ATV och UTV i skogen

12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

27 inlägg 16853 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384023
RolfNilsson skrev:Vad är anledningen till att du vill använda el?
De små bensindrivna aggregaten är på 6,5 hk ca 4,7 kW och väger drygt 30 kg.
2st 140 Ah batterier väger drygt 70 kg, sedan ska du ha pump och oljetanken också.
Den enda anledningen att köra el som jag kan se är att det blir tystare

Ja till stor del är det mest komforten med lägre ljud och mindre avgaser. Sedan om man använder den mycket, kanske den lägre driftskostnaden gör investeringen lönsam?

Men om man kommer på en bra lösning som fukar på flera plan, så blir det trevligare desto fler hydrauldriva redskap du samlar på dig. Idag för ATV, så behöver många vagnar och tillbehör sina egna kraftkällor. Tippvagnar, gräsklippar, snöslunga, snöblad, vattenspridare/tank osv. Men särskilt på funktioner som utförs när maskinen står still. ATVns största fördel framför traktorn är snabbheten och då vore det kul om man kunde utnyttja den på bästa vis.

Om denna tråd skulle visa på att det faktiskt är möjligt, ja då tycker jag det är kul.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384024
totte skrev:
Hema skrev:Tack, 125A löste jag, men hur fick du fram flödet?


Du skrev att den var 16 cc och 1600 rpm så den skickar ut 16 cc per varv och med 1600 varv per min så:

16 x 1600 = 25600 cc = ca 25 liter

Ahh Magnus skrev 1600v, jag såg bara 1600L/min på skylten. L/min måste va felmärking?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384025
Magnus M skrev:Om det säger att den inte kan öppnas så tryck på länken igen bara.
Gör så för mig varje gång.

Magnus M

Kanon, det funkade. Verkar vara en rätt kompetent pjäs du har fått fatt i. Så pass bra att en likande skulle kunna vara värt att prova med. Om jag läser rätt så Kommer du ihåg vad det var för typ av truck?

Samt jag får fram värdena 10L/min med 75bar och då drar den 100A. Hur gör man om dessa siffror till vilken dragkraft en vinsch har, om den inte har någon utväxling? :?: Kanske knasigt att ställa upp frågan såhär, men det är mot bättre vetande. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

axwell  
#384040 http://www.specmahydraulic.se/global-di ... ng/pumpar/

Titta på Weimers lilla vinsch, med ungefär samma tryck och flöde. Drar 700 kg vid 0,45 m/s, saknar tyvärr den fördel som hydraulvinschar brukar ha i trådlösa fjärren; frikoppling för kunna dra ut linan(Synd).
Den är direktdriven,trummans diameter okänd.
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... -700/225/1

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384049 Den satt nog i en s.k. Åkstaplare.
Har en motor till på 2000w från samma truck som skötte framdrivningen. Ingen hydraulik på den.
Är du intresserad kanske den är till salu, eller ett byte mot nåt annat användbart.
Hade tänkt ha bara motorn till ett litet projekt men det har stannat av o ramlat ner i priolistan:-)

Magnus M

Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384067
axwell skrev:http://www.specmahydraulic.se/global-division/berakning/pumpar/

Titta på Weimers lilla vinsch, med ungefär samma tryck och flöde. Drar 700 kg vid 0,45 m/s, saknar tyvärr den fördel som hydraulvinschar brukar ha i trådlösa fjärren; frikoppling för kunna dra ut linan(Synd).
Den är direktdriven,trummans diameter okänd.
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... -700/225/1

Tack för länkarna. Känner till den vinschen, men tycker att ev. är i minsta laget. Dock är det väl någon liknande som både Kranman o Avestavagnen kör med. Ser att Magnus pump lämnade ca halva trycket, då blir det väl halva kraften? Hmm detta får funderas på.

Jag har en Vretenvinsch runt 1200-1400, med trådlös styrning, men då jag försökte dra igång den med ett litet kranmanpaket gick det inte och när jag kollade på elstyrningen, så behöver den nog en del kärlek.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384071
Magnus M skrev:Den satt nog i en s.k. Åkstaplare.
Har en motor till på 2000w från samma truck som skötte framdrivningen. Ingen hydraulik på den.
Är du intresserad kanske den är till salu, eller ett byte mot nåt annat användbart.
Hade tänkt ha bara motorn till ett litet projekt men det har stannat av o ramlat ner i priolistan:-)

Magnus M

Oki doki. Ska ha erbjudandet i åtanke. Kan ev ha något att byta med,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384076 Hur menar du med halva trycket?
Vad jag kan se så är det inga problem att köra upp till åtminstone 180bar.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384107
Magnus M skrev:Hur menar du med halva trycket?
Vad jag kan se så är det inga problem att köra upp till åtminstone 180bar.

Magnus M

Jaha jag missades skriva ut. Jag gick till 100A-uttag. Vet inte hur mycket man kan kräma ut ett batteri. Startström är en sak, men kontinuerligt uttag? Borde väl finnas begränsningar i batteriet, inte bara Ah?

Kollade igen i pdf:n och ser att det finns flera 24V 3000W-pumpar, med lite olika siffror. Men såklart snarlika.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

totte  
#384109
Hema skrev:Ahh Magnus skrev 1600v, jag såg bara 1600L/min på skylten. L/min måste va felmärking?


Rättmärkt, Bosch, tyska, laufe = varv

Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#384113
totte skrev:
Hema skrev:Ahh Magnus skrev 1600v, jag såg bara 1600L/min på skylten. L/min måste va felmärking?


Rättmärkt, Bosch, tyska, laufe = varv

Vad skulle jag göra utan er? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

totte  
#384526
Hema skrev:
totte skrev:
Hema skrev:Ahh Magnus skrev 1600v, jag såg bara 1600L/min på skylten. L/min måste va felmärking?


Rättmärkt, Bosch, tyska, laufe = varv

Vad skulle jag göra utan er? :)


Räkna fel eller bli tvungen att lära dig tyska :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).