Vedmaskiner, flishuggar

Bygga egen flismaskin.

5 inlägg 9494 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga egen flismaskin.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38186 Har små funderingar på att bygga min egen flistugg, har ju en hel del reis som blir över varje år.

Jag hade tänkt mig en skiv-hugg, mest för att den är enklast att konstruera,

Skruvhugg, måste ja gha rak axel med skruvhuvud samt risk att den blir tjockmatad.
Skivhugg, den vanligaste skiva som snurrar runt och fungerar ungefär som en osthyvel
Press, vals, kräver ganska så stark motor samt en form av matningsfrekvensställare.
Matris rivare, fungerar ungefär som en stubbfräs, dyra tänder kan vara svår konstruerad tar förmodligen inte mer än max 40 mm.

Är det någon som har fler förslag som man kan titta på?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38231 Trumhugg. Behöver inget matarverk då den drar in materialet själv - åtminstonde då materialet har mindre diameter än halva trumman. Kan dock behöva en extra fläkt eller något annat som transporterar bort flisen.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38254 en skiv hugg är väl ändå lättast å bygga.
i stil med Edsbyhuggen.

http://www.varmeflis.com/eh/index.html

hehe dom har skrivit 30-100hk..... låter lite väl bra. Den Edsbyhuggen som jag har matat har en lastbils sexa på typ 150hk och den fick alltid jobba hårt..

Användarvisningsbild
sjodin  
#38263 Bygga egen, hur mycket kostar en bättre begangnad?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38303 hmm.. hugg hjul på 205 kg. hyfsat starkt och bra kraft när det kommer farandes.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).