Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

53 inlägg 27337 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Vardon  
#382643 Det beror väl på vad du har för vagn. På den jag har är det ganska gott om plats mellan kranen och grinden. Där har jag satt en spetthållare och hölster för saxen (skymtar en plåtbit på grinden, brevid nedre fästet för lyftcylindern). Det är ju saker jag använder ofta när jag använder vagnen, därför vill jag ha dem lättåkomliga.

Centrumbalken blir ett elände att komma åt när man har lite lass

Har du slangarna som jag skulle det nog finnas plats och sätta något mellan kraftuttaget och tryckstångsfästet. Annars kanske det finns plats att sätta något där jag har ventilpaketet. Som bara sitter i kranens tryckstångsfäste.

Hjälmen brukar jag föredra att ha i traktorn så håller den sig varm och torkar.

Jag har även funderat att ha något på motsidan winschen och lyfta ner och ställa i skogen om man är lite längre stund på samma ställe. Men är lätt för högt och tungt för det.

FTG
Användarvisningsbild

Skogsutrustning på huggarvagn till ATVn

traktorz  
#382677 Vi använder en Aluminiumlåda i durkplåt från Jula (Aluminiumlåda, 123x38x38 cm, Art. nr:663009, 1499 kr), för att transportera verktygen. Oftast på ATV'ns vedvagn, men kan även placeras i traktorns frontskopa. Med lite pyssel går tre sågar ned, tillsammans med två huggarbälten, 2 hjälmar, och 2 bränsledunkar.

Reservkedjor, tändstifts-kombo-nyckel, reservtändstift, matsäck, kläder, ja det blir en del prylar att släpa på. I fyrhjulingens frontlåda ligger även en japansk dragsåg, en mindre yxa med eggskydd, samt några ytterligare verktyg.

Har funderat på att bygga en förvaringshylla eller låda i stål bakpå traktorn, alldeles bakom förarstolen, och att där nyttja de konsoler som annars trycklufttanken till eventuell släpvagnsbroms finns påmonterad. Dock kan kanske inte en sådan ersätta durkplåtslådan, när sågverktyg för flera skall medtagas. Framför motorhuven, där frontvikter normalt monteras, så finns ytterligare en bra plats till förvarings-finurligheter.

1458657403_160310r1280.jpg

1458657403_160309r1280.jpg

1458657403_p2050397r1280.jpg

1458657404_p2050402r960.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Hema  
#382713 Vill man ha alla saker på ett ställe blir det svårare, men om man kan tänka sig att placera sakerna på lite olika ställen, kan man säkert utnyttja lite olika utrymmen. En galen idé är kanske att fixa fälglådor, som genom att vara ledbara hängandes i navet, så är de alltid åt rätt håll. (Gissar att många har sett de där navkapslarna/fälgsidorna, som ser ut att stå stilla). Finns säkert en del problem att lösa, men långt ifrån omöjligt. Sedan finns alltid taket på traktorn. Grenavvisarna för hytten kanske skulle kunna kompletteras med extra rör för spett och stångsågsskaft? Ja det gäller att vara kreativ! Olika lösningar blir säkert ett måste, då traktorer och vagnar skiljer sig åt.

Erres lösning har väl bara ett ev. problem med smuts från framhjul, men det går väl relativt enkelt att fästa magnetskena för knivar i vardera ände av ett galontyg eller liknande, för att sedan placera framför/över sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Erre  
#382718
Hema skrev:
Erres lösning har väl bara ett ev. problem med smuts från framhjul, men det går väl relativt enkelt att fästa magnetskena för knivar i vardera ände av ett galontyg eller liknande, för att sedan placera framför/över sågarna.

Ja en plastpåse över den tvärställda sågen kan nog behövas om man ska köra på kladdig grusväg. Men väl i skogen brukar det inte gå så fort så där ska det klara sig är vår tanke.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

HaLLa  
#382737 Använder också en aluminiumlåda i durkplåt

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Umea  
#382758 En galen idé är kanske att fixa fälglådor, som genom att vara ledbara hängandes i navet skrev Hema.

Det var ju en genial ide !!

Hoppas någon kan utveckla och tillverka det.

