Gallring

Vilken hand sågar du dig i?

26 inlägg 10004 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken hand sågar du dig i?

Bax  
#381405 Jag gör en liten ovetenskaplig undersökning.
Anta att du manuellhugger med motorsåg, om du mot förmodan skulle såga dig i en hand, vilken hand sågar du dig i?
Höger eller vänster?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Hema  
#381407 Vänster, dels för att jag har spår av kniv, fogsvans och bågsåg i den, samt att jag håller högern högre vid ett val mellan pest o kolera, även om man nu kanske kan bota kolera.. :) Nu en motfråga, vad har du lyckats med, tanke på frågeställningen?

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Seb macahan  
#381408
Bax skrev:Jag gör en liten ovetenskaplig undersökning.
Anta att du manuellhugger med motorsåg, om du mot förmodan skulle såga dig i en hand, vilken hand sågar du dig i?
Höger eller vänster?


Menar du att vi får välja? eller menar du vilken hand som är mest sannolik att vi skulle såga oss i?
Vänster i båda fallen iofs. för min del.
Jätte konstig och lite olustig fråga, men det leder säkert till något intressant.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

axwell  
#381454 Antar att du har observerat att handskarna med ett visst sågskydd oftast bara har det på vänster handske.

Inte utan orsak, risken borde vara större för vänsterhanden. :|

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

svampbob  
#381470 Då denna vinter har varit väldigt besvärlig avseende snö så har jag märkt att jag har skaffat mig lite nya vanor/ovanor. Bl.a. att jag någon gång om dagen håller sågen i fel hand. Gasar med vänsterhand och det kommer säkert av att jag omedvetet minskar på plumsandet i pudret.

Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Bax  
#381502 Kanske en dåligt formulerad fråga i nattmörkret, jag borde skrivit "skadar".

Jag var på en liten mässa där det visades skyddskläder, bl.a. en uppsättning huggarkläder, och det var då det slog mig att på de huggarjackor/-blusar jag sett så är en liten telefonficka fäst. Och den sitter alltid på vänster arm och uppåt axeln till där.
Det gör att det är helt hopplöst att ta fram telefonen med vänster hand, man måste använda högern, och då jag är vänsterhänt reagerar jag ofta på såna detaljer.
Därför, behöver man i ett nödläge ringa efter hjälp får man inte ha skadat högerhanden. Då jag aldrig släpper bågen så blir det att jag kastar bort ris som ligger ivägen för kvistning med högern och då får jag, gud förbjude, inte såga mig i den handen.
Nu har jag tränat länge på att slå i bromsen vid såna moment så det borde inte kunna hända men man vet ju aldrig.
Man behöver ju inte såga sig heller, man kan klämma sig eller skära sig eller vadsomhelst.
Jag skulle vilja ha mobilfickan nånstans på bröstet så att man når den med valfri hand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken hand sågar du dig i?

machonisti  
#381531 Jag har märkt att jag släppt bågen för att plocka bort ris. Är det en hand som rör sig utanför motorsågen är det vänstern. Så svar: vänster.
Måste bättra mig med kedjebromsen, slår i den för sällan.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

alias  
#381534
Bax skrev:Kanske en dåligt formulerad fråga i nattmörkret, jag borde skrivit "skadar".

Jag var på en liten mässa där det visades skyddskläder, bl.a. en uppsättning huggarkläder, och det var då det slog mig att på de huggarjackor/-blusar jag sett så är en liten telefonficka fäst. Och den sitter alltid på vänster arm och uppåt axeln till där.
Det gör att det är helt hopplöst att ta fram telefonen med vänster hand, man måste använda högern, och då jag är vänsterhänt reagerar jag ofta på såna detaljer.
Därför, behöver man i ett nödläge ringa efter hjälp får man inte ha skadat högerhanden. Då jag aldrig släpper bågen så blir det att jag kastar bort ris som ligger ivägen för kvistning med högern och då får jag, gud förbjude, inte såga mig i den handen.
Nu har jag tränat länge på att slå i bromsen vid såna moment så det borde inte kunna hända men man vet ju aldrig.
Man behöver ju inte såga sig heller, man kan klämma sig eller skära sig eller vadsomhelst.
Jag skulle vilja ha mobilfickan nånstans på bröstet så att man når den med valfri hand.


