Verkstan

För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

26 inlägg 16605 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

Brorsan  
#380644 Hej Jag har inte skrivit på forumet förut men jag känner igen ljudet från min traktor så jag vill skriva om mina erfarenheter Jag har en A95 2007 som började låta i lådan. Genom att kolla med olika växlar i och ur (hög- låg lådan, huvudlådan, fram- backlådan)kom jag fram till att det var fram -backlådan som det lät om. Ringde Lantmännen och pratade med en mek. Han sa: ja dom brukar gå i lagren mellan 3000- 8000 tim, det är samma konstruktion sen 1985-86. Jag delade den själv o bytte lager o ett drev, dom sitter högst upp i tillsatslådan o smörjs endast av stänkolja. Jag tror och hoppas att dom inte har kvar den konstruktionen mer. Hoppas att det bara var ett tillfälligt oljud i din traktor. Olle

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

rikard_e  
#380660 Kolla så att inte fyrhjulsdriften ligger i. Tror du har automatisk fyrhjulsbroms, dvs att traktorn lägger i fyrhjulsdriften så fort du bromsar. Börjar det spöka kan den börja driva på alla hjulen och då blir det en vinande oljud.

Annars ta och byt oljan, kolla noga så det inte kommer ut några flisor. Metallspån finns det nästan alltid.

Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

Robertberg  
#380702 Fattades det 2-4 liter upp till min eller upp till max?
En tippkolv tex tar ju mer än fem liter olja, och man kan köra med flaket uppe när man sprider grus utan oro.

Ditt eventuella oljud tror jag inte har att göra med för lite olja.

Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

tallen100  
#380715 Nä det tror inte jag heller, du får kompensera oljudet med volymen på radion :wink:

Användarvisningsbild

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381316 Nu har jag fått lösning på missljudet, en skyddsplåt som hade fått sig en tryckare och låg mot en kardanaxel...

   TS
Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

jannee  
#381317 Sicken tur att det inte värre var :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

tallen100  
#381321 Så bra, då kan du sänka volymen på radion :wink:

Användarvisningsbild

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

Rasken  
#381334 Åh vad skönt att det löste sig... Har följt tråden men inte haft något att till lägga.

Allt gott, allt bra. Skönt med normal volym på radion..... :grin:

Användarvisningsbild

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381342 Ja, jag har varit lite orolig att det var något stort = dyrt

   TS
Användarvisningsbild

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381398 Förlåt om jag skämtar lite i en så allvarlig sak men kom och tänkte på han som var och spolade öronen och på hemvägen åkte till mopedverkstan för mopeden dånade något alldeles hemskt

Användarvisningsbild

Re: För lite transmisionsolja i en Valtra A75, Katastrof???

totte  
#381416 :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).