Skotare

Sommarjobba som skotarförare?!

25 inlägg 7914 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381757 Jo hoppas på det BjörkenPer! :)

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

Seb macahan  
#381793
tallen100 skrev:Nä man tycker inte det skulle behövas, man får väl köra bonntraktor och förflytta sej längst väg mellan åkrar och sånt utan traktorkort, bara man fyllt 15 tror jag? Så då skulle det väl gå bra med en skotare också.


Om du gör bruksnytta på egen gård eller i anslutning (hjälper granngård i utbytessyfte) finns det INGEN åldersgräns alls för traktor. Men man får endast korsa väg eller transportera sig hem och till skiftet. Detta var sant för bara några månader sedan, och jag har pratat med polisen om det. Däremot entreprenad körning så är det körkort som gäller (på väg).

Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

Seb macahan  
#381795 Vill bara tillägga att denna 16åriga yngling bör få all hjälp. Vi behöver fler som är arbetssugna. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig (om det är lagligt). Men det bör det vara med tanke på att jag skulle få anlita en 16åring till full entreprenad körning åt vägverket med snöröjning men med am-kort och traktor på tungt trafikerad väg (efter behörig utbildning "arbete, säkerhet & miljö på väg".
Detta har jag bara fått muntligt så det kanske inte stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381802 Tack så mycket för all information Seb macahan! Mycket hjälpsam, som man ska vara!:lol: Ska höra runt lite med olika skogsföretag om vad dom säger och om dom kan erbjuda nått vettit! Tur man har en pappa som har konakt med alla företag som är och kört runt västerbotten!;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

Seb macahan  
#381806
gustavandersson21 skrev:Tack så mycket för all information Seb macahan! Mycket hjälpsam, som man ska vara!:lol: Ska höra runt lite med olika skogsföretag om vad dom säger och om dom kan erbjuda nått vettit! Tur man har en pappa som har konakt med alla företag som är och kört runt västerbotten!;)


Tycker bara det är roligt om det leder till något för dig. Har själv varit sugen på o jobba sen jag var 8-9år och har haft möjligheten till det i lagom dos på en gård. Men tiderna förändras hela tiden. Dessa möjligheter som ung har hjälpt mig något enormt i resten av livet. Vill nog påstå att det är tack vare det som jag är "egen företagare" sen 12år tillbaka. Sen är ju kanske inte det något o sträva efter :wink: men jag trivs med det, och om inte annat har det lett till mycket annat positivt.
Lite synd att allt i dag ska vara så "fyrkantigt" och enkelriktat. Vi har fördummat och gjort en hel generation handlingsförlamade tack vare allt säkerhets tänk och lag och rätt. Givetvis har det resulterat i färre skador och mindre ogynnsamma arbetsförhållande för unga och ibland utsatta, men det har också "grusat" möjligheter för seriösa företag att låta unga komma fram o få in en fot i arbetslivet och lära sig mycket och få en bred bild innan man har valt inriktning på sin utbildning eller yrkeskarriär. Som du säkert förstår så brinner jag lite extra för just denna fråga. Det är inte ungdomarnas fel att de i folkmun är "lata, trötta och oengagerade" Det vi i vuxenvärlden som låtit det bli så, men de får betala priset. Därför är det lite roligt när någon sticker ut från mängden och är lite "rätt fram" och vågar ta för sig. Sånt gillar jag. Lycka till!!!

Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

tallen100  
#381809
Seb macahan skrev: Men det bör det vara med tanke på att jag skulle få anlita en 16åring till full entreprenad körning åt vägverket med snöröjning men med am-kort och traktor på tungt trafikerad väg (efter behörig utbildning "arbete, säkerhet & miljö på väg".
Detta har jag bara fått muntligt så det kanske inte stämmer.

Bra gjort av dej att ta in ungdomar, alldeles för många företagare tar hellre in gamla pensionärer, så det är inte lätt för många unga att komma in.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381810 Jag är nästan över taggad på att få komma ut i arbetslivet och börja arbeta och allt vad det innebär! Är till och med super taggat på att börja gymnasium nu!! Känns så himla roligt och få ha sitt intresse som man brinner för som ett arbete! Som mam brukar säga, "om du älskar ditt jobb så behöver du inte jobba en enda dag" Men tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381811 Kul att alla värkar var så snälla och hjälp samma på detta forum! Till och med för en yngling som jag!;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

Seb macahan  
#381817 Det är här de bästa är samlade !!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381818 Hahah he låt bra de!:D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar