Verkstan

Bytte utskytslanger på Cranab CRF 5c (830.3)

2 inlägg 2214 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bytte utskytslanger på Cranab CRF 5c (830.3)

Ole P. S.  
#380147 Hei!

Det har begynt å bli en liten lekkasje på en av slangene i som sitter skjult inne i utskyten på min 830.3.

Er det noen som har tips/fremgangsmåter for å få byttet slangene på lettest mulig måte?

På forhånd takk! :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bytte utskytslanger på Cranab CRF 5c (830.3)

Tosca  
#380156 Byt alla fyra slangar samtidigt.
Sträck ut kranen och ställ ner gripen, gräv gärna ner skänklarna eller ställ den på några stockar så den står stadigt.
Ta ur slangarna i rotatorlänken, vik varannan tillbaka uppåt och varannan neråt så du sätter dem som ett "U" i kopplingarna igen.
Slå ur tapparna mot utskjutet så du kan lyfta loss hela krannosen och vika in den mot tornet.
(På vissa utskjut har man slipat ner sidorna av rotatorblocket så man inte behöver ta loss gripen.)
Lossa på kedjespänningen så du får lite extra spelrum.
Ta bort sidoplåtarna så du kan dra ur slangarna, dela blocket så du får ut dem i sidohålen.
Dra ur hela rotatorblocket så får du ut slangarna den vägen.
Trä in de nya slangarna genom topplocket på utskjutet, sätt fast dem i rotatorblocket så ser du i vilken ordning de ska sitta över brythjulet.
Var noga när du trär i slangarna så du inte korsar dem med varann eller kedjan.
Montera den inre slangen först i sidoblocken, iom att du lossat på kedjespänningen tidigare går det att få ut slangarna lite i sidohålen.

Tapparna i rotatorlänken kan vara lite luriga att få tillbaka när du ska montera tillbaka dem, det brukar gå att använda ett spett på tvären bakom dem och "vicka" in tappen på plats.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).