Skogsekonomi

Tips inför lånemöte med banken

12 inlägg 6360 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips inför lånemöte med banken

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#381873 Dags för nya skogsaffärer?

Här är några tips på hur du kan förbereda dig inför mötet med banken.
-Ta kontakt med ditt lokala bankkontor i god tid.
-Se över din ekonomi så att du vet hur mycket du kan och behöver låna och räkna grovt på vad lånet kan komma att kosta dig.
-Uppdatera din skogsbruksplan. Det är med utgångspunkt i planen som bland annat beräkningarna av hur mycket skogen kan bära i räntekostnader och amortering görs, hur stort kapitaltillskott som eventuellt behövs och känslighetsanalysen grundas på.
-Ta med de två senaste boksluten. De använd bland annat som underlag i bedömningen av din återbetalningsförmåga.

Det skulle vara intressant att höra vad du förväntar dig av mötet med oss på banken för att diskutera skogsfinansiering eller andra skogsaffärer.

Hälsningar
Carl-Johan Bengtsson



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382319 Hej.
Kanske inte vad som efterfrågades men vi har alla att lära.
Förra året när jag skulle förhandla mina lån hade min gamla kontakt bytt tjänst och fick nu en trevlig tjej som nyss börjat sitt jobb.
Efter en stunds samtal frågade hon vad jag jobbade med. Jag pekade på en skogspärm som låg på skrivbordet och sa att jag gör sådana (skogsbruksplaner).
Jag fick tusen frågor på en gång så jag sa att det enklaste sättet är att följa med endag till skogen och se hur en plan blir till. Hon frågade sin chef om hon fick följa med, som blev lite sur att han under trettio år inte kommit på det själv.
Hur som, veckan efter kom hon ut i skogen med bra kängor och en rygga med fika och hängde med på 40 ha faktiskt planläggande. Hon var mycket nöjd med dagen men jag fick inga bättre villkor på lånen.
Nu i veckan ringde jag upp henne efter ett år för ett bundet lån som går ut i maj och hon sa att det ännu var den mest lärorika dag hon haft sedan hon började på banken. Får hoppas att det ger bättre Viktor denna gång!

Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#382462 Avverkningsmogen skog, påverkan på belåningsvärdet.

Vi får ibland frågor om varför den normala belåningsgraden på 75 procent av fastighetens marknadsvärde inte alltid gäller som säkerhet för ett nytt bottenlån. Så är det när det ingår slutavverkningsmogen skog i värderingen. Då räknas nämligen det värdet av från det totala marknadsvärdet, vilket gör att det kan vara svårt att belåna en virkesrik fastighet fullt ut.

Men lösning finns: Till exempel kan man skriva ett avverkningsavtal, för det fall låntagaren tecknar avtal om avverkning av skog. Låntagaren uppmanas då tillsända en kopia av avtalet samt att inleda en diskussion med oss om på vilket sätt försäljningslikviden ska användas för extraamortering.

Hälsningar
Carl-Johan Bengtsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips inför lånemöte med banken

Hema  
#382476 Hur lång tidsfrist kan man isf tala om angående avverkningsavtalet? Samt i avtalet borde det väl då tämligen vara som så att likviditeten skall betalas in på ett förutbestämt konto?

Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#382644 Tanken är att upprätta en aktiv dialog med markägaren, så att en rimlig amortering sker i samband med tilltänkt avverkning. Det finns således ingen specifik tidsaspekt. Brukar inte knyta avtalet till något särskilt konto, utan detta avgörs från fall till fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips inför lånemöte med banken

Hema  
#382659
Landshypotek Bank skrev:Tanken är att upprätta en aktiv dialog med markägaren, så att en rimlig amortering sker i samband med tilltänkt avverkning. Det finns således ingen specifik tidsaspekt. Brukar inte knyta avtalet till något särskilt konto, utan detta avgörs från fall till fall.

Det lät sunt.

Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#386093 Kontrollera vad du köper!

Vill nedan framföra några tips till dig som funderar på att investera i skog.

-Kontrollera kvaliteten på skogsuppgifterna i skogsbruksplanen. Stor variation kan förekomma på hela fastigheten som på det enskilda beståndet.
-Fältbesök de virkesrika områdena, det är oftast där de stora virkesvärdena finns.
-Finns naturhänsyn/nyckelbiotoper på fastigheten. Kan påverka din framtida drift/avkastning.
-Skogsvårdslagen, 50 % regeln. Kan påverka hur mycket du eventuellt får avverka.
-Krävs det förvärvstillstånd på orten.
-Möjlighet till fastighetsreglering för att undvika lagfartskostnaden.

Landshypotek
Carl-Johan Bengtsson
Senast redigerad av Landshypotek Bank tor 14 apr 2016, 08:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

hlb  
#386095 Se till att ha skaffat lite valkar i händerna. Klipp håret och ta bort ringarna ur näsan. Hjälper fortfarande, även om det kanske inte borde vara så.

Avatar Fallback

Re: Tips inför lånemöte med banken

Hema  
#386100
hlb skrev:Se till att ha skaffat lite valkar i händerna. Klipp håret och ta bort ringarna ur näsan. Hjälper fortfarande, även om det kanske inte borde vara så.

Haha, ja det är nog fortfarande dagens sanning. :)

Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#387371 Här är några exempel på frågeställningar som görs vid en kreditbedömning:

Ändamålet, vad ska krediten användas till?
Vad är det för verksamhet som bedrivs?
Hur ser organisationen ut, ägandet?
Ekonomin, återbetalningsförmågan?
Finns det befintliga krediter, maskinlån, osv?
Säkerhet, vilken belåningsgrad har fastigheten?

Den sökandes utseende eller liknande brukar vanligen undantas från bedömning :-)

Landshypotek
Carl-Johan Bengtsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

hlb  
#387373 Det sista får stå för Landshypotek. Jag har kollat men aldrig utnyttjat Landshypotek eftersom de aldrig haft konkurrenskraftiga villkor.

Användarvisningsbild

Re: Tips inför lånemöte med banken

hlb  
#387374 De villkor,som jag har fått, har kanske berott på mitt utseende, eller min lea trut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).