Motorsåg och handhållet

Kastskydd och kedjebroms

13 inlägg 11778 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastskydd och kedjebroms

JörgenO  
#381499 För två år sedan köpte jag en elsåg ( McCullogh) på Jula för att kapa ved med.
Kastskyddet på den fungerar så att det bryter strömmen när det aktiveras. Kedjan snurrar alltså någon sekund till.

Får sågar säljas utan Kedjebroms? Någon som vet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381591 Vad är det för modell?
Det låter inte rätt. Strömmen bryts för att bromsa effektivare. Kan vara fel på din sågs broms...

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

JensSkoog  
#381604 Provade en Bosch som var samma sak. Kedjan snurrade nån sekund efter att
kastskyddet slog i. Va bara så, enligt ÅF:en :!: :!:

Ska väl inte säljas sågar utan effektivt kastskydd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381611 Kan nämna att på Husqvarnas batterisåg (536 LXP) så fungerar kastskyddet som det ska. Däremot finns en effektiv motorbroms, som stannar kedjan på någon eller några få sekunder, varför jag sällan behöver nyttja kastskyddet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

JensSkoog  
#381613
Niking skrev:Kan nämna att på Husqvarnas batterisåg (536 LXP) så fungerar kastskyddet som det ska. Däremot finns en effektiv motorbroms, som stannar kedjan på någon eller några få sekunder, varför jag sällan behöver nyttja kastskyddet.
/Niklas

Ja, men här snackar du kvalitet :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381616
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Kan nämna att på Husqvarnas batterisåg (536 LXP) så fungerar kastskyddet som det ska. Däremot finns en effektiv motorbroms, som stannar kedjan på någon eller några få sekunder, varför jag sällan behöver nyttja kastskyddet.
/Niklas

Ja, men här snackar du kvalitet :-BD


Självfallet vill jag helst slippa snacka dynga :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

JörgenO  
#381737 Så här ser sågen ut under kåpan.
Det finns inget bromsband eller något annat som bromsar kedjan. Som jag förstår är enda funktionen för kastskyddet att bryta strömmen. Kedjan stannar väldigt fort men det är inget tvärstopp utan den kan nog göra skada om olyckan skulle vara framme.
Det känns inte riktigt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381780 Märkligt minst sagt.
Batterisågarna har reverserande spänning som bromsar i vissa fall, har inte sett det på sladdsåg än..

Verkar som ett stort steg bak för Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd och kedjebroms

Nonkan  
#381791 Den sågen har en tapp som går ner och bromsar, lite som på tidiga Jonsered eller om det var Husqvarna (tvärniten)..

Förmodligen trasig. Lämna in, laga själv eller kassera sågen. Själva bromsdelen har artikelnr 505 55 95-01, och kostar runt 300. Brukar vara ett helsike att skruva på elsågarna dock, sitter ihop med omotiverat många skruvar. Kan ju vara garanti med såklart om den är såpass ny.

Lite kuriosa i sammanhanget är att vi haft några såna som reklamationsärenden från Bauhaus (vi är serviceställe för Husqvarna Groups varumärken), och det blir oftast utbyte mot ny då arbetskostnaden överstiger inköpspriset. Surt bara att de inte går att ta hem i singelpack utan vi måste beställa en kartong med två i, ger en ny till kunden (får ersättning för den av Husqvarna) men får betala den andra som vi sen ska försöka sälja trots att vi inte gillar den, alt. ligga ute med pengar för tills nästa går sönder. Smidigt system :)

Använd inte sågen om inte bromsen funkar.

Lite lömsk produkt, för sågen ser ungefär ut som Husqvarna 321, kostar nästan lika mycket men har en betydligt vekare konstruktion.

Husqvarna ska göra om sina elsågar för övrigt, men de är kraftigt försenade. Bara att hoppas på att de inte plockat lösningar från sina McCulloch :/

Avatar Fallback

Re: Kastskydd och kedjebroms

axwell  
#381852
Mange skrev:Batterisågarna har reverserande spänning som bromsar i vissa fall, har inte sett det på sladdsåg än..


Tror att det inte är så ovanligt, Stihl MSE220 har definitivt den lösningen, troligen även MSE230 och MSE250.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

JörgenO  
#381855 Tack för tipsen Nonkan.
Jag provade och kan dra kedjan för hand med kastskyddet islaget så något är trasigt.
Sågen har inte gått många timmar så det är synd men nödvändigt att kasta den.
Ekonomiskt gör det inte så mycket för jag köpte den för halva halva priset (600kr) utan kartong eller kedja på en julrea för två år sedan.
Skall sikta på en Husqvarna ellerr Stihl nästa gång för jag tyckte det var trevligt att såga ved med elsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381856 Hur de tillverkare resonerar med garanti blir man aldrig klok på. Det borde inte vara så jäkla krångligt!

Jag har inte sett detta innan tror jag.
Ser inte ut som Jonsereds bromskloss eller Husqvarnas bromsband/tvärnit.

Blir inte klok på hur de tänkt. Ser ut som en pinne som letar läge på axeln?

Nr.11 på bilden.
1458294231_kastskydd.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd och kedjebroms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381857
JörgenO skrev:Skall sikta på en Husqvarna ellerr Stihl nästa gång för jag tyckte det var trevligt att såga ved med elsåg.

Glöm inte bra hörselskydd då du kör dem. Även om ljudet inte är högt så är det ändå lika skadligt och mer tröttande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).