Gallring

60-årig gran skog med lava.

36 inlägg 16912 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#381030
1457966301_20160314_125336[1].jpg
1457966222_20160314_120458[1].jpg

Malwa
Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

isteskog  
#381038 Mystiskt! Har aldrig sett något sådant förr .... :?:

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

morco  
#381049 Är inte det där vanlig röta, kallas det inte rödröta? Tycker det påminner om mina björkar som fått stått lite undertryckt.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#381052 Absolut inte undertryckta. Samma höjd som omgivande eller tom högre än granarna som toppskotten är ca 5cm på nu. I direkt anslutning har jag en tallungskog ( ca20år) som växer mycket bra.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381089 Det är nog ingen fara med din skog.
Här är lite text om lavar och mossor i "ung" skog:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... lhuggning/

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

jannee  
#381101 Sådant mönster som halvproffs visar upp är inte alls ovanligt, i alla fall i min skog.
Efter vad jag vill minnas skyllde morfar på någon sorts bergsyra - var nog något i jorden som gjorde att björken såg sådan ut.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

machonisti  
#381113 Jag hittar ofta mönster liknande övre bilden. Nån stjärna har jag inte hittat på grövre, bara de runt 10 cm på rot. Ofta myr eller eftersatt bestånd. Har du prövat att såga upp nåt mönster. Kan ju vara snyggt, kanske.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Göt  
#381124 Det är inte så ovanligt hos mej heller. Funderar jag lite så är nog björkarna runt 50-60 år.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#381125 Dom här träden kanske blir värdefulla :shock: Tyvärr är det 2ha som är så här med massor av lav men det kanske också går att sälja till nån skägglös :grin:
Med lite fantasi ser den nedre bilden ut som en duvhök underifrån som är på väg att ta ett byte.

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

morco  
#381134 Kubba upp i spisvedslängd och sortera bort roliga figurer.
Är det full tjong i virket och bara färg kan det ju faktist finnas ett och annat guldkorn som slår Björkmassa iallafall (-:
I mina björkar är rötan oftast "riktig" fast när man kommer upp en bit på stocken är det endast missfärgning (eller färgsättning), hoppas det blir bra för dig!

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

machonisti  
#381380 Högg 3 tankar äldre björk idag. Eftersatt bestånd av ca 20 m långa björkar. Alla hade den där bruna fläcken förutom 2 som var både ruttna + bruna.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#381435 Det kanske är så att det är näringsbrist i marken. Skulle vara intressant att ta markprover. Var dit igår och då såg jag att flera björkar och granar dörr sen i höstas.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381663 Här är ett par bilder från en skog hemmavid, skulle gissa på T26-T28, helt ordinär skogsmark med både blåbär och lingon, inget som sticker ut och signalerar om höga naturvärden. Träden är 18-20m just nu. Ändå har granarna nån sorts lav, tror att det är skägglav men det finns säkert hundratals lavar så det är bäst att låta det vara osagt :mrgreen:

Det var även lav på en liten underväxtgran, så jag antar att det sprids "färdiga" lavar med vinden från träd till träd ibland?

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

Botvig  
#381839 Lavan är som sagts ovan inget att oroa sig för snarast glädja sig åt, då luftföroreningarna bör ha blivit mindre om lavan ökat.
Rötan kan mycket väl ha kommit med rottickan i samband med stormskadorna -54 då många vindfällen blottlade rotsystemen. Dålig avvattning orsakar också röta i gran.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#381851 Kan ju ha samband med stormen. 30% av vår vuxna skog blåste ner då men det är bara här det är så ruttet så tom björkarna dör. Det är fin skogsmark här och borde vara G/T 24m. Ett av dom få marker jag har som inte är översvämmad av sten. Det här med laven tycker jag är lite märkligt för det är i stort sett bara på mitt skifte trots att intilliggande marker är likadan på ett ungefär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).