Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94417 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#343091 Amorterar en mindre summa varje månad för att visa god vilja. De stora beloppen amorteras dock i samband med att avverkningspengar trillar in.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#346813 Uppdatering. Har knappt 1,3 % på SHB drygt 1,3 % på LF Bank. Låg belåning och amortering.

Hur är era erfarenheter av Landshypotek? Är det någon fler bank än dem, LF och SHB man borde prata med vid ombildning av lån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

zebylon  
#381472 Fick just se att jag betalar 2,27 på LF bank!! Det måste jag göra något åt. Har 3,5 mille i lån på två fastigheter,taxeringsvärde 17 mille.
Det borde väl gå att komma under 1%, ska ringa imorgon och fråga.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Hema  
#381639
zebylon skrev:Fick just se att jag betalar 2,27 på LF bank!! Det måste jag göra något åt. Har 3,5 mille i lån på två fastigheter,taxeringsvärde 17 mille.
Det borde väl gå att komma under 1%, ska ringa imorgon och fråga.

Det tycker jag du gör helt rätt i!

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogstinsen  
#381674 1.47% Nordea och 1.35 miljoner i lån har jag. 0.5% är min rabatt på 3månaders rörliga räntan.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

storån  
#390585 Gjorde klart med banken i veckan, vart väl inget superavtal men ganska nöjd ändå.

En del på 5-årigt, 2.19 i ränta.
En del 3-mån rörligt, 2%.
H-banken.

Är mer nöjd med bemötandet och hjälpsamheten än räntan, och i mitt fall vägde det tungt.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#390591 Tycker dealen på fem år var riktigt bra! Dealen på rörligt sämre men den förnyas fyra gånger om året så kanske går att göra något där. Ligger det 50/50 i de båda alternativen? Har LF och SHB idag och endast rörligt och betalar i dagsläget 1,3-1,4 % på dessa. Landshypotek vill dock gärna vara med så de ska komma med ett erbjudande inom kort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

storån  
#391236 60% på 5årigt
40% rörligt

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#391242 Fick nya papper på ett rörligt lån på SHB som förnyades 1/5. Ränta 1,31 %

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Maria N  
#395866 Lån på under 50 % av marknvärdet. Hela lånet Bundet 1 år på 0,99% hos Landshypotek. När vi shoppade räntor låg DB och LH klart lägst men även Handelsbanken var med i matchen ett tag.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

sampo  
#395876 lån på 1/3 del av taxv 1,77% hos LH

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

boksson  
#400878 Så var det dags för årets låneförhandling för mitt ettåriga lån hos handelsbanken.
Resultat. 1,4 %
Detta lån: under en halv mille.
Belåningsgrad på hela fastigheten: gott under 50%
Jag har även ett treårigt lån som ska förhandlas 2018

Kan tillägga att jag erbjöds samma ränta på alla lån med bindningstid upptill tre år.

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#403104 Alla räntor är idag extremt låga om man tittar tillbaka under 2000-talet. Det jag tycker är intressant är att långa räntor har gått ned och ligger mellan 2-3 %. Tidigare runt 2006 och 2011, då den rörliga varit uppe och vänt kring 5-6 % för att därefter falla ned kring 1-2 % så har inte de långa räntorna följt med utan legat stadigt mellan 4-6 %, exempelvis den 5 -årsränta som ofta används i jämförelser.
Det är billigt att säkra räntan 3-4 år framåt i en mix med bra rörlig eller 1-årsränta. Allt är ju individuellt per skogsägare hur mycket lån man har i förhållande till likviditeten och värdet av fastigheten.

Martin Sundström
Landshypotek Bank

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

hlb  
#403105 Kolla med några banker. För mig var inte Landshypotek bland de bästa. En lågt belånad fin skogsfastighet är det bästa lågriskprojektet som bankerna hittar.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Chainsaw Charlie  
#465925 Är det någon som har lite färska uppgifter om ränteläget?

Själv är jag spekulant på en fastighet på ca 80 ha med ett önskat lån på runt 75 %. Det första budet jag fick från SEB för några månader sen ser ut som följer:

3-månaders, 0,91
1 år 0,94
2år 1,09
3år 1,28
4 år 1,47
5 år 1,73

Tror ni det går att pressa ner det ytterligare eller är det bara någon hundradel hit eller dit det handlar om i dagsläget?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).