Arbetskläder för skogen

Oregons Huggarstövlar

43 inlägg 27733 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384108 Idag fick man uppleva nått jag inte trodde skulle kunna hända.
Det var ishalka och tappade fotfästet precis när jag gett gas, hinner släppa gasen precis innan jag sätter sågen i vänstra stöveln.
Snittet går rakt igenom stöveln utan motstånd, går igenom ullsockan men inte den tunna strumpan innanför.
Ska inte sågskyddet "lösa" ut?? :surp:

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

Göt  
#384111 Tur i oturen :-BD

men stövlarna det trodde jag inte X_X

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

valtra mega  
#384120 För drygt 10 år sen lyckades jag också såga i stöveln blev att sy 4 stygn men konstaterade det samma förutom tåskyddet finns det inget skydd på stövlarna (var Husqvarna light ) som är värt namnet skar sönder hela stövlarna med en morakniv för att se om det någonstans fanns något skydd men det gick inte att hitta

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#384124 Det där är ju klart oroväckande. Jag vill minnas att sågskydd i stövlar och kängor inte fungerar som byxan, det vill säga att trådarna stoppar sågen, utan istället saktar ner processen eller hur jag ska uttrycka det. Gäller kanske inte alla (?) stövlar och kängor?

Hursomhelst, att såga igenom med avstannande såg känns ju inte toppen. Jag blir lite nervös som har Oregon Waipoua-kängor. Vill ju gärna att det tar stopp om oturen är framme.

Lycka att du kom undan med foten i behåll.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Vilsten  
#384128 Sågskyddet i stövlar och kängor är sämre än i byxorna. Har inte testat det själv men som jag har förstått det hela så är det inga större problem att såga igenom en huggarstövel om man varvar sågen. Det är nog samma sak hos alla märken.

Tur att du klarade foten! Sågade själv sönder långkalsonger en gång utan att skada huden, sånt får en att tänka till.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384180 Då förstår jag inte syftet med klassningen om det inte är ett faktiskt skydd.
Klass 2 som dessa ska väl stoppa en kedja i upp till 24m/s, eller kan man inte räkna kängor eller stövlar som ett sågskydd?
Det är i så fall branog skrämmande tanke för fötterna är väl dessutom en av de vanligare ställena att man sågar sej på!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Hema  
#384183 Skulle skogsforum kanske kunna ta emot avdankade skor o stövlar från oss forumister och sedan utföra ett test?

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

valtra mega  
#384184 Nej du kan inte räkna med något sågskydd annat än för tåspetsarna själv sågade jag mitt över stortåns leden där hade skyddet slutat

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#384206 Vad ska man tro om detta? Att stålhätta är bättre än komposit överraskar knappast men det andra sågskyddet, bakom tådelen? Kanske inte så övertygande som jag hoppats.


Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Tinna  
#384210 Otrevligt! Jag har oxå Oregons, och dom är ju så bekväma! Funkar lika bra när man sågar som på långpromenaden! :-BD
Men, man kan ju dra två lärdomar av det här; 1: Såga alltid i stumplästen, eftersom det var den som ju stoppade kedjan tillslut! 🧠 Och 2; När man köper nya stövlar, fråga alltid om man får prova dom först! Dvs provsåga i dom! :smile:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Tinna  
#384211
Tinna skrev:Men, man kan ju dra två lärdomar av det här; 1: Såga alltid i stumplästen, eftersom det var den som ju stoppade kedjan tillslut! 🧠

Hopps! Menade såklart STRUMPlästen, och inget annat! Men ..det kan ju bli... :lol:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384221 Inte sugen å såga bort nått för att få möjligheten att såga en till gång i stumpen :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384698 Finns det nån dokumentation på sågskyddsklasserna? försökte leta på ISO 17249:2013 som verkar vara standarden för klassningen på skor/stövlar. Finns på SIS och ISO, men är inte sugen att betala en massa för att läsa vad skyddsklasserna faktiskt innbär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

Göt  
#384704 Rätt intressant att det skall kosta 1005 kr för att få ut en pdf :shock:

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

jannee  
#384707 Om man nödvändigtvis måste såga i stöveln, gör som jag, såga i framkant :lol:
Blir minst lika mycket filande som efter en riktig stenkörning :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).