Gallring

Vattenfalls ledningar.

16 inlägg 12591 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenfalls ledningar.

rikard_e  
#381056 Ska börja med en hagröjning hos en god vän.
Ska hugga bort en hel del övergrovt både gran och löv och öppna upp till en hage.

Problemet är att i röjningen går en ledingsgata med blanktråd igenom. Jag fick tipset av en skogmaskinförare att jag skulle kontakta ledningsägaren och be dom komma ut och fälla dom närmaste träden.

Jag i min tur, berättade detta för markägaren och han pratade nu med vattenfall som har ledningen.
"Vi kan komma ut och kolla när ni fäller utmed ledningen" blev svaret.
Dom skickar inte ut någon för att fälla, vilket jag trodde var självklart.

Är det någon mer som varit ute för det här? Är det någon ny regel dom har ?
Eller skiter dom bara i det?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

torpöbo  
#381058 De ska fälla träden.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

jannee  
#381061 Eon skickar "kanske" ut någon om det verkligen behövs. Eventuellt gör de ledningen strömlös, ifall fällningen inte skulle lyckas helt 100.
De lagar hellre en avslagen ledning än hjälper till - lägger ned den.
Det är nog 30 år sedan man fick hjälp och hjälpen var då att de tillhandahöll en fällriktare men nu är den tiden förbi.
Hände troligtvis någon olycka :?:
Bara man har någon från kraftbolaget med sig kostar det inget att fälla på/av ledningen 😈
Finns automatsäkringar :oops:
För övrigt är tråden starkare än man anar, blixtrar lite när man "nuddar" den, bränner lätt av en armgrov stam. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381064 Har samma erfarenhet som jannee.
Fast inte det sista stycket!
Man skall inte chansa att fälla när risk finns för kortslutning. Kan bli onödigt dyrt och samt mycket farligt om ledningen går av och faller ner. Visst kan ledningen bli spänningslös men den kan också lika gärna vara spänningsförande och falla ned och spänningssätta människor, maskiner etc. Även träden kan bli spänningsförande beroende på fukthalten i trät. Tänk också på att det kan vara mycket hög spänning i ledningen.
Livsfarligt att ta sådan risker.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

mooos73  
#381068 Vattenfall har en högspänningsledning över våran gräsmatta. När jag för några år sedan skulle göra omfattande markarbeten på tomten (husdränering och stenkista) låg dessa ledningar lite i vägen. Ringde vattenfall och bad dem komma att flytta dessa någon halvmeter i sidled. Fick order att gräva fram ledningarna (vilket man inte får göra utan EBR intyg som jag inte har) och ringa den sedan så skulle dom komma och flytta ledningarna.
Sagt och gjort, ringde dem när ledningarna var frilagda och fick till svar "Du verkar veta vad du håller på med så flytta dem du".
Dom verkar skita i det mesta och frågan är vad som hade hänt om det gått åt skogen för mig?? Förmodligen hade dom nekat att dom lovat mig??
Tycker du ska ställa krav på att dom ska fälla träden. Vad hjälper det dig att dom står där och tittar om du misslyckas? Isf ska du ha skriftligt på att dom står för ev skador!

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

jannee  
#381070 Håller helt med DanK.
Sista gången Eon var ut förklarade de för mig att slå bara granen parallellt med ledningen. Om den nudar eller gå på gör det inget - ledningen håller och det bara gnistrar "lite".
Rakt emot ledningen ska du försöka undvika, framförallt stora lövträd - det kan stå dig dyrt :!:
Annars ska ledningen tåla en armgrov tjock stam.
Nu har jag numera isolerad ledning och den tål oerhört mycket, efter Gorm hängde flera dm grova stammar i ledningen utan att något trasades sönder, kan var någon upphängning som gett sig.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

Amatörhuggare 62  
#381071 Eon s gubbar jobbar nu i ett finskt bolag, kan inte komma på namnet.
Teflonminne !
Förr kom dom ut med fällriktare, och hjälpte till. Och Jag och far sågade.

