Motorsåg och handhållet

Nye 550/560 xp i 2016?

145 inlägg 57724 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384741
anersimyra skrev:
Sidenbladh skrev:
anersimyra skrev:261 utan handtagsvärme väger liksom HVA 550 XP 4,9 kilo. 261 med handtagsvärme väger 5,3 kilo mot HVA 550 XPG som väger 5,1 kilo... :geek:

Nej då, det är bara svenska Stihl som glömt uppdatera hemsidan. Enligt tyska sidan (som man väl får hoppas är up to date) väger 261 med värmare också 5,1 kilo, så det är jämt skägg även där - förutom att stihlen är starkare då :lol: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :lol:
De anger t.o.m 5 kilo jämt.. :o

Det är väl modellen med högerhandsbroms som är 5 kilo? C-MQ på Stihlspråk medan C-M VW väger 5,1 - om man nu ska vara noga :geek: :geek: :geek: :geek:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#384742 Visst ska vi vara noga.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Peteflamingstar  
#384754 Ät mer gröt och kör 560 istället, lämnar både 550 och 261 bakom sig! \M/

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Fredrik Reuter  
#384757 Hej,
Är vi inte redan där då, med lättade/ihåliga svärd?

Stihl har ju Stihl Rollomatic ES Light
Husqvarna kör hål i mittensegmentet i Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro
Och Oregon kör aluminium i nya Speedcut: Mange - Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384760 Det mesta har provats. Svårt o komma på nya kioskvältar idéer som inte provats.
Små och stora hål, avlånga/runda hål, med eller utan olika iläggs material, håliga laminat och massiva.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384763
Peteflamingstar skrev:Ät mer gröt och kör 560 istället, lämnar både 550 och 261 bakom sig! \M/


kjeme an på kva du hogge, taper fart på dei tynne kvistane, gran til eksempel med mange tynne kvister vil eg tru det går fortare med 550 eller 261 enn 560, men vist kan vera greit med ei litt kraftigare sag og.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Peteflamingstar  
#384770
can skrev:
Peteflamingstar skrev:Ät mer gröt och kör 560 istället, lämnar både 550 och 261 bakom sig! \M/


kjeme an på kva du hogge, taper fart på dei tynne kvistane, gran til eksempel med mange tynne kvister vil eg tru det går fortare med 550 eller 261 enn 560, men vist kan vera greit med ei litt kraftigare sag og.


Visst är det så, jag är till skillnad från många här ingen självverksam skogsägare utan sågar i yrket. Det blir i huvudsak fullstora träd så 60-kubik är nästan det enda jag använder, men om man gallrar mycket manuellt blir det förstås lite onödigt stort!

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384801 Det kan vara intressant vad det står på specifikationerna, men mest intressant om man märker det i verkligheten.

Så jag kan bara rekommendera er att testa den nya 261:an. Själv tycker jag att man märker att den är lättare och starkare än 550:n.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#384803
Ekhagas trädfällning skrev:Det kan vara intressant vad det står på specifikationerna, men mest intressant om man märker det i verkligheten.

Så jag kan bara rekommendera er att testa den nya 261:an. Själv tycker jag att man märker att den är lättare och starkare än 550:n.
De väger ju lika mycket.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384819 Jag har inte ställt dem på en våg med svärd, fulltankade. Och jag brukar säga att det är en sak vad de skriver i sina dokument om vikt, hk mm (bränsleförbrukning tex) men den upplevda känslan och verkligheten kan ibland vara annorlunda.

Därför rekommenderar jag er att testa. Eller är ni rädda för att upptäcka att "fel märke" är bättre än "rätt märke". En person jag rekommenderade att testa ville inte med kommentaren: "tänk om jag gillar den...".

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#384824
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har inte ställt dem på en våg med svärd, fulltankade. Och jag brukar säga att det är en sak vad de skriver i sina dokument om vikt, hk mm (bränsleförbrukning tex) men den upplevda känslan och verkligheten kan ibland vara annorlunda.

Därför rekommenderar jag er att testa. Eller är ni rädda för att upptäcka att "fel märke" är bättre än "rätt märke". En person jag rekommenderade att testa ville inte med kommentaren: "tänk om jag gillar den...".
Jag har provat den nya 261 som är en utmärkt såg som jag mycket väl kan tänka mig att köpa.. :smile: den enda nackdelen var det " amerikaniserade " barkstödet och det höga originalsvärdet, hjälpfjädern i startapparaten kunde man varit utan då sågen då blivit ett par tre cm smalare. Men som sagt, jag är sugen på att köpa.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384826 slip ned eller skru av barkstøtta viss det går ann da og hiv på ett iggesund sverd, det kjeme iverfall eg til å gjera dersom eg kjøpe 261

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#384831
can skrev:slip ned eller skru av barkstøtta viss det går ann da og hiv på ett iggesund sverd, det kjeme iverfall eg til å gjera dersom eg kjøpe 261

Barkstödet är lika som på Dolmarsågarna, det räcker att slipa bort den nedre piggen.. :smile: men när jag provade den nya 261 i vintras trodde jag först att det var en 60 cc såg med tanke på bredden på sågkroppen, barkstödet och det höga svärdet, även bågen är bredare än på 550 då stihlens sågkropp är bredare.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

550  
#384832
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har inte ställt dem på en våg med svärd, fulltankade. Och jag brukar säga att det är en sak vad de skriver i sina dokument om vikt, hk mm (bränsleförbrukning tex) men den upplevda känslan och verkligheten kan ibland vara annorlunda.

Därför rekommenderar jag er att testa. Eller är ni rädda för att upptäcka att "fel märke" är bättre än "rätt märke". En person jag rekommenderade att testa ville inte med kommentaren: "tänk om jag gillar den...".


Är det inte alldeles för stora skillnader så tycker jag den patriotiska aspekten spelar in och man får välja en svensktillverkad såg framför en tysk :wink: Personligen tror jag att det är dumt av Husqvarna att släppa in Stihl på småsågar (ms201) såsom man har gjort. Det kan öppna upp för att folk även handlar större modeller av Stihl.

Med tanke på mitt användarnamn så vill jag inte ens prova 261 :roll: Även om jag gillar ms201an, särskilt den med elektronisk förgasare.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384879 Veit Ikkje korfor 339 forsvant, kunne vært greit å hatt ei

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).