Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41399 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#382001
röjar kalle skrev:
JörgenO skrev:Förlåt Trådskaparen.
Nu har din fråga drunknat i alla som är avundsjuka på oss gudabenådade motorsågshanterare som klarat körkortet.
Om du känner att du vill veta mer om framförallt grundläggande säkerhetstänk och fällteknik så rekommenderar jag varmt en kurs.
Sen kan du ju vara med "oss som har" och retas med dem som inte nått ända fram :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

GUDABENÅDADE MOTORSÅGSHANTERARE hörde du Tallen han pratar om oss. :mrgreen:

JA så är det ju! :grin: :grin: :grin: Blir nästan lite rörd ^:)^

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Chemgineer  
#382092 Jag är nybörjare, akademiker med planering att skaffa mer skog o därigenom kunna sköta både min kropp och uppvärmningen av huvudhus, stall o liknande genom arbete på egen mark. Jag gillar dessutom känslan av att gå i egen skog/mark och inte minst är mark en ganska stabil investering. Så var det sagt... :wink:

Jag har fått stockar levererade av en granne (från runt 10cm till drygt 45 i diameter) som jag kapar upp med motorsåg och sedan klyver för hand. Tungt arbete och det är meningen. Jag mår bra av det.

Jag har en Stihl 193 (12") som jag använder, vilken är lätt som en fjäder, men med en klen motor. Jag skaffade den just för att den inte låter mig slarva! Jag kan inte arbeta med slö kjedja, kan inte trycka på utan måste låta maskinen arbeta i sitt eget tempo och tjockare stammar behöver jag ta med dubbla snitt, vilket gör att jag automatiskt arbetar på min precision. Jag slipar kjedjan efter varje tankning och märker skillnad t o m efter så kort slitage. Jag planerar i ett senare skede komplettera med en 261 eller liknande, men för stunden kör jag alltså medvetet med en på gränsen till för svag/klen såg för att jag tror det i längden kommer göra mig till en bättre brukare.

Jag skriver detta eftersom jag inte har sett någon annan som skrivit om potentiella fördelar med att lägga sig i det nedre skiktet av sågar, om man bortser från det uppenbara av lägre pris o vikt. Vore intressant att höra vad Ni tycker, har jag fel eller inte?

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382093 Har sikkert skrivd det før men dersom eg var deg så hadde eg tatt skrittet rett til ei 50 cc sag, dei fleste greier med ei sånn ei og er vel ein grunn til at det er det som oftest blir kjøpt. Merket på saga er ikkje så viktigt men dersom du har planer om å bruka ho ein del så hadde eg tatt ei proffsag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#382098 Välkommen på Forum @Chemgineer
Jag skulle mena att du tänker klokt. Själv använder jag min MS200 så mycket som möjligt och ochså min MS192. Uppskattar starkt att dom är så lätta, så får det hellre ta lite mer tid med det som inte har bråttom. Mina armar, axlar och händer ska vara med några år till, och jag känner att alla åren jag kånkade tunga sågar har haft sitt pris :wink:
Har båda MS261 och 361, men tar hellre dom lätta där dom duger, och sparar dom stora till grova träd i fällning och på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Chemgineer  
#382100 Två svar, ett i vardera riktning, intressant! :grin:

Jag är medveten om att den får arbeta tungt på vedbacken och att det i längden inte är en bra såg för den uppgiften. När väl nästa såg är köpt (50-60 cc) är planen att använda 192an vid gallring och kvistning med det större för kapning av grövre träd samt ved. Min förhoppning är att jag vid det laget har fått bra vanor som jag kan ha med mig, och att min 'lilla' såg inte mått *allt* för illa av behandlingen tills dess... :wink:

Tackar för svaren, som jag skrev är jag både nybörjare och intresserad av svar från medlemmar här, som ju i princip alla har mer erfarenhet än vad jag har.

