Motorsåg och handhållet

Stormkapet

10 inlägg 7431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormkapet

Klatjoffs  
#384029 Hej,

Jag har sett en del folk kapa stormfällda träd som ligger närmast nedtryckta i backen, med hjälp av "stormkapet". I mina ögon ser det ut som om de sätter an sågen med svärdsspetsens ovansida, vilket jag har fått lära mig är "ett big no-no". Ser jag fel, eller har jag fått fel uppfattning om hur stor kastrisken är?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stormkapet

Blivande snickare  
#384032 Jag använder själv stormkapet när det behövs men brukar sträva efter att inte använda övre delen av svärdsnosen.
Men om trädet är nedtryckt i marken å man inte slipper till på nåt annat vis än med just övre delen av nosen så är full gas å ett ordentligt grepp om sågen det som är viktigast.
Ger du full gas äter kedjan in sig i träet. Har du bara halvgas eller ännu mindre klättrar kedjan istället på stammen å du får kast!

Bra filat minskar åxå kastrisken :)

Användarvisningsbild

Re: Stormkapet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384037 Alltid fullgas. Varför något annat, om man nu inte är träslöjdare kanske.
Fullgas ger ofelbart bäst kontroll, tycker jag med min måttligt långa erfarenhet i och för sig.

Användarvisningsbild

Re: Stormkapet

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384117 Stormkapet ska man använda minst ca en stocklängd ut! å inte nere roteni backen! enkel logik kan man tycka! :roll:

Avatar Fallback

Re: Stormkapet

Hema  
#384192 Finns ett klipp på YT, där Svante visar och då kör han stormkapet vid rotvältan, då stammen är nedtryckt i marken.

Visas vid 9:35min in i klippet.

Avatar Fallback

Re: Stormkapet

Klazzon  
#384193 Som svar på din fråga används mycket riktigt spetsens ovansida men det föregås av en sekunds sågande ytterligare lite längre upp dvs med skjutande kedja. Så fort du har anvisningen är det lungt att såga vidare på "fel" sätt. I dessa fall väger man arbetsmiljön mot sågkunskapen. Ger en behagligare arbetsställning när du behärskar sågning med hela svärdet. Tolkar jag huggarn rätt så kan man absolut såga stormkap i roten såvida man inte riskerar såga i marken? Jag använde det mycket nu i vintras vid rotkapning inför maskin på ett litet större parti vindfällen. Lung och behaglig metod när den passar in.

Användarvisningsbild

Re: Stormkapet

Klatjoffs  
#384323
Som svar på din fråga används mycket riktigt spetsens ovansida men det föregås av en sekunds sågande ytterligare lite längre upp dvs med skjutande kedja.


Du menar alltså att man sätter an svärdets ovansida först, på så vis att man pekar svärdet närmast rakt ner, och därmed kommer åt med skjutande kedja/svärdets ovansida? Kan kanske bli svårt om stammen ligger direkt an mot marken? Risk att man sågar i marken?

Tolkar jag huggarn rätt så kan man absolut såga stormkap i roten såvida man inte riskerar såga i marken?


Jag trodde att en av huvudanledningarna att använda stormkapet var just att minska risken att såga i marken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormkapet

Göt  
#384332 han börjar i trädet och sågar neråt

Användarvisningsbild

Re: Stormkapet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384402
Huggarn skrev:Stormkapet ska man använda minst ca en stocklängd ut! å inte nere roteni backen! enkel logik kan man tycka! :roll:


Nej det stämmer inte. Använd stormkapet vid roten om det inte finns någon risk för rotvältan att gå fram. Annars en stocklängd ut som Huggarn skrev.

Att börja med ovansidan av svärdsspetsen är dumt. Det finns risk för kast. Är man duktig och försiktig kan man kontrollera detta ändå, men det är dumt att visa det på film för många som inte är så duktiga ser det och tror att man ska göra så.

Avatar Fallback

Re: Stormkapet

Hema  
#384406 Det kan väl bero lite på situation? Om det sker i min skog, så tar jag en stocklängd ut. Så kan man hoppas på att den välter tillbaka o så blir det mindre risk för att köra kedjan i jord o sten. Men om man går före en skördare, så är det väl rotkapning så ofta som möjligt och att säkerheten upprätthålls?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).