ATV och UTV i skogen

Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

39 inlägg 32098 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Hema  
#384868
Seb macahan skrev:
Hammaren skrev:Allting är ju relativt, om man köper Avestas värstingvagn för 170000+moms till en fyrhjuling, har man då gjort en bra affär?


Räknar du med o använda den >100timmar /år i 5-10år så har du förmodligen gjort en bättre affär än o köpa en XYZ, som är för "Hobby bruk" eller ännu bättre en Kellfri som är för "Hobby hobby användande". En kranman/Avesta är åtminstone för bruk om än kanske Hobby. :wink:
Skulle jag endast ha vagn till ATV och ingen till traktor så ska man nog satsa på kvalitet (kranman/Avesta) med något likvärdigt i kvalitet till o dra med (Can-am, Polaris) Se upp för Honda "the working machine". Deras variator håller inte. Erkänt av Honda själva. En bekant hade en ny som varade i någon månad (Hobby bruk). Han fick lämna tillbaka o köpa Can-am. Honda hade ingen ATV som klarade o dra en gripvagn enl. de själva. Skrattretande enl. mig

Can-Am är väl mestadels busmaskiner? Samt var försvann Yamaha, Suzuki och Kawasaki? Jag bara underar :???: :)

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Hema  
#384873
Atvaffe skrev:Har monterat dit den på fyrhjulingen idag. Efter mkt slit fick jag tillslut ut den o kunde testa. Vinch och drivning va klart det jag va mest nöjd över...

Hann inte ens lasta av hela första lasset innan jag hör ett knakande ljud. Kollar va det va.. då hade stickan på kranen spruckit av.

Kan vara så enkelt att chockventilerna för stickan saknas eller har fel värde. Då ökar risken för materialskador.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Robbanhög  
#384876
anersimyra skrev:Tillverkaren hävdar att vagnen du talar om axwell har förstörts p.g.a överlast.. =))

Om att lasta upp till bankarnas överkan klassas som överlast så kanske dem bör ha lägre bankar [emoji35]

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Robbanhög  
#384880 Bonnet griplastarkärra.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Robbanhög  
#384881 Denna tråd är det.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

stegmaster  
#384889
Hema skrev: Samt var försvann Yamaha, Suzuki och Kawasaki? Jag bara underar :???: :)

Står en Suzuki i garagen min. Dock er den 20år gammal, men funkar fortfarandet som ny, 8)
15 Växlar, halvaut. med slyngkoppling. Funkar kanon.
Kanske något liten til att dra på en griplastervagn med sina 280cc, men en kanon maskin har det varit. :grin:

Men bära tungt får den.

1459490217_foto0106.jpg
Senast redigerad av stegmaster fre 01 apr 2016, 06:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

totaya79  
#384891 Visste inte Honda börjat med variatorer? Trodde dom höll fast vid sin 5 växlade halvautomat och centifugalkoppling. Denna låda är väl så nära skottsäker man kan komma. Hade denna kombo på gamla hjulingen och trivdes mycket bra med den. Dom har ju en hydrostat låda också, eller hade iaf har inte koll på om den är kvar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

totaya79  
#384895
stegmaster skrev:
Hema skrev: Samt var försvann Yamaha, Suzuki och Kawasaki? Jag bara underar :???: :)

Står en Suzuki i garagen min. Dock er den 20år gammal, men funkar fortfarandet som ny, 8)
15 Växlar, halvaut. med slyngkoppling. Funkar kanon.
Kanske något liten til att dra på en griplastervagn med sina 280cc, men en kanon maskin har det varit. :grin:

Men bära tungt får den.

1459490217_foto0106.jpg


Vidhåller att rätt utväxling på transmissionen är viktigare än motorstorleken, farten blir lidande av detta. Ibland kan det vara bra att kunna ta lite extra fart mot någon uppförsbacke, MEN skulle vilja påstå att ska man köra sönder/slut på maskin/vagn så är det farten som orsakar det så det är en avvägning. Din Suzuki kommer förmodligen funka om 20 år till, kanske inte denna uppsättning framfjädrar och stötdämpare då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Seb macahan  
#384900 Givetvis Suzuki, Kawa etc trodde ni förstod vad jag menade gamla kända märken.
Honda kopplingen, då var det väl det som var problemet att de inte hade variator. Höll gjorde den i alla fall inte och Honda hade ingen maskin som skulle hålla bättre enl de själva. Detta var 2014 så det kanske har hänt något sen dess?

Avatar Fallback

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Atvaffe  
#384945
1459508569_20160401_115913.jpg
Bild på ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Robbanhög  
#385127
anersimyra skrev:Tillverkaren hävdar att vagnen du talar om axwell har förstörts p.g.a överlast.. =))

Är det min vagn du menar andersimyra?

Avatar Fallback

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

axwell  
#385144
Robbanhög skrev:av Robbanhög » 32 min

anersimyra skrev:
Tillverkaren hävdar att vagnen du talar om axwell har förstörts p.g.a överlast.. =))


Är det min vagn du menar andersimyra?


Det var din vagn som jag tänkte på, har inget minne av att du har skrivit vad ÅF gjorde efter haveriet.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

anersimyra  
#385153
Robbanhög skrev:
anersimyra skrev:Tillverkaren hävdar att vagnen du talar om axwell har förstörts p.g.a överlast.. =))

Är det min vagn du menar andersimyra?
Just det, fabriken hävdar överlast.. :x

Avatar Fallback

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Atvaffe  
#385275 Har kört några lass med min bonnetvagn nu och jag måste säga att den funkat väldigt bra.
De har skickat en ny sticka o tog de på stort allvar.

Användarvisningsbild

Re: Ny? Griplastarvagn (atv) i lågpris segmentet

Knegas  
#385278 Härligt.
De kanske har någon anställd som läser forumet. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).