Inomgårdsmaskiner

Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

46 inlägg 59574 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

bgl  
#382441 Vem ska arbeta från ställningen? Bara fastighetsägaren eller någon inhyrd handverkare?
Så fort någon annan än husägaren sätter en fot på en ställning/i skyliftkorgen kommer kraven på besiktning och utbildning av ägare/ användare!
Alla krav som om inte annat ställs vid en olycka är nästan spöklika - men nödvändliga.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

alias  
#382474
Lasse_Eklund skrev:Sökt som dåre efter information om byggställningar hyra kontra köpa och kom över denna: byggställning.se
Matnyttig info! 🧠


Hej och välkommen till forumet!

Med risk för att framstå som elak så tycker jag att det luktar smygreklam om detta inlägg (hoppas att jag har fel).

Kan inte se att hemsidan ovan tillför något som svara på den ursprungliga frågeställningen (vari låg den matnyttiga infon?);

- förefaller som att företaget endast hyr ut och monterar ställningar (hittar inget i texten om försäljning)
- hittar inga priser för köp kontra hyra
- hittar endast ett ställningsmärke under länkar
- länken till ABSE2002 verkade för gammal enligt felmeddelandet (brukar väl vara allmänna bestämmelser för viss branschstandard som namnges på detta sätt)
- inga länkar till gällande lagstiftning t.ex. AML

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Lasse_Eklund  
#383043 Oj då! Det var verkligen inte min mening. Eftersom jag hade samma frågor själv och fann svaren på den sidan ville jag dela med mig. Till mitt försvar hade han ingen koll alls på byggställningar och jag tycker sidan gav bra "att tänka på". Jag hittade iallafall tre ställningsmärken i länkarna; altrad, alufase och alulock.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

spiddemannen  
#383320 Hur ser ni på stål jämfört med aluminumställning? Det lockar ju lite att välja aluminium pga av vikten. Men förlorar man i stabilitet?

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haltegarden  
#383329 Har under många år haft en hakiställning, stabil och bra men tung.
Köpte för fyra år sedan en Aluminiumställning och har efter det i princip bara nyttjat den, saknade ett fack ifjol som jag byggde med haki. Bestämde mig efter det att skicka i väg hakiställningen och kompletteringsköpa ett fack aluställning. Mina behov är att kunna måla huset eller uthusen, kanske byta något fönster eller klä plåt på någon vägg på ladan. Nocken på ladan är 9 meter, dit når jag.
Haki eller annan stålställning ser jag som ett måste om det är stora volymer ställning och framför allt riktigt tunga arbeten som skall göras, fasadmurning etc. För privatpersonen eller bonden anser jag att aluminium räcker långt.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Göt  
#383348 Att bygga ställning i trä är det något man skall undvika? Senväxt gran till spiror och 2"4

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

T Landström  
#383368 Alu vs Stål? Beror väl på hur mycket/ofta du ska använda den... Sedan beror det på kvalitén på aluminiumet...

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383423
Göt skrev:Att bygga ställning i trä är det något man skall undvika? Senväxt gran till spiror och 2"4

Jag byggde ett dylikt när jag skulle fixa taket på ett 1-våningshus. 5 m långa granstörar, cc 2 m och 1"bräder att gå på.
Jag tog tyvärr ingen bild.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Skogstinsen  
#383429 Jag har alu-haki i mitt jordbruk. Skulle aldrig lägga pengar på en stålhaki. Och folket tror att en gammal haki betingar sitt värde i guld. Man behöver inte stål om man som nån skrev ska mura fasad i sten.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

JensSkoog  
#383441
Göt skrev:Att bygga ställning i trä är det något man skall undvika? Senväxt gran till spiror och 2"4


Jag har gjort det när jag har målat gaveln på huset. Granspiror, 2"X4" och 2"x6" till att gå
på, skruvat med bra skruvar. Går snabbt att kasta upp och senn har man lite ved till spisen :lol:

Men om jag skulle köpa, så blev det aluminium. Känner ett par proffs som jobbar med
ställningsbyggning hela tiden, och dom skulle inte röra stål numera.

spiddemannen skrev:Hur ser ni på stål jämfört med aluminumställning? Det lockar ju lite att välja aluminium pga av vikten. Men förlorar man i stabilitet?

Stabilitet beror ju mycket på vad ställningen står på, hur den är byggd och om man har bra fästen i vägg. Här i stan gick en stålställning på fyra våningar överände ett par år tilbaks, eftersom målarna hade lossnat väggfästerna :mrgreen: Lyckligvis skadade han som följde med ner sig inte, men han var lite chockad!

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

totte  
#383464 Ett par bilder från 04 och 05 när jag la på ny panel på huset i Degermyr.
1458951468_040731_01.jpg

1458951466_050729_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#445665 Jag fortsätter på tottes spår av byggställning av trä. :smile:

Jag tänker mig att trallhöjden skulle bli på 3 meter, alltså där fötterna är.
Vad tror ni om att köpa aluminiumdurkplåt på 2000*1000*2 mm och skruva fast 2"2 som ramverk och ha det som trall?
Använda 2"3 som spiror och samma dim. bärregel att hålla upp trallen med och ha två olika höjder. Det skulle ju kunna vara en ide att också skruva fast durkplåten i bärregeln.
4" bräder som kryss för att få stabiletet. kanske också 4" bräda som snedstag att förankra i gräsmattan.
2"3 som räcke.

Vad tror ni om mina lördagsfunderingar?

Vänligen, hyra och aluminiumställning mm finns redan i tråden så det behöver vi inte köra igen.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

JensSkoog  
#445676 Det där skulle ju bli riktigt bra, men bara om det är du själv som ska använda den. Om du hyr in folk till målning eller annat ska det vara certifierad. Här har det varit bråk om det, eftersom några polackar på snickarjobb gjorde ställning själv, men den som fick svårigheter var husägaren. :-o

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#445698 Tack, Jens S!
Det gäller att inte göra den för tung. Har du någon åsikt om material och vad den kommer att väga ?

Självklart ska ingen hantverkare upp på ställningen !

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

gonzzos  
#445699 Handlade mig en alu zipup ställning förra sommarn och det funkar hyfsat köpte av cramo trade

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).