Trädfällning (arborist)

RUT avdrag trädfällning aug 2016

31 inlägg 25212 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

anersimyra  
#381967
anersimyra skrev:Politikerflocken har beslutat att rutavdrag ska beviljas för trädfällning då de anser att trädfällning är okvalificerat arbete.. :o

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

jannee  
#381974 Måste du inte vara F skattare + ha motorsågskort för att utföra trädfällning = välutbildade proffs, kan omöjligt uppstå några andra incidenter :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

Chuck Norris  
#381979 Tragiskt att byråkrater och politiker skall styra och reglera allt till en obegriplig röra. Man kan ju inte låta bli att fundera på vad all byråkrati kostar, länsstyrelse, EU, jordbruksverk, politiker,kommun, och kontroller och kontrollanter som kontrollerar kontrollanterna.

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

sundelius  
#381986 Det här får ni inte som något negativt, jag har jobbat mot ROT nu inom byggsvängen ett par år och det har varit ett stort lyft. Man slipper den ständiga frågan - Kan du ta lite svart?
Framförallt är det väldigt tillfredsställande att få jobba mot privatpersoner och de får valuta för pengarna. Tidigare tyckte jag det var jobbigt och fakturera en del, för det är dyrt att ta in en hantverkare

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

tallen100  
#382022
jannee skrev:Måste du inte vara F skattare + ha motorsågskort för att utföra trädfällning = välutbildade proffs, kan omöjligt uppstå några andra incidenter :mrgreen: .

Kommer gå som en dans på rosor :mrgreen: Inget kommer gå fel :grin:

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382056
sundelius skrev:Det här får ni inte som något negativt, jag har jobbat mot ROT nu inom byggsvängen ett par år och det har varit ett stort lyft. Man slipper den ständiga frågan - Kan du ta lite svart?
Framförallt är det väldigt tillfredsställande att få jobba mot privatpersoner och de får valuta för pengarna. Tidigare tyckte jag det var jobbigt och fakturera en del, för det är dyrt att ta in en hantverkare

Det är väl inte möjligheten till rot-avdrag i sig som är problemet. Det är bra att kompetenta trädfällare får större möjligheter att jobba vitt åt privatpersoner. Men om tanken är att rot-avdraget ska öka efterfrågan på trädfällning och att den efterfrågan ska mötas med nystartsjobb och personer med begränsad erfarenhet från trädfällning då detta anses som "okvalificerade" arbetsuppgifter, då tror jag inte att någon tjänar på detta, allra minst de redan etablerade trädfällarna.

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

sundelius  
#382068
Sidenbladh skrev:
sundelius skrev:Det här får ni inte som något negativt, jag har jobbat mot ROT nu inom byggsvängen ett par år och det har varit ett stort lyft. Man slipper den ständiga frågan - Kan du ta lite svart?
Framförallt är det väldigt tillfredsställande att få jobba mot privatpersoner och de får valuta för pengarna. Tidigare tyckte jag det var jobbigt och fakturera en del, för det är dyrt att ta in en hantverkare

Det är väl inte möjligheten till rot-avdrag i sig som är problemet. Det är bra att kompetenta trädfällare får större möjligheter att jobba vitt åt privatpersoner. Men om tanken är att rot-avdraget ska öka efterfrågan på trädfällning och att den efterfrågan ska mötas med nystartsjobb och personer med begränsad erfarenhet från trädfällning då detta anses som "okvalificerade" arbetsuppgifter, då tror jag inte att någon tjänar på detta, allra minst de redan etablerade trädfällarna.

Om det är vi rörande överrens :!:

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

volvo_per  
#395344 Tar upp denna tråden igen. Någon som hört något mer om detta i dagsläget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

ohc917  
#395410 Det jag tror kommer att hända är att vi kommer få fler kunder som ska ha fällt få träd och i och med rotavdraget blir det inte lönt att köpa en egen såg.

Det kommer komma en del lycksökare som är okvalificerade, mest troligt fixar Nisse eller Mustafa byggare som redan har f-skatt. Att få motorsågskort är inte svårt idag, min instruktör valde att inte sammarbeta en examinator då hen godkände elever för lätt, han kan ju det egentligen han hade bara otur eller han kommer lära sig när han fällt lite mer.

Jag skulle inte våga anställa en nyanländ som fått kortet i gåva iaf utan att få bra bevis på att hen kan fälla i svåra situationer.

Fördelen med rotavdraget iaf inom byggsvängen är att priserna gått upp. Jag är emot rotavdraget pga allt extra arbete man måste redovisa till skattmasen, arbetskostnad, arbetstid, körning och omkostnader.

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

LenteFolie  
#396754 Jag hittade detta efter att jag läst genom tråden.
https://www.skatteverket.se/omoss/nyhet ... 166ca.html

Användarvisningsbild

Rut avdrag för trädfällning fr o m 1 augusti

Torbjörn Johnsen  
#396760 Jag ändrar rubriken

Användarvisningsbild

Sv: RUT avdrag trädfällning aug 2016

Fredrik Reuter  
#401571 Hej,
Idag drar nya ROT-avdraget igång och jag ändrade rubriken på denna tråd så den passar bättre in.

Saxat från Skatteverkets sajt vad som ingår:

- Beskärning, fällning och borttagande av träd och buskar.
- Röjning av sly, stubbfräsning och vedkapning.
- Kompostering och ihop samling av trädgårdsavfall inför bortforsling.
- Återställande av mark efter att träd och buskar tagits bort.

Intressant att vedkapning är med, undrar hur de tänker där, måste utföraren kapa veden på tomten hos uppdragsgivaren eller ... ?

http://www.skatteverket.se/foretagochor ... 16e92.html

Avatar Fallback

Re: RUT avdrag trädfällning aug 2016

Doris  
#402714 Är det någon som kan förklara hur man specar en rutfaktura åt kund, där priset är avtalat sedan tidigare och alltså"fast"?
Låt säga att det avtalade priset på jobbet är 10.000:- ink. moms, före rutavdrag. För löpande arbete debiterar jag 625:- /tim ink.moms, men arbetet tar bara 10h (6.250:-), inte 16 (16h x 625:- = 10.000:-).
Tacksam för synpunkter, ideer och hjälp! :smile:

Användarvisningsbild

Re: RUT avdrag trädfällning aug 2016

ohc917  
#403723 Oftast skriver jag den faktiska tiden, ibland blir timpriset lite högt och ibland lite lågt. Några gånger har jag dock skrivit det antal timmar jag trodde det skulle ta för att det inte ska verka som jag tagit sjukt mycket per timme.

Avatar Fallback

Re: RUT avdrag trädfällning aug 2016

volvo_per  
#403738 Jag skriver ingenting på fakturan om antal timmar. Har bara ett fast pris. Skriver ink moms om det är rut och bara vad momsen är i procent och kronor. Antal arbetade timmar kan man väll sedan fylla i när man kräver rut pengarna från skatteverket. Det är inget kunden behöver se. Så har jag fattat det hela iaf och gjort med rut jobben hittills.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).