mån 21 mar 2016, 12:47#382439
Jo, det klart man får tycka o tänka och beskriva hur man vill efter bästa förmåga.
Men man får ta i hänsyn hur det var då och inte hur det blev sen.
Dessa var i begynnelsen av allroundsågen. Tanken att göra en såg som var bäst på både fällning och kvistning hade inte så många andetag i sig. Det är de olika typerna av såg som ställer till det rent tekniskt sett. Det är inte lätt att få till det så den passar både som fällsåg och kvistningssåg, inte ens idag. Det blir en kompromiss som lutar åt en det ena eller andra hållet beroende på karaktären i sågen.
Hade alla såg varit lika då hade det inte gjorts eller sålts större såg än den minsta.
Fällsåg ska klara tunga kap med högt kraftuttag länge. Bäst effekt är oftast 30% under toppvarv och kallas ibland arbetsvarvtal. Där ligger man o tuffar länge, skapar mycket värme med sämre kylning. De ska ha gott om bottenvrid och stark koppling så de orkar dra igång kedjan i skäret etc.
Kvistningssågar är tvärt om.
De ska vara lätta och rappa. De ska klara att gå på rusvarv mycket och även under lite eller ingen belastning. De ligger ofta på toppvarv/rusvarv. Är de inte det är de oftare på tomgång än fullt belastade i arvbetvarv.
Ser man det så är 262 mer kvistnings såg än fällsåg. Detta var även anledningen att de gick varma när de hade 20-24 tum på dem o fällde bok likt de gjort med sin 162 innan. De höll inte för den belastningen.
Många klagade på fjädringen eftersom den inte hade de fina mjuka gummina som 254 hade. När 261 kom ut i slutet på serien (1998-99) såldes den nog inte här ens. 254 och 262 skulle ersättas av 357. Ett mellanting av de två som funkade fint till det, men inte fälla grovt.
Samma gäller 550/560. De funkar fint som allroundsåg, de är även de kompromiss sågar.
Men inte till grov fällning. Det behövs mer brum då och större sågar för det ska hålla o vara hyfsat effektivt.
De gillar heller inte rusvarv i långa perioder.
Att skapa en produkt som är bäst på båda dessa är inte möjligt. De är tekniskt olika i volym, vikter, vevaxel, kolv, svänghjul, koppling, tändkurva etc. Att de är olika är problemet man tampas med. Därför användes förr två såg, en till fällning aptering, en till kvistning.
Exempel 162/44 eller 162/444 om det var klenare var vanlig kombination här. Var det grovt så var det ofta 80-100cc till fällning och det 40cc inte klarade.
I en perfekt värd hade sågarna varit urstarka, outslitliga, rappa, fjäderlätta och gratis.
Man kan fälla en Alm som är 1,3m på stubben med en 020. Det tar ev vecka, kostar en del bränsle och delar men det går. Det går betydligt fortare, enklare och billigare med en 064.