Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 223667 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379499
granqvist skrev: @Johan83 är det manuellhuggen björk du kör i senaste videoklippet?


Det där funderade jag också på, i så fall en jäkla välta för att vara manuellhuggt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

johan83  
#379558
granqvist skrev:Nu har jag kollat filmerna och kan bara gratulera till fina byggen. Har säker varit en hel del planeras att få stål och hydraulik att fungera ihop. Ni har ju inte så värst kuperat, men efter ha orienterat i Närpesskogarna en del är jag övertygad om att vagnsdrigt behövs. Det är verkligen stenigt ställvis där bland all getpors. Johan83 är det manuellhuggen björk du kör i senaste videoklippet?


Tackar! Nog har det varit lite funderingar och en massa jobb att bygga två vagnar.
Det är nog lite olik terräng i Närpes, här i Tjärlax där jag håller hus så är det ganska besvärlig terräng.
Om du har orienterat i Närpes har du garanterat orienterat i just Tjärlax :wink:
Japp! Manuellt hugget.
Huggit bort skärm eller nästan mer ett björkbestånd för att friställa granar under. Det lämnar inget om man maskinhugger sånt.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

johan83  
#380523 Nu har vi bytt till 80liters slid på utskjut, sticka och grip, så nu går kranen mycket fint :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

svampbob  
#380537 Om jag hade snickrat ihop en sån vagn så hade jag varit olidligt stolt över det i resten av livet.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

machonisti  
#380651
johan83 skrev:
granqvist skrev:Nu har jag kollat filmerna och kan bara gratulera till fina byggen. Har säker varit en hel del planeras att få stål och hydraulik att fungera ihop. Ni har ju inte så värst kuperat, men efter ha orienterat i Närpesskogarna en del är jag övertygad om att vagnsdrigt behövs. Det är verkligen stenigt ställvis där bland all getpors. Johan83 är det manuellhuggen björk du kör i senaste videoklippet?


Tackar! Nog har det varit lite funderingar och en massa jobb att bygga två vagnar.
Det är nog lite olik terräng i Närpes, här i Tjärlax där jag håller hus så är det ganska besvärlig terräng.
Om du har orienterat i Närpes har du garanterat orienterat i just Tjärlax :wink:
Japp! Manuellt hugget.
Huggit bort skärm eller nästan mer ett björkbestånd för att friställa granar under. Det lämnar inget om man maskinhugger sånt.

He va na lete lätt hede som hiänd i tjärlax förr hälgän.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380652
svampbob skrev:Om jag hade snickrat ihop en sån vagn så hade jag varit olidligt stolt över det i resten av livet.

Instämmer exakt! Riktigt fina byggen ni gjort!

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#380894 Tack Tack!

Finns nog alltid något att förbättra.. Känner man sig själv skulle jag inte va förvånad ifall vagnen blir ommöblerad efter några år :lol: :lol:

Fixsar snart upp en film från en förstagallring :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#380903

Vänta några minuter har ni en shysst snutt att se

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Ådii  
#381001 Hur upplever ni justeringsmöjligheterna av parametrarna till kranen? Finns det mycket justermån eller är det mest finjustering och större justeringar behövs göras som ni gjort med andra slidrar?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#381004 Om ja minns rätt je sliidän me 15liters spel så heno fin justering som du jier i datalådon!

Vi ha bytt 3 åv 6möjliga

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Ådii  
#381008 Just, tänkt bara om ja får nating betär me hode doso alls elder om ja hanmar att byt na för att få i som ja vill. Ir just hede sama som ni dvs utskjut å grip som sko böv ändras å kanski bomi på lyftsido. Rotatorn sko få vara liiti slöari vill vara svårt att få precision me a som he ir nu.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

johan83  
#381009
Ådii skrev:Just, tänkt bara om ja får nating betär me hode doso alls elder om ja hanmar att byt na för att få i som ja vill. Ir just hede sama som ni dvs utskjut å grip som sko böv ändras å kanski bomi på lyftsido. Rotatorn sko få vara liiti slöari vill vara svårt att få precision me a som he ir nu.


Du ska åv nöden få en programeringsdos, fö fabriksinställningan gar e itt ti kör kran me.. Va had du fö pomp?

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Ådii  
#381010 Jåå sko no vara bra att ha ein, ja kan lån ein åv er :grin: no tykke ja ha gar ganska bra att kör me ir no bara na finjustering som sko bord göras. Di har väl no ställd in a ti stor dejl rejj vi Farma men sko va bra att få hede sista ur a. Ja har en Sunfab 47cc me 2,5 vxllådo fyri.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Seb macahan  
#381116 Det finns en stor nackdel med hela denna tråden, den vagn man var så grymt nöjd (min egen):
12tons rejält chassi - framstår som en rörram till en go-cart jämförelsevis.
Elservo från walvoil - framstår som linstyrning av en vajerkran jämförelsevis.
7,2m kran - Framstår som nån liten krycka man kan böja på jämförelsevis.
Drift med rulle - Ser ut som nått som ska rensa leran mellan hjulen.
Att ni dessutom är duktiga på att både köra, filma o lägga ut bilder på´t hela tiden gör ju att man aldrig kan få dessa bort från näthinnan. Jag tar ibland för mig o hobby smida LITE, och vet hur gärna man vill få resultatet klart o prova. Det krävs en hel del för o lyckas med det ni har gjort. Så är det bara jag är mäkta imponerad. Givetvis förstår vi alla att ni har kunskap och tillgång till riktiga verktyg men ändå!

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#381270 Tusen tack seb ! Rolit att så många gillar det de ser ☺️

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).