Skogsmiljö och Trädlära

Älg gnager bark? Vad göra

22 inlägg 12192 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älg gnager bark? Vad göra

jannee  
#381475 Jag tror däremot att damen i fråga, som nafsat något på Zebs förvuxna plantor läser på skogsforum och inte ändrat sitt beteende men flyttat till en annan plats där skogsägarna inte är så pjoskiga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älg gnager bark? Vad göra

Seb macahan  
#381550 Pjoskig och pjoskig, tycker inte du att det är något o bry sig om Jannee?

   TS
Avatar Fallback

Re: Älg gnager bark? Vad göra

isteskog  
#381561 När älgen börjar gnaga på granarna är det något fel. :???:
På 80-talet när vi hade en älgstam som var åt hel...... hade vi gnag på massavedsgranar. Och i våra bygder finns varken raps,sockerbetor el dylikt. Sen vi sköt ner älgstammen betydligt så försvann barkgnagen, iaf på granen ....

Avatar Fallback

Re: Älg gnager bark? Vad göra

jannee  
#381595 Vi har några kringströvande hjortar som fejar hornen på ungskogen, ännu mer irriterande eftersom de inte är alls stationära.
När man kommer in i förstagallringarna är flertal träd skadade, så pass många att man INTE kan gallra bort alla = blir då stora tomma ytor.
Hade själv en älg för runt 30 år sedan som gnagde, den sköts något år senare i grannsocknen, har sedan dess varit förskonad.
För övrigt bara ville jag skämta lite med Zeb :oops:

Användarvisningsbild

Re: Älg gnager bark? Vad göra

vetinte  
#381596 skapa områden som drar bort viltet från ställen ni inte vill ha dom.
Skapa områden där dom kan va o ni kan skjuta vissa utvalda bjur.
Va e problemet ?
Lever man i/med naturen så får man annpassa sig o använda den.

Avatar Fallback

Re: Älg gnager bark? Vad göra

isteskog  
#381598 Är nog lättare sagt än gjort, vet inte!
Är man som jag med i ett älgskötselområde med nedbetat älgfoder så är nog en avskjutning ner till ett ganska lågt älgantal den säkraste vägen till en älgstam i balans. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älg gnager bark? Vad göra

Seb macahan  
#381600
jannee skrev:Vi har några kringströvande hjortar som fejar hornen på ungskogen, ännu mer irriterande eftersom de inte är alls stationära.
När man kommer in i förstagallringarna är flertal träd skadade, så pass många att man INTE kan gallra bort alla = blir då stora tomma ytor.
Hade själv en älg för runt 30 år sedan som gnagde, den sköts något år senare i grannsocknen, har sedan dess varit förskonad.
För övrigt bara ville jag skämta lite med Zeb :oops:


Jag anande det, och skulle förbereda på o skämta lite tillbaka. Men nu har det "tåget" liksom gått.
Sen vet jag inte om jag ser det som ett så gigantiskt problem men inte heller att lösningen är så enkel som "Vet inte" påstår.
Men precis som Jannee har varit med om med Kron så har jag stora fläckar med upp till 20träd intill varandra som är gnagda. Ser man inte det som ett problem när man redan försöker sköta viltvård så gott det går men naturligt bete/foder, saltstenar och jakttryck så kanske man inte har några skogsrelaterade problem alls. Det är ju ändå naturen och den gör lite som den själv vill. Det har den alltid gjort och kommer förmodligen således att göra i framtiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).