Kan man surra lasten på ett flygplan eller en båt så borde även den delen kunna lösa sig så grejerna sitter fast på plats.

Lev och Må
Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Hema  
#382797
HaLLa skrev:Använder också en aluminiumlåda i durkplåt

Snyggt!

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Hema  
#382798
Umea skrev:En galen idé är kanske att fixa fälglådor, som genom att vara ledbara hängandes i navet skrev Hema.

Det var ju en genial ide !!

Hoppas någon kan utveckla och tillverka det.

Kan man surra lasten på ett flygplan eller en båt så borde även den delen kunna lösa sig så grejerna sitter fast på plats.

Lev och Må
Hälsningar från Umeå

Tack, ibland så. :)

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

molnia  
#382813 Som sagt var att sprida ut förvaringen, för det finns inte ett ställe som rymmer allt om man inte har en stor låda i fronten eller liknande. men det vill vi inte ha. Det är trångt i skogen.. 8)
gjorde en hållare för 2 sågar på traktorn, träs över lastarfästet, för lastaren finns inte rum för i skogen
Har tänkt fixa något mer fäste på de tomma ytorna som blev men ännu inte kommit på vad som passar bäst där. yxa, brytjärn..?
nybyggd; molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Med färg på hållaren; molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Mohedavagnen hade en låda och en såghållare från fabrik
1458683091_20141201_6133l.jpg


byggde en trälåda för förvaring bakom kranen , framför staketet
molnia - Vad var det senaste ni byggde??
gjorde en verktygslåda i stolspallen för några standardverktyg..
1458683331_20160220_1375.jpg
1458683311_20160220_1373.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

BjörnS  
#382830 Hur bra är Biltemas aluminium lådor?
ImageUploadedByskogsforum forum1458711061.659220.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Äboda  
#382866 Har haft en på flaket till pickupen i ett par år. Det har den i alla fall hållt för. Den är ju dock inte gjord i den kraftigaste durkplåten så man skall nog inte utsätta den för allt för omild behandling. Har dock funderat på att bulta fast en sådan låda på ett par lastarfästen för att slippa ha hytten full med grejor.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Skogsavverkaren  
#384350 Bäst är att skruva i hop byggskivor och sticka sågen i och fästa vid motorn

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

traktorz  
#384367
BjörnS skrev:Hur bra är Biltemas aluminium lådor?
ImageUploadedByskogsforum forum1458711061.659220.jpg


Förmodligen är Biltemas lådor likadana som Julas, dvs av en tunn durkplåtskvalitet.
De håller dock för en nyfiken björn, som ville in i lådan vi hade lämnat kvar i skogen med verktyg vid ett dikningsjobb med dito röjning. Fast björnen rev loss det pålimmade liggunderlaget, eftersom vi använder lådan till att sitta på vid kafferasterna.

Vår durkplåtslåda har fått tåla en del omild behandling, såsom när den dras över garagets cementgolv och ut på grusplanen så att hörnfogarna slits ut i botten. Eller tappar den från traktorns frontskopa. Men inget som inte kan lagas med en TIG-svets och Aluminiumtråd förstås. Så räkna med att den kommer att behöva lagas, eftersom Alu-plåten inte är av fartygs- eller industri-kvalitet, utan snarare av tunn kommersiell kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

husqvarna_med_sthil  
#384369 Nu har jag tittat lite och jag kommer göra två bockade järn som är fästa i lådan att hänga på insidan grinden på vagnen. Då lyfter man av den när man kommer till skogen. Hade en annan idé om att använda en låda på en pall på pallgafflarna men jag har helst inget där alls, funderar på att hänga av lastaren till höstens skogsfärder. Att hänga en låda på lastarfäste fungerar inte för mig när lastaren sitter där, blir för trångt men om jag hänger av den så blir det förstås annat. Ett annat sätt vore att göra en lång låda som går att ha på vagnen (som tidigare i tråden till atv) och bara lyfta av med gripen väl framme. Fördelen med den långa lådan är att den kommer rymma rejält med grejer.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Krokmark  
#384378
HaLLa skrev:Använder också en aluminiumlåda i durkplåt

Ölmstad smide?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).