Skotare

Sommarjobba som skotarförare?!

25 inlägg 7918 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381624 Hej alla skogfantaster! Jag är en kille på 15 år, 16 till slutet på sommaren!
Nu hade jag tänkt att försöka sommarjobba lite för att få in lite pengar så man kan köpa sej nått roligt å köra på nästa vinter ;)
Och det som lokar är så klart att vara i skogen och jobba, eftersom jag är skogsnörd som alla andra här! Och då är det främst på skogsmaskiner jag syftar på, mer specifikt att skota! Eftersom det är lättar till en början och att det kräver lite minder av föraren än att skörda, och att det är mer säkerhet, regler och ta mer hänsyn till natur osv när man skördar!

Så min fråga är nu, får jag som 15 åring skota som ett sommarjobb?! Kan säga att jag har tjuv kört ganska mycket innan på prao-veckan som varade i två veckor där jag fick skota av nästa alla lass som han skota på, och även skördat rätt mycket! Sen har jag förtur att min pappa jobbar på Komtasu, så jag har kört deras simulatorer exteremt mycket vilket ger en en riktigt bra grund att börja med också! Så klart så förstår/vet jag hur det går till att sortera allt virke rätt och allt sånt man ska ha kunskap av!

Då kommer min andra fråga nu! Gäller alla försäkringar även fast jag är under 18 år?! Min pappa säger att då gäller inga försäkringar på varken mig eller på maskinen! Kan detta stämma?!

Tack på förhand alla trevliga skogsmullar!

Mvh Gustav :)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

tallen100  
#381628 Har du traktorkort ska väl det räcka, men du får nog inte gå skift skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381629 Tallen100 nej jag har inte traktorkort! Men jag har AM-kort om det gör någon skillnad?! Men tror inte det! Men måste jag ha traktorkort även om jag inte ska köra den på allmänväg?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

tallen100  
#381634 Är inte säker, skördaren tror jag inte du behöver traktorkort till eftersom den ej är reggad, men undrar om du inte bör ha fyllt 16 år för att köra ensam.

Säkert någon annan här som vet bättre :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381636 Okej.. a de finns de nog! Tack ändå tallen100 för du tog dig tid att försöka hjälpa en vilsen tonåring :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

Seb macahan  
#381640 Vilsna tonåringar som VILL jobba ska ha all hjälp de kan få. Vilse i tonåren har vi nog vart var man till lags. Jag skulle ha en 16åring som snöröjare o det skulle funkat när vi kollade upp det. Vet ej vad som krävs för skotare men det måste det finnas nån här som vet.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381642 Jo ja tycker det ja me! De finns garanterat nån som vet!:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

ned  
#381644 Man får köra traktor på AM-kort.

Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381645 Okej tack då vet jag :) [THUMBS UP SIGN]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

BjörkenPer  
#381703 En del menar att AM kort ungefär ar det nya traktorkortet.
- traktorkort, får köra klass 2 fordon - får tas vid 16 ålder - billigt - bra
- Am kort, får köra klass 1, 2 fordon - får tas vid 15 års ålder - dyrt - bättre

Om jag minns rätt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381706 Jaha okej! Tack då vet jag BjörkenPer! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381708 Men behöver man verkligen traktorkort för skotare i terräng? Är väl bara köra på om du hittar nånstans att köra...
Finns bara intresset att lära så ska det väl inte falla på nåt jäkla traktorkort

Avatar Fallback

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

tallen100  
#381714 Nä man tycker inte det skulle behövas, man får väl köra bonntraktor och förflytta sej längst väg mellan åkrar och sånt utan traktorkort, bara man fyllt 15 tror jag? Så då skulle det väl gå bra med en skotare också.

Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

gustavandersson21  
#381715 Okej! Men vet ni nått om försäkringen då?! Gäller den fast jag är under 18år?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarjobba som skotarförare?!

BjörkenPer  
#381755 Tror att det ska funka om du sommarjobbar som "praktikant" på företaget :smile: Bästa är väl att höra med företaget och fråga, det måste ju ha funnits fler 16 åringar som har sommarjobbat i en skotare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar