Traktorer och processorer

Motorn stannar när den känner för det

33 inlägg 26239 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

jannee  
#384258 Hade en lastbil ( Scania) på 70 talet som bar sig åt på samma vis. Den var inne på verkstad vid ett flertal tillfällen utan att hitta felet.
När jag, dum som man ändå är, hittade felet av en tillfällighet var det så pass enkelt som att sugslangen (visserligen armerad) fick för sig att suga ihop vid en böj, armeringen hade tydligen gett vika.
Att sugslangen gett upp innanför armeringen gick ej att se men kändes när man tryckte på slangen, den var något mjukare just vid böjen.
Ett bagatellartat fel som hade kostat åkeriet många sköna tusenlappar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384264 Jag har kollat noga efter fel på bränsleslangen, men hittar tyvärr inget misstänkt.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Skogstomte  
#384321 Det var ganska hårda beläggningar som liknade en mjuk metall. Var de kom ifrån vete fåglarna men jag petade försiktigt bort dem med en liten skruvmejsel utan att riva i ventilen. Sätena var fina så dem gjorde jag inget med.

@jannee: Inte helt ovanligt att sugslangar gör på det viset. Speciellt vanliga kryssarmerade som inte är gjorda för vakuum. Hade frågan uppe med Dunlop-Hiflex en gång, de berättade att påfrestningarna på en slang är ungefär 100 gånger så stora vid sug jämfört med tryck. Sugslangar brukar ha en plast eller stålspiral och vara helgjutna, inte vulkade i flera lager.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det.

machonisti  
#384324
JohannesG skrev:Jag har kollat noga efter fel på bränsleslangen, men hittar tyvärr inget misstänkt.

MVH: Johannes G

Jag brukar kolla dem med tryckluft. De kan se intakta ut men med tryckluft brukar det se helt annat ut.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384346 Min sugslang och även returen är helgjuten och av hårdare material, tror inte att jag missat något.

Jag vet om en annan MB trac här i närheten som hade samma problem, problemet löstes med en elektrisk pump före den mekaniska matarpumpen, så det lutar nog åt att göra samma på vår traktor.

Allt gott: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#385748 För att vara helt på den säkra sidan har vi nu bytt bränsleslangen från tank till matarpump, även returslangen är bytt. Luftade och startade, sedan gick den ca30 min på tomgång tills jag stängde av den. När jag skulle använda traktorn idag han jag kanske köra 60 meter och så dog den. Kan luften låsas inne på något sätt? Om motorn går bra så borde väl all luft vara borta? Efter matarpumpen kan väl ingen luft leta sig in, det är ju på trycksidan.

Har inte monterat någon elektrisk pump än, om möjligt vill vi lösa problemet utan. Men är det matarpumpen som sjunger på sista versen, så är nog en elektrisk pump det bästa alternativet.

Allt gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#387570 För en vecka sedan monterade vi en elektrisk bränslepump, och sedan dess har det inte varit några problem. Förhoppningsvis är problemet löst :-BD

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

machonisti  
#387571
JohannesG skrev:För en vecka sedan monterade vi en elektrisk bränslepump, och sedan dess har det inte varit några problem. Förhoppningsvis är problemet löst :-BD

MVH: Johannes G

Då måste det vara nån konstruktionsmiss, sådana duggar tätt nuförtiden. Vissa är t.o.m. mörkade!

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#526474 Har gått bra sedan det senaste skrevs. Förutom att vi gått igenom två Biltemapumpar och satte senast på en Facit som har fungerat perfekt sedan dess. Vi är i alla fall inte uppe i kostnaden för en ny original mekanisk pump.

MEN ibland när traktorn har stått några dagar är det något som inte riktigt är som det ska. Den startar utan problem men efter någon minut eller inte ens det börjar den bluddra och ibland dör. Efter ett eller två startförsök kommer han igång igen och går sedan som den ska. Ingen luftning behövs. Verkar som att något tillfälligt blockerar bränsletillförseln. I synglasen finns det bränsle, både vid elpumpen och original matarpump. Kan original matarpump sätta "sig på tvären" och blockera, eller är det något annat som är knas? Elpumpen sitter i serie innan originalpumpen. Originalpumpen är av kolvtyp om inte det skrivits tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

Israel  
#701139 Kan jag sätta elpump till BM T 700 Volvo

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#701153 Inga problem. Men bör kanske inte seriekopplas med original pump ifall membranet spricker så det blir diesel i oljan.
Dock kostar ny matarpump till en T700 under 500kr. Så ur ekonomiska skäl skulle jag inte montera någon elektrisk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#701154 Har för övrigt konstaterat att felet på Mercan egentligen inte är matarpumpen. Felet är att den drar in luft via läckoljeledningen från spridarna, vilken är ansluten med T före original pump. Felet ligger under ventilkåpan, så det blev aldrig att jag tog tag i att riva i det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

Israel  
#701225 Vilken typ av pump skall man köpa och varifrån

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#701272
Israel skrev:Vilken typ av pump skall man köpa och varifrån

Ser ut att finnas två varianter, så kolla hur det ser ut på din.
Men här hittar du det du behöver: https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 6faeb7cde7

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701339 Tanklocket ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).