Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41405 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

röjar kalle  
#381828 Jag tror den gode Jörgen har svårt att höra sanningen, som alltid är svår att höra här för han och hans likar här på forumet. :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381896 Är övertygad om att du har rätt kalle!
Tror Jörgen är en sån där som inte vill lära om ;) :D :D

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#381898 Jag undrar lite lätt, vem/vilka det är som inte vill lära eller hävdar att de inget nytt har att lära. ;)

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

axwell  
#381912
Hema skrev:Jag undrar lite lätt, vem/vilka det är som inte vill lära eller hävdar att de inget nytt har att lära. ;)


Ajdå @Hema, nu svalde du nog fläskbenet. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381914
Hema skrev:Jag undrar lite lätt, vem/vilka det är som inte vill lära eller hävdar att de inget nytt har att lära. ;)

Dom flesta som tillbringat en hel del tid bakom styret på motorsågen har testat ganska många olika saker, en del bra och andra mindre bra. ;) Finns vissa här som tror sej veta bäst efter en kurs än den som hållit på i verkligheten flera årtionden, men var och en får givetvis lita blint på säkerskog b.l.a om dom vill det :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381917
axwell skrev:
Hema skrev:Jag undrar lite lätt, vem/vilka det är som inte vill lära eller hävdar att de inget nytt har att lära. ;)


Ajdå @Hema, nu svalde du nog fläskbenet. :roll:

Visst är han lättlurad :wink: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JörgenO  
#381933 Förlåt Trådskaparen.
Nu har din fråga drunknat i alla som är avundsjuka på oss gudabenådade motorsågshanterare som klarat körkortet.
Om du känner att du vill veta mer om framförallt grundläggande säkerhetstänk och fällteknik så rekommenderar jag varmt en kurs.
Sen kan du ju vara med "oss som har" och retas med dem som inte nått ända fram :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381934
JörgenO skrev:Förlåt Trådskaparen.
Nu har din fråga drunknat i alla som är avundsjuka på oss gudabenådade motorsågshanterare som klarat körkortet.
Om du känner att du vill veta mer om framförallt grundläggande säkerhetstänk och fällteknik så rekommenderar jag varmt en kurs.
Sen kan du ju vara med "oss som har" och retas med dem som inte nått ända fram :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: Ni fick väl inte ens lära er hur man tar ner ett spjälkat träd ;) Kunde ni inte fälla raka störar innan så kanske ni inte tog skada av kursen ändå :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JörgenO  
#381935 Norrländsk fura spjälkar inte så sånt behöver vi inte kunna :D

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Kebbe  
#381937 Med ett halvt hektar skog lär du inte behöva något mer än de sågar som erbjuds för 3-4000 kr. Men köp nytt och köp av etablerat märke, Husqvarna, Jonsered eller STIHL. Själv har jag en STIHL och trivs med den, men har genom livet kört alla tre märkena. Som motorsågsinstruktör har jag sett en del äldre modeller som borde bytts ut och en del av lågprismärken som aldrig borde producerats. Så som sagt, köp nytt, köp etablerat märke och gärna hos den lokala handlaren. Glöm inte att du behöver skyddsutrustning och första förband också. Samt en del kringutrustning för hantering av veden/virket.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

röjar kalle  
#381938
JörgenO skrev:Förlåt Trådskaparen.
Nu har din fråga drunknat i alla som är avundsjuka på oss gudabenådade motorsågshanterare som klarat körkortet.
Om du känner att du vill veta mer om framförallt grundläggande säkerhetstänk och fällteknik så rekommenderar jag varmt en kurs.
Sen kan du ju vara med "oss som har" och retas med dem som inte nått ända fram :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

GUDABENÅDADE MOTORSÅGSHANTERARE hörde du Tallen han pratar om oss. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

anersimyra  
#381946 Sven på svens maskin & service i Harads har alltid riktigt bra priser på de robusta och datorbefriade Dolmarsågarna.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#381953
anersimyra skrev:http://www.skogsverktyg.se/Fyndhoerna/Dolmar-PS5105C-motorsag-med-18tum-svaerd-3-8HK-proffs::3739.html

Vilket trevligt tips.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

anersimyra  
#381970 Ja, och Dolmarsvärden är Oregon Pro Lite och inget billigt kraffs.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).