Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152798 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#384083 Jag tyckte bara det blev så tydligt när den proffsiga killen med den svarta Niaben enkelt flyttade på riset. Det blev liksom en funktion, man inte visste man behövde typ. Jaja den som verkligen vill ha en sådan lösning, kan nog fixa till något smart själv i efterhand. :)

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

skogsjan695xl  
#384101 De markägare som klagar på att skördare lämnar grova och långa toppar då ska dom inte ha en sån här iaf. Eller stegmatare överlag.
Då måste man nog köra fallande längder och inte bara 3meters.
En klipp vid kvistknivarna skulle rädda endel.
Annars en fin maskin för den självverksamme helt klart, något mer automatik hade nog inte skadat. Det är ett jäkla ryckande i spakar.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#384219 Hej,
Ja, eftersom de testat risgrip så måste det ju funnits en funktion med det. Men kanske är det så att det inte blir lika mycket ris i en klen förstagallring jämte ex slutavverkning med en stor stegmatare. Jag vet inte riktigt, men det kan vara så.

Håller annars med, det blir rejäla toppar med stegmatare. En idé är att gör som de gjorde på stegmatardagen, knäckte toppen genom att köra ner toppkniven i backen.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Vedproducent  
#384228 Hur bär man sig bäst åt för att avverka vägträden? Jag menar att de som står precis i vägen måste du ju köra över med maskinen och sen ser det inte så enkelt ut att vinscha upp trädet i rätt läge heller. Klena träd kan man ju lyfta undan lite när du fäller men inte lika enkelt när dom är 25-30 cm. Eller så får man kapa en stock med motorsågen och rulla undan. Men hur är det tänkt? Kan man vinkla maskin/stegmatare på något sätt så man kommer åt att få upp stammen i rätt läge på en smal väg på knappt 2 meter?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#384230 Hej,
Hamnar trädet mitt i vägen så är det nog enklast att kvista, aptera och brossla första stocken.
Ligger den så processorn inte kör på den så borde det gå att använda vinschen och vinscha upp trädet precis som om det låg långt bort.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Vedproducent  
#384236
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hamnar trädet mitt i vägen så är det nog enklast att kvista, aptera och brossla första stocken.
Ligger den så processorn inte kör på den så borde det gå att använda vinschen och vinscha upp trädet precis som om det låg långt bort.

Ok tack. Ja det är ungefär så som jag tänkte man får göra.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Cederblad  
#384899 Jag hade ju ställt mig på tvären och fällt träden och vinschat

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#384932 Väljer du Bison 8000 eller 10000, så slipper du köpa motor till processorn. Då borde man kunna få ned priset en del. Fjärrstyrning av en Bison har de visat upp på, så det borde inte vara några problem.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#385458 Är det så att köper man bison 8000 el 10000 med diesel motorn så kan man bara köpa stegmataren utan motor? Om så är fallet så borde en fällgrip vara ett bra tillbehör tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#385508 Hej,
Jag kan ha fel men jag tolkade det hela som att R25, alltså processortillsatsen som går att sätta på Bison eller större ATV vagn från Kranman kommer levereras med egen motor och hydraulik. Det är som en jigg som passar på lastredet och på denna rigg (framtill) sitter motor och hydraulik monterat.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#385511 Om det är så är det lite konstigt att man har med sig dubbla motorer.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#385525 Borde bero på vilken Bison man har. Bison 8000 och 10000 har väl samma motor som processorn och finns det ingen anledning till att köra med dubbla motorer.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Vilsten  
#385531
Hema skrev:...och finns det ingen anledning till att köra med dubbla motorer.

Det skulle förenkla tillverksprocessen vilket ger ett lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#385533 Jag kan kolla med Kranman ang detta så vi får klarhet i det!

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#385537 Här körs det ju utan extra motor


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).