Motorsåg och handhållet

Byte av "starthake" Husqvarna 51

8 inlägg 3834 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av "starthake" Husqvarna 51

Plauwt  
#384702 Hej!
I vintras blev jag för första gången husägare och för någon vecka sedan blev jag för första gången motorsågsägare! Fick en Husqvarna 51 av min farbror men den behöver lite översyn och jag har letat och kollat men inte fått någon framgång.

Det är en "starthake" (eller vad det heter) som har gått av som jag ska försöka byta men jag har ingen som helst aning om hur jag går till väga! Påminner om nån stor nit eller nåt där jag inte hittar någonstans att skruva eller dyligt.
Finns det någon som har bytt dessa och som kan berätta för mig hur jag ska göra för att få dit en ny? alt någon som har nått tips jag kan följa?

Det är det första jag behöver fixa för att få en fungerande maskin! Jag hade tänkt att gå igenom förgasare osv sen också men det gissar ja att jag inte är den första som ger sig på, så guider för att hjälpa mig med det tror jag finns!

Ha nu en fortsatt trevlig vecka allihopa!
MVH Peter Jonsson



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384756 Var i landet finns du?
Är du i Skåne kan du komma hit så fixar jag det.
Vill minnas man slår ut den med dorn....

Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Plauwt  
#384814 Tjenare Mange! Finns uppe i södra norrland men tack ändå!
Har kommit fram till att jag kanske måste byta hela svänghjulet? För skaffar jag mig ett nytt sånt kanske dom sitter fast redan? Vet du det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385052 Ta bort svänghjulet så kan du slå ut dem bakifrån med ett dorn.

Avatar Fallback

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Brumsten  
#385056 Fredag och bakifrån, verkar vara en lycklig kombination, hoppas det inte hakar upp sig.
Lycka till med reparationen..

Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Plauwt  
#385081
Palms skrev:Ta bort svänghjulet så kan du slå ut dem bakifrån med ett dorn.


Aa! Jag testade det och det funkade bra! Vet du om det finns nya "starthakar" att köpa eller måste jag införskaffa ett helt nytt svänghjul med tillhörande hakar?

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Plauwt  
#385083
Brumsten skrev:Fredag och bakifrån, verkar vara en lycklig kombination, hoppas det inte hakar upp sig.
Lycka till med reparationen..


Men nu tror jag väl! :D
Du vet vad vi har sagt Brumsten! "EN, sen är de bra! Det blir lungt!"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av "starthake" Husqvarna 51

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385100
Plauwt skrev:
Palms skrev:Ta bort svänghjulet så kan du slå ut dem bakifrån med ett dorn.


Aa! Jag testade det och det funkade bra! Vet du om det finns nya "starthakar" att köpa eller måste jag införskaffa ett helt nytt svänghjul med tillhörande hakar?

MVH


Det finns lösa hakar och fjädrar att köpa, ta för säkerhets skull en bild på typskylten så det går att se vilken årsmodell det är, ifall det skulle finnas flera olika modeller till dem.
Är det en tidig modell så är det troligen den första siffran som anger tillverkningsår, en 4 = 94 tex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).