Kallades bevakning, var kostnadsfritt.
Och dom stod för eventuell kostnad, eftersom dom var med.
Men har gått bra, under alla år. ( 76 Tusen M3 sk ) fällt för
Processor. Med ledningar både hit å dit.

Vet ej nu, hur det fungerar.
Men jag tror man måste ha C kort minst. och någon form av EBR ??
Finns säkert , någon här på forumet. Som kan alla regler.
Brukar lösa sig, att fråga här.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

macke  
#381080 E.ons gubbar går under ett företag som heter one tror jag. (Fyndig lek med namn )
Jag har alltid fått fälla själv , och det är inte alltid dom kommer ut. Men givetvis ska man alltid ringa innan man börjar fälla.

Användarvisningsbild

Re: Vattenfalls ledningar.

Peteflamingstar  
#381081 För ca ett år sedan hjälpte jag en skördare med grovt löv i en gallring. Ena beståndskanten vätte mot en mindre kraftledning och av någon anledning ringde markägaren Vattenfall angående de grova aspar som stod närmast ledningen (vi kunde lika gärna ha fällt dem). De skickade i alla fall ut två gubbar som fällde omkull dem, detta gjorde de kostnadsfritt för träd inom fyra meter från ledningen. Platsen var södra Dalarna.

Användarvisningsbild

Re: Vattenfalls ledningar.

Göt  
#381082 Det är ledningsägarens ansvar att åka ut...Fast problemet brukar vara att ta rätt på det sedan för dom fäller huller om buller.

Om man inte sagt till och man fäller på en ledning kan det bli dyrt

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

Amatörhuggare 62  
#381084 Här finns info : Vattenfalls hemsida under flik Anslutning.
Där står det om Trädfällning nära ledning.

Får dom 5 arbetsdagar på sig att komma ut gratis.
Akut 1175 kronor. Om jag fatta rätt.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

röjar kalle  
#381086 Dom är skyldiga att hjälpa till se till att få skriftligt eller spela in samtalet.Du får inte fälla träd utmed kraftledningar utan grönt kort för röjning och fällning utmed kraftledningsgator.Högspänning är inget att leka med har man otur blir man grillad. :((

Användarvisningsbild

Re: Vattenfalls ledningar.

Peteflamingstar  
#381096 I alla händelser krävs elsäkerhetsutbildning (ESA) för att få fälla längs ledningar, utöver åtminstone AB-körkort. Grönt kort för ledningsröjning vette tusan, men det krävs ju för att få arbeta som entreprenör vid "vanligt" skogsarbete.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

Krokmark  
#381190 Eon har till att börja med flera olika entreprenörer, varav en är ONE Nordic, fd Eon-ES, Infratek, ATS Kraftservice, Vattenfall Services, m fl.

Jag jobbade förr som linjemontör och då vi fick bevakning så fick vi inte fälla träd, försäkringsfråga, men det kostade inget, även om det skulle bli reparationer.
När risken är stor att det kan gå på linjen så är det ett solklart avbrottsjobb, inget man får chansa med, det tar minst 7 dagar inom Eons nät att få avbrott om det drabbar flera kunder, enstaka kunder kan räcka med att muntligen meddela dem innan man bryter.

Bara ett varningens finger.
Chanda ALDRIG utmed kraftledningar, det kan slå över till trädet och då kan man som huggare få en kraftig strömgenomgång med allvarliga skador eller dödsfall som följd.
De flesta högspänningsledningarna har även automatisk återinkoppling som betyder att ca 30 sek - 1 min efter att träd fallit på en ledning så den känt av jordfel eller kortslutning så testar systemet automatiskt att släppa på spänning igen, detta är en av de lömskaste sakerna med dylika ledningar.

Avatar Fallback

Re: Vattenfalls ledningar.

rikard_e  
#381192
Amatörhuggare 62 skrev:Här finns info : Vattenfalls hemsida under flik Anslutning.
Där står det om Trädfällning nära ledning.

Får dom 5 arbetsdagar på sig att komma ut gratis.
Akut 1175 kronor. Om jag fatta rätt.

Kan inte du länka vart du hittade detta?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).