Trädfällning (arborist)

RUT avdrag trädfällning aug 2016

31 inlägg 25265 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RUT avdrag trädfällning aug 2016

volvo_per  
#381740 Var hos en kund igår och kollade på en björk han ville ha ner. Han frågade om jag kunde vänta med faktureringen till augusti för då skulle rut avdraget gälla för trädfällning. Jag sa direkt nej till detta men har inte hört detta förut. Har kollat på skatteverkets hemsida men inte hittat något om detta. Någon här som hört något om detta? Och om det ens är sant?

Fredrik Reuter skrev:Detta är en tråd med hög läsfrekvens, därav denna ruta. Från och med 1 augusti 2016 ingår bl a trädfällning inom tomter i RUT-avdraget. Förutom trädfällning ingår beskärning av träd och även borttagande av träd och buskar. Man får också nyttja RUT-avdrag för röjning av sly, stubbfräsning och vedkapning samt kompostering och ihopsamling inför bortforsling.




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381744 Vad jag var så är det förslag på det. Men jag är osäker på om riksdagen klubbat det?

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

Vilsten  
#381747 Nej, inte hört något om det. Däremot kan man få rot-avdrag (sedan tidigare) för trädfällning om trädet hindra ut-/tillbyggnad. Men det visste du kanske redan.

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

volvo_per  
#381749 Okej. Ringde till skatteverket för ca 1 årsedan för att jag verkligen ville ha koll då väldigt många frågar om rot/rut avdrag. Dom sa då att det endast var gräsklippning osv ä. Dvs enklare tjänster. Fattar inte vart gubben läst detta :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

axwell  
#381750 Det kan vara riktigt det kunden påstår.
Det här med kylskåp, tvättmaskiner od. kommer tidigast 1:a jan 2017.

http://www.dn.se/ekonomi/laga-kylskapet-fa-rut-avdrag/

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

volvo_per  
#381754
1458243904_screenshot_2016-03-17-20-41-07.png
Shiit. Undra hur man går till väga efter augusti då? om det går igenom
Hittade denna texten som regeringen skrivit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

Hammaren  
#381775 Vindfällen måste man väl få göra rotavdrag på?? :roll:

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

jannee  
#381777 Sverige eller svenskarna i ett nötskal = bidrag eller avdrag är vad som gäller, annars får det vara :grin:

Avatar Fallback

Re: rut avdrag?

alias  
#381779
jannee skrev:Sverige eller svenskarna i ett nötskal = bidrag eller avdrag är vad som gäller, annars får det vara :grin:


Precis - och istället för aktiv dödshjälp så satsas det på passiv hemhjälp! :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

Mats_Orberga  
#381948 Det har väl ingen större betydelsen var pengarna kommer ifrån. Jag har iaf aldrig märkt någon skillnad på rot-pengar och vanliga pengar....

Sen tror jag inte att det kommer att ha stor betydelse för sysselsättningen. Det blir ju liksom inte fler som kan fälla träd för att det blir avdragsgillt.

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

anersimyra  
#381954 Det kommer ändringar som innebär att rotavdrag medges för trädfällning / beskärning, en inkörsport för nyanlända till de gröna näringarna enligt det kloka politikerkollektivet.. :surp: :shock:

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

anersimyra  
#381959
anersimyra skrev:Det kommer ändringar som innebär att rutavdrag medges för trädfällning / beskärning, en inkörsport för nyanlända till de gröna näringarna enligt det kloka politikerkollektivet.. :surp: :shock:

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

anersimyra  
#381963 Politikerflocken har beslutat att rutavdrag ska beviljas för trädfällning då de anser att trädfällning är okvalifiserat arbete.. :o

Användarvisningsbild

Re: rut avdrag?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381964 Byggindustrin lär ju gnugga händerna, många tak och altaner som kommer att behöva renoveras framöver när detta okvalificerade arbete ska utföras av lika okvalificerad arbetskraft... :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).