Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106079 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383332 Jag funderar på att byta min gamla Nokka 3010 till en Farm C8,5 G2. Jag har en liten Farma 6,0 D men den är av generation 1 och har vissa problem såsom att det läcker in vatten i vridhuset. Hur är det med C8,5G2 - har den urtappningsplugg för oljan i vridhuset ? Det har inte min Farma. Då hade man kunnat tappa ur vattnet som ju ligger på bottnen.

Vagnen bryr jag mej inte om - jag vill ha lastaren på ram vid traktorn och svetsar ihop ett fäste själv. Det måste också passa till min traktorprocessor Nokka 400.

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ingoberra  
#383355 Tror inte den har nån avtappnig. Tror heller inte det behövs då den har en krage precis ovanför skarven som ska hålla borta regnvattnet.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#383367 Finns nog plugg för både i och urtappning, men är även en krage runt som ingoberra säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383374 Fint. Tack för informationen ! Generation 2 verkar vara betydligt bättre. Där finns också en mycket bättre koppling mellan huvudbom och mellanbom. På min gamla Farma är kraften för mellanbommen urusel då huvudbommen är i översta läget. Inte så trevligt om man lyfter en stor stock riktigt högt för då börjar den komma in i traktorn ... Men gamla Farma använder jag mest till att köra ved så det går an.
Nya Farma skall ersätta Nokka 3010 som annars varit en bra lastare men alldeles för svagt byggd. Jag har svetsat förstärkningar litet överallt på den men nu sprack själva ramen på den så det blir en hel del svetsande. Men den har 8 meters räckvidd och en kortare byter jag inte till.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#383509 Jo tycker nog att kranen är både bra och stark. Har ingen erfarenhet av Gen1 kranarna så har inget att jämföra med på så vis. Men Farman är ju väldigt lätt för sin storlek och det är ju positivt skillt om den skall vara monterad bak på traktorn. En sak du kan fundera på är att Farman är väldigt "lång" redan utan att man har ut utskjutet närmare 5,5m och den har väldigt lång huvudbom med så att det inte ställer till problem för dig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383811 Det är inget problem med längden på bommen. Jag sätter den på en Belarus 825 som är ganska lång. Där finns färdigt ramfäste. En fördel med C8,5G2 är att tornet är högt. Jag har problem med det låga tornet på Farma C6,0DG1. Och den låga vikten är absolut ett plus för jag kommer att ha en traktorprocessor också bak på traktorn (i ramen under lastaren). Den behöver inte lyfta så stora träd eftersom det bara är en gallringsprocessor men dubbla vridcylindrar är bra för gamal Nokka 3010 orkar inte alltid svänga (en vridcylinder). Längd får det vara hur mycket som helst ...

Hur snabba är annars de dubbla utskjuten ?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#383862 Okej, tänkte bara så det inte ställer till nåt problem. Tycker nog utskjuten är relativt snabba men skulle nog få vara lite snabbare i vissa fall men funkar nog bra, har ju en del filmer med ekipaget som du kan titta på så ser du hur det går.

https://www.youtube.com/channel/UCNHj4F ... pLL_PF4K9g

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Jim_90  
#384572 Ifall du ådii är intresserad har jag en lösning till att få utskjutet dubbelt snabbare på väldigt kostnadsefektivt ca 26€ .. har bara funderat ut en lösning men inte provat så kanske du vill vara testkanin :wink:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#384714 Nå intressant är det ju nog. Du kan ju skicka på PM ifall du inte vill förklara det här i tråden :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Jim_90  
#384718 Jag skickar pm.. vill inte nån börjar köpa delar ifall det blir en flopp :grin: blir det succe blir det så klart delat med alla andra här på forumet :wink:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#400001 Nu var det filmtajm igen :grin: Tog en stund innan jag tog mig tid att ladda upp det men hoppas att det skall uppskattas i alla fall :grin:


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Jim_90  
#400113 Najs me film men när kommer skördartraktorn 8) nu när du är igång visa nu din twintrac-lösning :wink:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#400518
Jim_90 skrev:Najs me film men när kommer skördartraktorn 8) nu när du är igång visa nu din twintrac-lösning :wink:


Jaa nu kommer det nog, har ju hela vintern på mig att filma sen :wink: ja de va ju det också, kommer nog snart :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#422455 Ojoj, var en stund sedan sista inlägget men tänkte uppdatera med lite modifieringar på traktor och vagn som tillkommit nu på sistone. Men annars så rullar nog Farman på utan större bekymmer enda stora problemet hittills är att vi måste modifiera den del på grinden som viks ner eftersom slangar skavdes sönder om man hade nervikt den och svängde mera än 90grader till höger med kranen. Farma har inte hittat orsaken till felet och det verkar bara vara vår samt en till vagn som har råkat ut för detta men ingen vet vad som är felet.
Sen har jag även byggt en "TwinTrac" stag gör framåt-bakat spaken så jag slipper vrida armen så mycket när man sitter bakvänt och väljer riktning samt en knapp bak att koppla fri med, har även byggt en ställning för motorsågen bak på traktorn.
Och sen hör och häpna har vi äntligen fått dosan som gör att man kan ställa parametrar till kranen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Har hållit på och ändrat lite värden på den nu och nu börjar det verkligen bli bra flyt i kranen, slipper vänta på vissa funktioner nu så allt flyter på mycket bättre och smidigare.
Men det var allt för denna gång på återseende! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422465 Förlängningen av fram/back spaken var en kul lösning :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).