Trädfällning (arborist)

En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

32 inlägg 17322 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

550  
#381609
Niking skrev:Manuell stångsåg räcker långt. Verkade inte alls vara en särskilt smidig lösning
/Niklas


Jo, men det är ganska jobbigt om man ska ta grova grenar högt upp. Om du inte menar en med motor förstås, men de kostar en bra slant till det lilla behovet. Den i videon verkar lite för lätt att slå sönder med kranen, man får köra försiktigt med en sådan!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381612
550 skrev:
Niking skrev:Manuell stångsåg räcker långt. Verkade inte alls vara en särskilt smidig lösning
/Niklas


Jo, men det är ganska jobbigt om man ska ta grova grenar högt upp. Om du inte menar en med motor förstås, men de kostar en bra slant till det lilla behovet. Den i videon verkar lite för lätt att slå sönder med kranen, man får köra försiktigt med en sådan!


Det var ju inte särskilt grova grenar som kapades i videon. Där hade en bra manuell stångsåg typ Silky Hayauchi räckt långt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

550  
#381621
Niking skrev:
550 skrev:
Niking skrev:Manuell stångsåg räcker långt. Verkade inte alls vara en särskilt smidig lösning
/Niklas


Jo, men det är ganska jobbigt om man ska ta grova grenar högt upp. Om du inte menar en med motor förstås, men de kostar en bra slant till det lilla behovet. Den i videon verkar lite för lätt att slå sönder med kranen, man får köra försiktigt med en sådan!


Det var ju inte särskilt grova grenar som kapades i videon. Där hade en bra manuell stångsåg typ Silky Hayauchi räckt långt...
/Niklas


Håller med :smile: Jag tänkte mer för egen användning på grova grenar. Fast det kanske är enklare att köpa en bra stångsåg istället för den vi har nu :lol:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381625 Vad har du idag och hur många och hur grova grenar talar vi om?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

550  
#381627 Typ Gardena, antar att den är för beskärning av trädgårdsträd... Används så sällan som möjligt, mest till kantträd på skogsvägar. Blir rätt jobbig att såga ned dem högsta grenarna, för sågen och skaftet svajar en hel del. Tänkte mer att det skulle vara en kul grej att bygga ihop (har en gammal påkörd såg liggandes som kunde passa dessutom). Man skulle slippa få spån i ögonen också :lol:

Edit: ...och säkrare än att stå i lastarskopan som många gör.

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

tallen100  
#381630 Allt med motor är roligare och intressantare att använda, så är det bara :smile:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381632
550 skrev:Typ Gardena, antar att den är för beskärning av trädgårdsträd... Används så sällan som möjligt, mest till kantträd på skogsvägar. Blir rätt jobbig att såga ned dem högsta grenarna, för sågen och skaftet svajar en hel del. Tänkte mer att det skulle vara en kul grej att bygga ihop (har en gammal påkörd såg liggandes som kunde passa dessutom). Man skulle slippa få spån i ögonen också :lol:

Edit: ...och säkrare än att stå i lastarskopan som många gör.


Nu har jag inte testat Gardenas stångsåg, men med tanke på prisskillnaden, så är det nog en stor skillnad mellan Gardenas och Silkys stångsågar. Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381633
tallen100 skrev:Allt med motor är roligare och intressantare att använda, så är det bara :smile:


Men bra grejer utan motor kan vara förvånansvärt effektiva och smidiga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

tallen100  
#381635 Jo nog är det så, rätt sak på rätt plats.

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Fredrik Reuter  
#381844 Hej,
Kul att videon engagerar!
Frågor som i alla fall poppar upp hos mig är;

1. Har ha gjort detta förr, eller är motorsågsuppfästningen en snilleblixt från stundens hetta?

2. Det verkar vara ett stort träd som lutar åt fel håll, hur skulle ni trädfällare ha gjort i detta exempel?

   TS
Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

åberg  
#381846 Klättra upp, montera såg, klättra ner, såga, klättra upp, flytta såg osv. De verkar ha gott om tid på sig. :smile:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Hema  
#381872
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kul att videon engagerar!
Frågor som i alla fall poppar upp hos mig är;

1. Har ha gjort detta förr, eller är motorsågsuppfästningen en snilleblixt från stundens hetta?

2. Det verkar vara ett stort träd som lutar åt fel håll, hur skulle ni trädfällare ha gjort i detta exempel?

1. Någon kurs eller liknande har han väl gått, men det ser inte ut som om han har någon rutin i klättrandet. Jag undrar dock hur man pressar svärdet mot stammen. Samt så riskfritt kan det väl inte vara att stå så nära på backen. Med sådan kapning kan ju bitarna falla lite hur som.
2. Oftast går det att snefälla ett lutande träd ett antal grader iaf. Om nu detta var möjligt i detta fall eller om huset skulle hamna i fällriktningen iaf är svårt o säga. Sedan så uppför sig ju olika trädarter olika, så jag hade nog ringt till Norge (Tretoppen).

Intressant klipp dock.

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

jannee  
#381892 Röjsågen + stå på knä i traktorskopan går alldeles utmärkt :grin:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

JensSkoog  
#381902
jannee skrev:Röjsågen + stå på knä i traktorskopan går alldeles utmärkt :grin:

Såg några killar från kommunen i går som gjorde det - en med motorsågen stod i grävskopan
och sågade så långt han nådde över huvudet och den andra körde skopan så högt som
det gick. Noll skyddsutrustning, ingen säkring och störste gravmaskinen som dom har. X_X
Tyvärr hade jag inte med kamera :oops:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

röjar kalle  
#381913 Det finns hopp i Norge också med såna problem lösare man tar vad haver. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).