Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

53 inlägg 27332 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

BjörnS  
#382585 Jag har byggt en oljetank som sitter mellan kran och grind på min huggarvagn. Men tyvärr så har jag ingen plats för lådan som jag hade där bakom förut.
Det blir för högt om jag har den över tanken. Man behöver ju plats förr att byta filter ibland.

Tänkte att göra ett instick i en plank och sedan skruvar fast den någonstans så att jag får ett fäste till motorsågen.
Men vart ska man har övriga grejor som kombidunk, hjälm, yxa,...?

Det ända som jag kommer på är att har en låda fram på traktorn. Men det känns inte optimalt.

Jag är nyfiken hur ni löste det. Bifoga gärna bilder.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

stegmaster  
#382596 Jag kör alltid med en gruskopa fram i lastaren. 125cm bred.
När jag och min kompis åker til skogen, blir det minst 3 såger, 2 olje/bensindunkar, sen stroppar för att kunna stroppa lassen på offentlig väg, 2 ryggsäckar(mat.div), spett, kilar, vinchgrip, vinchkedjor.
Det er ju knappt så alt detta rymms i en skopa, så hur ni andra klarer er med en såghållare på vagnen er minst sagt imponerandet.
Alt smått finns i den gula verktyglådan på bakskärmen, som wireklemmor, skiftnycklar....................


Hadde ingen bra bild, men ni ser åtminstone skopan där framme. 8)

1458603794_008.jpg



Edit: Uppps, såg nu att tråden var hur man får plats på huggervagnen, så mitt inlägg blev kanske lite off topic. :oops:
På vagnen vil jag inte ha nåt als. Vil ha så fri sikt som möjligt til lastutrymmet.
Som syns här.

1458604685_002.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

rikard_e  
#382597 Är det där en Farmikärra?

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382610 Jag satte min tank högt upp, så jag har min låda kvar.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

husqvarna_med_sthil  
#382613 Jag hade tänkt att sätta motorsågshållare på grinden, en på varje sida... men då skymmer jag sikten när jag ska lägga på virket. Sedan tänkte jag att kanske det bästa ändå är att förvara i skopa men helst vill jag inte ha skopan med heller eftersom den skymmer sikten när jag ska tråckla mig fram i terrängen. Nu ska jag testa att få till två hållare och en låda frampå traktorn och se hur det fungerar. Att ha grejerna inne i hytten tycker jag fungerar dåligt dessutom riskfyllt om något skulle hända med lösa sågar osv där man sitter själv.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

halvproffs  
#382614
Bild

Plats för 2 sågar, dunkar, hjälm, huggarbälte och brytjärn men inte plats för snö, regn och allehanda skogsskräp. Torrt o bra. Skymmer inte sikten och tar ingen plats när man svänger eller dylikt. Har även en mindre låda på bakskärmen för lite verktyg mm.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

husqvarna_med_sthil  
#382615
halvproffs skrev:https://skogsforum.se/download/file.php?id=28254&t=1
Plats för 2 sågar, dunkar, hjälm, huggarbälte och brytjärn men inte plats för snö, regn och allehanda skogsskräp. Torrt o bra. Skymmer inte sikten och tar ingen plats när man svänger eller dylikt. Har även en mindre låda på bakskärmen för lite verktyg mm.


Jag har ju möjlighet att sätta en låda sådär jag också, men undra om jag inte ska försöka att få min lite lägre. Hur pass skymmer din sikten ? Har du borrat och skruvat eller är det svetsat ?

edit: ser nu att jag kommer att täcka mina lysen på zetorn med den lösningen när mina inte sitter som dina.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

halvproffs  
#382618 Trär på lådan på dom här järnhornen som är ifram på Valmet. Tar väl några sekunder. Skymmer inte sikten. Har du ingen belysning upptill?

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

husqvarna_med_sthil  
#382623
halvproffs skrev:Trär på lådan på dom här järnhornen som är ifram på Valmet. Tar väl några sekunder. Skymmer inte sikten. Har du ingen belysning upptill?


Jo jag har ju lampor i överkant på hytten två stycken så det borde ju gå bra. Jag har också två horn liksom dig fram (en del av lastarfästet som jag inte fattat vad det är till för). Jag ska nog ta och testa det lösningen, verkar vara den bästa av de jag kan komma på.

Din låda ser ut att vara gjord av plåt men det borde ju fungera att trä på en trälåda likväl kan jag tänka. Lite roligt pyssel att få till i sommar !

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

BjörnS  
#382624 @stegmaster Trådens namn är kanske inte så bra[emoji16]
Spelar ingen roll om det nu är på vagnen eller traktorn. Bara man får med sig grejorna.
Har du den gula verktygslådan alltid på skärmen?
Jag funderade också på det, men då gå det inte att öppna fönstret. I nuläget har jag verktygslådan i hytten och det är inte bra. Särkilt när man ska vända stolen.

Förut hade jag sågar, dunk, brytjärn och kättingar mellan grind och traktor resten i hytten. Fördelen bakom grinden är att det är ett säkert ställe. Nackdelen är att lätt snö vill låga sig där när man kör.

En sådan låda som du har @halvprofs ser bra ut. När den sitter så högt är det ingen risk att köra emot stubbar eller liknande.

Det går nog att fästa en låda på snöbladsfästet som jag har fram på traktorn.

ImageUploadedByskogsforum forum1458630068.468771.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382630 Jag kör med denna, dunk, reservsåg samt lite annat i lådan. 1:a sågen ovanpå.

1458632799_frontlada.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

stegmaster  
#382631
rikard_e skrev:Är det där en Farmikärra?

Japp, det er en Farmi 90(9tonn), med 4067kran (6,7m).

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Erre  
#382633 Svärfars senaste skapelse.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Robertberg  
#382634 Såhär har jag motorsågen
Robertberg - Vad var det senaste ni byggde??

Inuti fyrkantsröret på skogsvagnen kan man ha grejer också, spett och stångsåg tex.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

stegmaster  
#382637
BjörnS skrev:stegmaster Trådens namn är kanske inte så bra[emoji16]
Spelar ingen roll om det nu är på vagnen eller traktorn. Bara man får med sig grejorna.
Har du den gula verktygslådan alltid på skärmen?
Jag funderade också på det, men då gå det inte att öppna fönstret. [/attachment]

Jo den finns alltid där. Det er ca 10cm imellan rutan och burken, så det går inte att öppna det helt, men dessa sidoruter har jag aldrig öppna endå, så det er lungt.
Det största problemet med att ha den på skärmen er at det skymmer för sikten åt det hållet, men att ha nåt inne i hytten(förutom sig själv) i en liten valmet 665(A serie) hytt er utelsutet. :smile:

När det gjelder skopan i lastaren, så hender det någon gång att jag bara setter av den när vi kommit fram til skogen, och hakar på den när jag ska köra hem, om det er trångt, men oftast kan jag ha den på hela tiden.
Men alt beror ju vilka förutsetningar man har.
Ska man slingra sig fram i en gallring er det nog inget vidare med en skopa fram, men själv huggar jag ner alt som finns (förutom gran) av träd, så det er sällan något platsproblem. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).