Motorsåg och handhållet

Vart tog kastlänken vägen ?

26 inlägg 9461 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

röjar kalle  
#384468 Ja precis kul att se den igen minnet är inte så dåligt i alla fall. :-BD

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

röjar kalle  
#384469 Jag vet att jag har använt kedjan med fiskstjärten om det var på en stångsåg jag använde till att kapa grenar med.Sen hur den vad att såga med kommer jag inte ihåg kanske minnet kommer tillbaka om jag får fundera ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384476
Jocke91 skrev:Är detta kedjan du tänker på när du nämner fiskstjärt länken?
Inget vidare till bild kanske men min kamera har svårt att fokusera på små ytor och nån sån där leksaks telefon har jag inte. Hoppas att konturerna syns i alla fall.

Detta är Johans:
1459327439_img_3769.jpg


Lite porr:
1459327379_cimg1884.jpg


McCulloch hade en konstig kedja med stjärt på tanden de kallade pintail.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 51&t=24117
1459328015_macp9pintail_zps4c083701.jpg

Lägg märke till drivlänken då kedja böjs.
Sabre och Sandvik hade liknande.
McCulloch hade även denna... Lite äldre version av det som används idag.
1459327824_12.22_023.jpg

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 51&t=24117
Sandvik hade nåt liknande..

Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

slatteryd  
#384487 [quote="Jocke91"]Är detta kedjan du tänker på när du nämner fiskstjärt länken?
Inget vidare till bild kanske men min kamera har svårt att fokusera på små ytor och nån sån där leksaks telefon har jag inte. Hoppas att konturerna syns i alla fall.


Den konstruktören har inte studerat hur kedjan beter sig över svärdstoppen. Inte mycket till skyddslänk.
Stihl har en liknande lösning på en del kedjor idag, värdelöst, skyddslänken skall givetvis sitta på drivlänken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

röjar kalle  
#384521 Har ett svagt minne av att den ser ut som den gör för att inte skall kunna fila ner ryttaren för långt.Har fått den förklaringen det är därför den ser ut som den gör.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384525 Den långa ryttaren har fler funktioner än just vid svärdstippen.
Långa och i nåt fall bredare ryttare har de flesta kedjetillverkare på nån kedjemodell. Även Oregon vilket visas här ovan.
Eftersom Oregon gör kedja till Husqvarna är de samma, ofta bara olika namn. Finns så vitt jag vet ingen Husqvarna kedja som inte finns i Oregons utbud. Det ändras kanske vad de lider, men har inte ändrats än.

Det här med säkerhets argument tycker jag är rätt intressant då ryttaren i alla lägen är högre än "säkerhetslänken" om inte är underställning för låg.
Skulle det nu vara säkerhetstänk som ligger bakom så varför inte ha den säkrare varianten i .325 som heter 33. Ingen skillnad i skärhastighet mot 95, men ingen kast risk utifrån det argument som hävdas här.
Bild



Sabre hade ett annat intressant försök. Får jag presentera Tri Raker chain.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 157&t=9305
Bild

Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

röjar kalle  
#384540 Klart det är säkerhets tänk bakom allt har man sågat med kedjor utan dylika finesser så vet man snacka om kast benägda kedjor längre tillbaks i tiden. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384546 Kedjor har inte förändrats så mycket eller drastiskt de senaste 40 åren.
Kedjans hastighet tog ett skutt upp på 70-80 talet, kunskap och intresse för filning och kedja har nog ökat mer än kedjan förändrats.

De säkra kedjorna säljer inte, som tex 33 och varianter av 90/91. Det är ingen som vill ha dem.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384549 En udda kedja från 50'talet... Man ser varför den inte slog ut i full blom..
Ingen ryttare på tanden, bara "säkerhetslänk" på drivlänk före och aluminium nitar.

Avatar Fallback

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

slatteryd  
#384584 Mange, du vekar ha koll. Om Oregon har samma kedjor som Husqvarna, jag har inte lyckats hitta Husqvarnas kedja i Oregons sortiment, men vill gärna ha den med rakt sluttande plan på drivlänken upp mot ryttarna. Kedjan i mitten av bilden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart tog kastlänken vägen ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384597 Det ser ut som en Super 20 kedja. Gissar på 21BP. Då heter den Husqvarna H25.

Oregon 95VPX=Husqvarna H30 vilken du har nederst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).