Har spenderat många timmar på detta forum sedan årsskiftet, men detta är min första postning. Tror det finns risk att jag kommer lägga mycket tid här, men det är ju för en god sak. Och de flesta har en mycket trevlig attityd!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#382102
Chemgineer skrev:Har spenderat många timmar på detta forum sedan årsskiftet, men detta är min första postning. Tror det finns risk att jag kommer lägga mycket tid här, men det är ju för en god sak. Och de flesta har en mycket trevlig attityd!

Du har funnit fram till en källa där du kan hämta mycket som är bra att kunna i arbetet med skog och ved. Du fick ju två olika svar på din fråga, men det spelar ingen roll. Det som är viktigt ät att du själv gör det som du känner är bra, och som gör jobbet. Hoppas du får många bra dagar i skogen och med veden och har trevligt :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

jannee  
#382107 Viktigast är att DU tycker sågen är behändig att arbeta med. Den får absolut inte kännas tung, för den blir aldrig lättare - tvärtom.
Om sedan sågen är på 35, 40, 45 eller 50 cc spelar mindre roll.
Stihl, Husqvarna (Jonsered) eller Dolmar är av underordnad betydelse, viktigare är att du har en bra återförsäljare att luta dig emot när problemen dyker upp, för sådana kommer alltid, även om du satsar på en proffssåg.
Har själv nyligen råkat ut för en återförsäljare som varken kunnat eller velat inse att de sålt en såg med fabrikationsfel. Tog ÖVER ett år innan de föll till föga och återtog sågen, nu blir det till att byta märke - tyvärr :mrgreen:
Visserligen bekvämt med en 50 cc såg och 15 tums svärd men man kommer väldigt långt med ett på 13 tum.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

husqvarna_med_sthil  
#382113 Genom att inte tokhandla innan man vet själv får man äran att själv komma på var de "svaga länkarna" för ens eget arbetet ligger och man kan skapa en utveckling åt det håll man vill gå, vad man verkligen behöver och vad som är onödigt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Chemgineer  
#382124 Tackar för alla svar!

Jag har även uppgraderat min röjsåg nyligen från den FS130 som tjänat mig väl i ungefär 10 år, men där både motorstyrka och kanske främst vibrationer var områden som behövde förbättras. Så där hade jag erfarenhet av behövde, i viss mån, men detta forum hjälpte likväl med att ställa rätt frågor utan att behöva testa genom hela stihl o husqvarnas sortiment av både maskiner som selar. Ganska mycket har hänt sedan våren 2005...

Tack för välkomnandet, tror jag t o m vågar erkänna att jag planerar gå A+B kurserna till motorsågskortet under varen eller senast tidig höst... :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#382147 Välkommen till forumet. Jag föredrar att ha tillräckligt långt svärd på vedbacken, så att man kan kapa igenom från ett håll. Ska du kapa mycket ved tycker jag nog en 60cc är att rekomendera. (HVA357, HVA560/562, MS361/362)

Sedan har du logistiken på vedbacken att fundera över och arbeta då efter ledorden: "Ingen bit på backen"
Lycka till med veden och hoppas vi kommer få höra mer ifrån dig. :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382504 http://www.maskinklippet.se/motorsagar/ ... 1-motorsag

Bra alternativ till Husqvarna 445 E-Series TrioBrake ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382923 Jag var och klämde kände på lite sågar i dag , inga kända märken bara billiga . Det var en väldig skillnad på en 4 kg såg jämfört med en 5 kg såg ....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#382929
qvintus4 skrev:Jag var och klämde kände på lite sågar i dag , inga kända märken bara billiga . Det var en väldig skillnad på en 4 kg såg jämfört med en 5 kg såg ....

Ja ca 20-25%, beroende på hur man räknar. 8)
Men jag tycker du även ska testa olika sågar mot varandra vid exempelvis vedkubbning. Så länge sågen avverkar material, så vilar den på stocken och väger väldigt lite.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#382931 Det är inga som har någon ork i armarna längre :wink: :surp:
Saker ska väga så lite som möjligt och sän bär det i väg till gymmet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382935 Jo det är sant sågen vilar mer i fall man sågar tex upp en stam , det blir mer då vid själva fällningen och kanske mest vid kvistningen man märker av vikten tänker jag ??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).