lör 26 mar 2016, 11:28#383536
Har man tur och inte behöver byta något hjul på lastbilssläpet kanske det hinner vara med i 2 år, men om du får punktering är muttrarna fortfarande lätta att lossa om du smort in bultarna med koppar eller silverpasta, har du däremot använt vanlig olja eller fett sitter de som berget, går ibland ej att lossa manuellt.
Detta vet jag av egen erfarenhet 😈
Stålfälgar har för övrigt inte samma tendens att lossna som aluminiumfälgar = en avsevärd skillnad.
Gummiverkstäderna vet väldigt väl om att deras kunder ALDRIG efterdra, av den orsaken drar de hårdare än som annars behövts.
Gummiverkstäderna för lastbil skickar ALLTID med en lapp om vilka hjul som ska (måste) efterdras inom 50 mil.
Som chaufför vet man också om att kör man Norrland vintertid (kallt klimat) måste man kontrollera hjulmuttrarna då och då. I 40 graders kyla krymper fälgen och muttrarna tenderar till att lossna.
M.a.o. samma effekt får du när du står i varmt garage och monterar dina nya hjul, när du sedan kommer ut i kylan krymper godset och fälgen sitter inte fast ordentligt.
Erre - handen på hjärtat. svara ärligt
Vilket moment drar du personbilshjulen med, eller du kanske inte använder moment
Och låsbulten - drar du också den lika hårt