ATV och UTV i skogen

12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

27 inlägg 16844 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#383653 Hej. Skrev först lite i Kranman P25-processortråden, men tänkte att det var nog bättre att bryta ut den frågan i egen tråd.

Jag skulle vilja ha en huydraulpump som går på 12V (Kanske 24V) som ger minst lika stark vinschning som Kranman eller Avestavagnens erbjuder, både i fart och styrka, mer styrka är bara positivt. Ska man slå till med ca 160-200bar och 20-30L/min? Om detta verkar vettiga siffror vad blir det isf på pumpen och vad kräver den för 12V-motor för att drivas? Klart kräver det mer än 2st lastbilsbatterier, ja då kanske man får tänk om..

Vet inte hur realistiskt detta är men, kan man slippa ha igång en motor eller iaf ha den på mer eller mindre tomgång, så skulle jag blir glad. Har en brant som jag har och kommer få en hel del att vinscha upp ifrån. Sedan så skuller mer än 20-25m vajer på rullen önskas, men det ser jag som ett senare "problem".



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383712 Jag har en 24 volts motor på 2kw med hydraulpump på. Suttit i en truck. Ganska tung sak. Kan kolla varv o storlek på pumpen om du vill

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Vardon  
#383716 vad ska du driva den med elektriskt?

Med tanke på Magnus M och tex denna länk (se nedan) verkar man hamna nånstans 1,5 - 2kW. Har dubbla batterier på min transporter och en 80A säkring från laddningen. När jag kör micron, ca 1,2 kW (110A) så flyger säkringen om jag kör micron konstant i 3 min. Kan väl köra ett tag på 80Ah batteriet som sitter i men det är inte länge innan det går tungt. Det är nackdelen med 12 V :(

https://hydratech.123ehandel.se/product ... gory_id=19

Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#383720
Magnus M
Jag har en 24 volts motor på 2kw med hydraulpump på. Suttit i en truck. Ganska tung sak. Kan kolla varv o storlek på pumpen om du vill

Ja tack, det vore intressant. :)

Vardon
vad ska du driva den med elektriskt?

Det beror på vad man skulle komma fram till för vilken pump det behöver vara. Men t.ex. för en 24V pump, så kanske 2st lastbilsbatterier. 12V/24/48V, så kanske 4st bilbatterier (serie eller parallellkoppla alternativt en kombination av de två)? Någonstans 200-300Ah om man tänker hålla på någon/några timme/ar?

Ska man bara vinscha, så kanske man gör sig en tankevurpa och borde gå direkt på en större elvinsch? Men jag hade även tänkt att ha lite småhydrulik som skulle vrida in och höja/sänka vinscharm samt mothåll iform av ett Belosschackblad.

Nu kanske det blir som så att man kommer fram till att det blir en ohållbar lösning, ja men då vet man det iaf. Annat alternativ skulle kunna vara som i Kranmans processors fall, då ha en elpump som hjälppump vid vinsching, så man slipper ha motorn på så högt varvtal? Risken med eldrivet hydraulikaggregat är väl att motorn blir för varv och brinner upp vid längre arbete precis som en elvinsch gör, såvida den inte är byggd för större påfrestningar. Att ta en gammal eltruck som donator låter i detta fall kanske som en bra lösning. Ptja, vi kanske har någon bland oss som håller på med eltruckar till vardags? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383943 Kollade lite på den, 3000w var det visst. 1600 varv o pumpen verkar vara på 16cc om jag tolkat siffrorna rätt.
1459110501051.jpg

1459110539097.jpg

1459110570591.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

totte  
#383952 Borde ge ca 25 minutliter då. Drar 125 A vid full belastning.

Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#383963 Tack för de bra bilderna!

Såg först bara 3000W o 24V o då blir det ju 125A, det är hanterbart, men sedan fick jag inte fram 16cc och har inte så bra koll på vad det innebär, dock har jag sett att Avestavagnens vinsch är på 100-125cc (http://avestavagnen.se/tillbehor.html kolla under Drivrullar och hydraulmotorer . Så det lät inte så mycket med 16cc, men det kanske är skillnad på pump vs. motor? Men så såg jag att flödet verkar vara 1600L/min och det är väl alldels för högt, jag borde väl behöva någonstans runt 30-50L/min, men sedan hur får man fram trycket? Försökt googla, men jag verkar ha sämre resultat än dig.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Hema  
#383965
totte skrev:Borde ge ca 25 minutliter då. Drar 125 A vid full belastning.

Tack, 125A löste jag, men hur fick du fram flödet? Mer än 25L/min borde man inte behöva tror jag. Fast det kanske är utveckling i hydraulmotorn.. hmm har mycket att lära mig.. :-?
Är det att försöka få reda på specen på pumpen för att läsa vilket tryck den levererar?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

ulfgustav  
#383975 Det kanske går att googla på pumpens nr för att få fram data och deplacement om den

Avatar Fallback

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

RolfNilsson  
#383977 Vad är anledningen till att du vill använda el?
De små bensindrivna aggregaten är på 6,5 hk ca 4,7 kW och väger drygt 30 kg.
2st 140 Ah batterier väger drygt 70 kg, sedan ska du ha pump och oljetanken också.
Den enda anledningen att köra el som jag kan se är att det blir tystare

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383990 Jag googlade numret på pumpen. Hittade inte exakt rätt men kunde se att numren över o under låg på 14 o 16cc.
Den siffran är ju per varv så det blir 0,016 liter x 1600varv = 25minutliter

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383993 En bild till, denna plåt satt över numret på pumpen.
Verkar vara ett art.nr på pump/motor komplett. Sitter tydligen mycket såna här i flygplan.
1459154334671.jpg


[url]www.airlinehyd.com › pdfs › bosch_pdf[/url]

Magnus M
Senast redigerad av Magnus M mån 28 mar 2016, 09:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383994 Blev lite konstigt där:-S
Provar såhär,

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.airlinehyd.com/pdfs/hydraulic/rexrothbosch/bosch_pdf/Moble%2520hydraulics/Electro-hydraulic%2520pumps.pdf&ved=0ahUKEwif7evRgOPLAhUKhiwKHQHnCnUQFggaMAA&usg=AFQjCNFl7USThpQ6IORUzVYm-bOt664E2w&sig2=waLEm9HZQgXDIvCL45d0BQ

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383996 Om det säger att den inte kan öppnas så tryck på länken igen bara.
Gör så för mig varje gång.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: 12V-hydraulpump för att driva hydraulvinsch

totte  
#384011
Hema skrev:Tack, 125A löste jag, men hur fick du fram flödet?


Du skrev att den var 16 cc och 1600 rpm så den skickar ut 16 cc per varv och med 1600 varv per min så:

16 x 1600 = 25600 cc = ca 25 liter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).