Skogsnyheter

Privatisera Lantmäteriet

3 inlägg 2614 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Privatisera Lantmäteriet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Privatisera Lantmäteriet

ÅsaNisse  
#380303 Och konkurrensutsätt verksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Privatisera Lantmäteriet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380478 Osäker om ett privat Lantmäteri vore bättre.
Redan idag är ju Lantmäteriet vinstdrivande och affärs ideen är tjänster som att hjälpa den som behöver tillgång till andras fastighet eller mark via anläggningslagen att beslagta mark för andras privata intressen.
Lantmäteriet tar saftigt betalt dessutom för att till varje pris hålla ner ersättningar till drabbade markägare.
Min erfarenhet är att statliga lantmäteriet har bättre kunskap och sunt förnuft är den kommunala lantmätare som finns här. Här missgynnas ständigt landsbygden och de berörda näringarna av skog och jordbruk av lantmätaren som anser att stadsbornas friluftsliv och fritidsintressen värderas högre på bekostnad av landsbygdsföretagens överlevnad och ekonomiska och juridiska äganderätt.
Hur ska landsbygden kunna överleva när typ sommar stugägares önskemål sätts högst och markägarens rätt till ersättningar och rätt till sin egen näringsfastighet ständigt ifrågasätts och dum förklaras av lantmäterimyndigheten och även länstyrelsens tjänstemän.
Anser att anläggningslagen behöver förändras och tolkningen av den..
Grundlagens äganderättsskydd som är övergripande nonchaleras av lantmätarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).