Pfanner kör invändig telefonficka i höger bröstficka på sina huggarjackor (står t.o.m. SOS 112 på fliken över blixtlåset). De har också en ficka på vänster överarm, men den tycker jag passar bäst till första förband.

Det osmidigaste jag har sett gällande plats för första förband så var det Oregons röjjacka som hade en invändig ficka på vänstra nederdelen av ryggen - ner mot skinkan till - mycket opraktiskt ställe.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilken hand sågar du dig i?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381581 Telefonen har jag i bröstfickan på min huggarjacka från Oregon. Första förband i huggarbältet. Når båda med bägge händerna.
Hörde om en som sågade sig i högerhanden för ett tag sen, har dock inte koll på hur det gick till. Han klarade dock alla senor o andra viktiga funktioner.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Carlfritidshuggare  
#381601 Jag hittade inte ens fickan till första förbandet på Oregon-jackan (Fiordland). Såg det gröna korset på ryggens nederdel men det tog tid att hitta själva fickan. Har förbandet i en bröstficka och telefonen i det andra. Förbandet är för stort för att få ner i bältets ficka.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Carlfritidshuggare  
#381602 Och jo, vänster hand är väl mest utsatt.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

valtra mega  
#381603 Skulle svara höger hand för så länge man håller i sågen med båda händerna är ju risken att såga sig i en hand minimal och som högerhänt använder jag höger hand om någon kvist fastnar i sågen eller knycker loss måttbandet eller snurrar massabitar för att såga någon kvist som man missat

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

Bm350boxer  
#381617
valtra mega skrev:Skulle svara höger hand för så länge man håller i sågen med båda händerna är ju risken att såga sig i en hand minimal och som högerhänt använder jag höger hand om någon kvist fastnar i sågen eller knycker loss måttbandet eller snurrar massabitar för att såga någon kvist som man missat


Håller med. Men även vänster lår kan va utsatt då man endast håller i bågen o viker undan sågen för att rätta till något.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

eqlazer  
#381729
valtra mega skrev:Skulle svara höger hand för så länge man håller i sågen med båda händerna är ju risken att såga sig i en hand minimal och som högerhänt använder jag höger hand om någon kvist fastnar i sågen eller knycker loss måttbandet eller snurrar massabitar för att såga någon kvist som man missat

Risk för skada över lag kan mycket väl vara höger hand, men för sågskada så är det vänster som är mest utsatt. Den stora risken kommer när man håller kvar sågen med högerhanden, dvs att man ofrivilligt råkar ger gas och kedjan går runt.

Avatar Fallback

Re: Vilken hand sågar du dig i?

valtra mega  
#381756
eqlazer skrev:
valtra mega skrev:Skulle svara höger hand för så länge man håller i sågen med båda händerna är ju risken att såga sig i en hand minimal och som högerhänt använder jag höger hand om någon kvist fastnar i sågen eller knycker loss måttbandet eller snurrar massabitar för att såga någon kvist som man missat

Risk för skada över lag kan mycket väl vara höger hand, men för sågskada så är det vänster som är mest utsatt. Den stora risken kommer när man håller kvar sågen med högerhanden, dvs att man ofrivilligt råkar ger gas och kedjan går runt.

Är ju inget som säger att kedjan slutat gå när man släppt med höger hand förrän handen råkar vara i kontakt med kedjan men den hinner ju inte såga så länge förrän den stannar . Tror på fler sågskador på högerhand men klart att håller man på gasen med höger och sågar sig i vänsterhand så är ju risken större att skadan blir större och tror inte att sågskydd i handsken hjälper vid fullt gaspådrag så därför tror jag att det skulle vara bättre med sågskyddet på högerhandske istället för vänster (skrevs tidigare i tråden att det fanns handskar med sågskydd bara i vänstra)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).