Socialt (mer om oss)

Skogslooken 2015/16

132 inlägg 42338 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogslooken 2015/16

Blivande snickare  
#381063
Carlfritidshuggare skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Kom hem idag, klädde av mig och under iden hade sambon hunnit ut tiill bilen och konstaterat att där kunde inte röjarn vara medan jag vilade.. Så jag passade på att visa på viss Sthil.


Vilken sågskyddsklass?;)

Thermo :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

JensSkoog  
#381069
axwell skrev:JensSkog, på din förstorade bild syns dom två nitskallarna där yxbladet (lägg) övergår till yxhuvud.
Vet inte om det var vanligt att man gjorde så då på mindre smedjor.. :roll: :mrgreen:


Är det som här två du menar?

Nitskallar är väl det vi på norsk kallar "klink" - en genomgående bult som hamras så
den expanderar. Var vanligt att byta äggstål på yxar, eftersom äggen kunne komma loss, isär i stark kyla, men ochså under vanligt arbete om inte svetsen var bra - alltid svårt i mindre smedjor. Äggen blev ju ochså sliten, men eftersom nacken var bra, satt dom bara i nyt äggstål. Nitarna är väl där för att starka svetsen??

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

Göt  
#381072 egg svenska är svårt :mrgreen:

Man kunde nog ge sig sjutton på att dom smidde om yxorna. Var inget slit och släng då
Senast redigerad av Göt mån 14 mar 2016, 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogslooken 2015/16

husqvarna_med_sthil  
#381074
Blivande snickare skrev:
Carlfritidshuggare skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Kom hem idag, klädde av mig och under iden hade sambon hunnit ut tiill bilen och konstaterat att där kunde inte röjarn vara medan jag vilade.. Så jag passade på att visa på viss Sthil.


Vilken sågskyddsklass?;)

Thermo :lol:


Ja det är Thermo ! Tror vi ska ta och göra en kalender om oss herrar i byn... ska ta det på förslag nästa möte :lol: ... om vi får ihop 12 frivilliga, jag har ju redan bild :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogslooken 2015/16

Blivande snickare  
#381075 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

JensSkoog  
#381120
Göt skrev:egg svenska är svårt :mrgreen:

Ja, där gick det i ball igen :mrgreen:
Så en yxa har egg och en höna lägger ägg :lol:
På norska är det "egg" båda två. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

Göt  
#381126 Satt och funderade vad ägg skulle vara på norska... inget illa ment Jens...Vi är glad att du skriver och du gör det bra ^:)^ :-BD :)

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

JensSkoog  
#381141 Tackar för hjälpen med språket, @Göt . Det svåra är ju att norsk och svensk är så lika
och på samma tid så olika. men jag jobbar med saken :lol:

Ska ju säga några ord i min dotter och hennes svenska fästmans bröllop i mai, och då måste
jag akta mig att dom svenska inte missförstår vad jag säger :-SS

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

Erre  
#381144
JensSkoog skrev:Ska ju säga några ord i min dotter och hennes svenska fästmans bröllop i mai, och då måste
jag akta mig att dom svenska inte missförstår vad jag säger :-SS


Kära brudparet!
Bla bla bla, stihl är ett bra märke på motorsåg. Dom gör även bra röjsågar och kläder. Bla bla bla.
Finns här akvavit??
Skål för brudparet!
:wink: :mrgreen:

Skojar lite med dig Jens.
Kul med bröllop!! Hoppas du får en bra svärson som gör dottern lycklig!!

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

JensSkoog  
#381149
Erre skrev:....., stihl är ett bra märke på motorsåg. Dom gör även bra röjsågar och kläder...
Finns här akvavit??
Skål för brudparet! wink: :mrgreen:

Skojar lite med dig Jens.
Kul med bröllop!! Hoppas du får en bra svärson som gör dottern lycklig!!


Ja det är kul, och killen är en hedersman, men jag vet att han och hans far körer med Husqvarna :lol:
-men aquavit gillar "pöjken" :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

Göt  
#381295 Må håpe att det blir morsomt :D

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

SHR  
#448510 Hur står det till med Skogslooken 2017/18? B-)

Avatar Fallback

Re: Skogslooken 2015/16

Robertberg  
#448582 Ganska oförändrat läge här! Men den där gröne skjortan har jag eldat upp. Skjortan som gjorde att jag och Erre lärde känna varandra \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448593 Du tänker bara på å elda @Robertberg

Användarvisningsbild

Re: Skogslooken 2015/16

Erre  
#448613
Robertberg skrev:Ganska oförändrat läge här! Men den där gröne skjortan har jag eldat upp. Skjortan som gjorde att jag och Erre lärde känna varandra \:d/

En rätt otrolig historia. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).