Avverkning (slutavverkning)

Kvarlämnade högstubbar och träd

13 inlägg 5895 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvarlämnade högstubbar och träd

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384118 Har nyligen låtit mellanskog avverka två mindre skiften på drygt 1ha och kanske 0,4ha. Stör mig på alla högstubbarna och även antalet träd de lämnat, platserna ligger dessutom väldigt synligt från större väg . Jag saknar certifiering helt men antar att mellanskog har krav på de av dem utförda arbeten.
Vad gäller för mig, kan jag ta bort en del utan att bryta mot avtal och lagar?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

isteskog  
#384123 Det beror nog på vad som står i avverkningsanmälan. Man förbinder sig där att ta vissa hänsyn. Men jag är osäker på hur det går om du hugger ner hänsynen. Kolla med Mellanskog först för säkerhets skull!

Avatar Fallback

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384130 Ingen kan göra dig åt smack om du sopar helrent. Men något kan du ju allltid lämna.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

T Landström  
#384135 Det är inte kulturstubbar då?

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

loppan  
#384137 Jag resonerade tidigare som du men efter att insett de ringa värde på det som står kvar så låter jag högstubbarna stå.
De retar mer än de är värda så det är mest en fråga om att lära sig tänka rätt.

Lägg den tiden det tar att hugga ner högstubbarna på valfri annan skogvårdssåtgärd,det har du bättre betalt för.
Jag brukar gallra och röja hyggeskanterna runt det nya kalhygget för att snygga till lite.
Senast redigerad av loppan mån 28 mar 2016, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Vardon  
#384141 Högstubbar i rågången som markering kan vara värt mycket när ungskogen skjutit fart.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Göt  
#384149 Det är så det skall se ut nu för tiden...förr har man ju varit van att det skall vara städat...

Avatar Fallback

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384162 Förhoppningsvis är det träd som var tydligt rötskadade som de gjort högstubbar av. Då kan det ju kvitta. Jag stör mig mer på när de lämnat högstubbar av björk i gallring. Grova, fina som skulle hjälpa upp både medelstam och rotnetto. De har jag brukat hugga. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kvarlämnade högstubbar och träd

skogsjan695xl  
#384163
Skogsola skrev:Förhoppningsvis är det träd som var tydligt rötskadade som de gjort högstubbar av. Då kan det ju kvitta. Jag stör mig mer på när de lämnat högstubbar av björk i gallring. Grova, fina som skulle hjälpa upp både medelstam och rotnetto. De har jag brukat hugga. :oops:


Stora har nu slutat göra högstubbar i fösta gallring då stubbarna är såpass klena att inte fåglar kan bygga bo i dom b.l.a.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Fredrik Reuter  
#384167 Lite off topic men räknas inte volymen in som högstubbe och därmed oförändrad medelstam?
Högstubbe finns väl som sortiment sas?

Annars så kan jag nog också tycka att rimligt antal kan få vara kvar för fågellivet främst.

Avatar Fallback

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Axl  
#384175
Fredrik Reuter skrev:Lite off topic men räknas inte volymen in som högstubbe och därmed oförändrad medelstam?
Högstubbe finns väl som sortiment sas?

Annars så kan jag nog också tycka att rimligt antal kan få vara kvar för fågellivet främst.


Du kör ju aldrig igenom volymen som står kvar så då kan den väl inte räknas?

Det finns väl ett lagkrav på vad som ska lämnas? Tror aldrig någon blivit fälld för brott mot det så du kan lugnt såga ner vad du vill. Men det är tungt att få omkull träd som inte har någon krona upptäckte jag när jag skulle fälla ett träd som blåst av.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

Fredrik Reuter  
#384181 Jo, men jag har för mig att sortiment högstubbe räknar ut volymen om skördarföraren anger en höjd, ex 4m och sedan tar aggregatet diametern på fyra meter och räknar bakåt i datorn och lägger med denna som ett kvarstående, oskotningsbart sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Kvarlämnade högstubbar och träd

skogsjan695xl  
#384205 Högstubbe finns med i prislista.
Ligger en fast längd på 430 görs endast på rotstock.
Högstubbe har samma sortimentkod som massaved för sespektive trädslag.
Detta är gjort enbart för oss skördarförare lättare alla ha koll på hur många högstubbar vi gjort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).