Traktorn i skogen

Farmi?

18 inlägg 9834 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382437 Är de någon som säljer Farmi kranar och vagnar i Sverige?
Letar mer info om deras modeller med överliggande lyftcylinder inte med stående.
Hittar mest om deras flistuggar...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Farmi?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382449 Från hemsidan:
Sweden Farmi Forest Oy
(cranes and trailers) Ahmolantie 6, FIN-74510
IISALMI FINLAND P. +358 17 832 41
Fax: +358 17 8324 372

Engelska fungerar fint, svenska vet jag inte hur det funkar idag.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382457 Tackar
Var som trodde attdom hänvisar till Finland för kranar o vagnar här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi?

JohannesG  
#382465 Farmi är för mig ett ganska okänt märke. Vad är det för kvalitet och pris å grejorna? Är det åt Cranab-hållet eller Farma-hållet?

MVH: Johannes G

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382469 Nordfarm säljer deras flistuggar och vinchar.
Prisbilden har jag ingen aning om
Men bilden av Farmi är att det är rejäla grejer och inget billig konstruktion.

Jag har en FMV390 som vad jag har förståt är en Farmi 5266 el 6266(80med dubbelteleskåp)
En rejäl kran som inte lär krokna i första taget

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmi?

alias  
#382471
gnisten83 skrev:Nordfarm säljer deras flistuggar och vinchar.
Prisbilden har jag ingen aning om
Men bilden av Farmi är att det är rejäla grejer och inget billig konstruktion.

Jag har en FMV390 som vad jag har förståt är en Farmi 5266 el 6266(80med dubbelteleskåp)
En rejäl kran som inte lär krokna i första taget


Jag har för mig att Nordfarm sålde Farmis vagnar och kranar också tidigare. Jag vill minnas att det definitivt inte var prissatt som något budgetmärke och, som du var inne på, de ser väldigt rejäla ut.

@Stegmaster kör väl med Farmivagn och kran?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Farmi?

Ådii  
#382473 Är det en ny eller gammal kran? Tittade på deras sida men hittade bara en, men den har underliggande lyftcylinder.

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382475 Slirar lite i minnet nu men mitten av 2000 utan att kliva upp på taket o kolla nu
De är ett gäng från stort till smått i deras sortiment om du kollar på pdfn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi?

stegmaster  
#382514 Ja här i Norge har vi återförsäljare för Farmi.

http://www.sisu.no/main.aspx?page=artic ... rand=50952
http://www.ablandbruk.no/index2.htm (här köpte jag min). Scrolla ner i menyen til vänster på denna sidan.

Tror inte det finns några kraner med överliggandet cylinder numera, men det fanns på dom störste modellerna tidligare.
Dessutan var det mycket manualer på utgåandet modeller på deras hemsida tidligare, men detta verkar var borte nu, :???:

Här en manual til två med överliggandet cylinder. (6266 och 6280)

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... k5M4-a6zaw
Senast redigerad av stegmaster mån 21 mar 2016, 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382519 Nä dom modellerna har nog ersatts av nya med stående lyftcylinder
Googlat mycket idag när jag ändå är hemma o hostar men ändå inte hittat den filen du länkat, tack så mycket @stegmaster :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi?

stegmaster  
#382523 Ja när bara "Google" lirar, blir det alt trevligare. :grin:
Krya på dig gnisten83.
Ser att du haft mycket bakslag senaste tiden, hoppas det vänder för dig framover nu. 🙏

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382536 Tackar, ja lite motsträvigt denna sesången men hoppas få ut de sista på långfredagen nu när dagar går åt för annat än vad de borde.
Annars hade jag gärna stuckit till skogsdagen med traktorprossesorena :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmi?

Jonathan maskiner  
#382543 Ska du ha kranen på taket varför du vill ha en liggande lyftcylinder. Vi tilläggsutrustade bultsättare (en gruvmaskin för att sätta 2-4 meter långa bultar i berg) med en extra kran för att hänga upp armeringsnät i tak och på väggar på jobbet för några år sedan. Då behövde vi kranar med liggande lyftcylinder för att få så låg bygghöjd som möjligt. Valet blev en Palfingerkran som vi sänkte/kapade armen som går ner i vridhuset på. Nu är ju en Palfingerkran rätt olämplig för timmerhantering men Cranab har fortfarande kranar med liggande lyftcylinder, dock ej för timmer men när dom bygger Slagkraft-buskröjarna. Jag letade runt lite efter andra tillverkare men det verkade som att man gått ifrån liggande lyftcylinder. (Finns förstås nån som fortfarande har det men jag hittade ej iaf).

Avatar Fallback

Re: Farmi?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382550 Kolla tråden "extra pump på 6550 med takmontage" här på traktor o prosessor så finns förklaringen där

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi?

stegmaster  
#382551
Jonathan maskiner skrev: Jag letade runt lite efter andra tillverkare men det verkade som att man gått ifrån liggande lyftcylinder. (Finns förstås nån som fortfarande har det men jag hittade ej iaf).

Nja, Moheda, vreten, och Kts kör ju med detta på några av sina griplastare, så helt slut kan det vel inte vara.
Det var bara dom jag kom ihåg såhär direkt. finns säkert fler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).