Skogsmiljö och Trädlära

SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

89 inlägg 19821 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

tallen100  
#380026
stackenas skrev:
ImageUploadedByskogsforum forum1457562483.624873.jpg


Kantzon på ca 10m vi lämnade mot ett öringförande vattendrag förra veckan. Gjorde likadant på andra sidan när vi avverkade där ifjol så lär bli en kantzon som håller trots att mycket är gammalskog. Sluttar brant ner så gav sig av sig självt i terrängen, men här hade gått att plocka ut ett antal hundra kubik till med lite vilja. Dock var Skogsstyrelsen mer aktiva vad gäller denna avverkningsanmälan med en bra dialog före avv.

Så ska det se ut :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380027
stackenas skrev:
ImageUploadedByskogsforum forum1457562483.624873.jpg


Kantzon på ca 10m vi lämnade mot ett öringförande vattendrag förra veckan. Gjorde likadant på andra sidan när vi avverkade där ifjol så lär bli en kantzon som håller trots att mycket är gammalskog. Sluttar brant ner så gav sig av sig självt i terrängen, men här hade gått att plocka ut ett antal hundra kubik till med lite vilja. Dock var Skogsstyrelsen mer aktiva vad gäller denna avverkningsanmälan med en bra dialog före avv.


Hur många av dessa kvarvarande träd står kvar om 5-10 år?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

stackenas  
#380029 Min erfarenhet är att det mesta kommer klara sig, mycket tack vare terrängen. Hänsynen i avv är fokuserad till denna kantzon, resten är huggt ner helt och hållet. Gäller att lägga krutet där det gör nytta. 10 träd/ha + naturvärdesträd + högstubbar kan göra mycket nytta på rätt plats.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Seb macahan  
#380043 Intressant diskussion om kant träd men trådens rubrik, jag har missat hur NSF ska få tag i all denna mark? Och med vilka medel?

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380044 Via staten förstås, hur skulle de annars få ihop pengar och mark?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

loppan  
#380049 Det är ju just sådana här avarter och missskötsel av slutavverkningar som sveaskogs som kommer att framtvinga kantzoner som tvång.
Detta hade utmärkt gått att undvika med en manuellhuggare som gick brevid maskin.

Jag ser det som enbart klantigt och ett utmärkt exempel på detta tänkande att allt måste ske med maskin,manuellt arbete är ett öde värre än döden.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

bgl  
#380053 Kommentar till trådens sidospår om kantzoner vid vatten:
I detta fall verkar ansvarsfördelningen mellan de iblandade vara något oklart. Jag har i hembyn ett liknande fall där Länsstyrelsen i Örebro län genom ett tjänstemannaagerande är klart och ensamt vållande till en skada!
Gränsen till grannbyn i norr går i en liten bäck med en öringsstam med skyddsvärda egenskaper.
Bäcken är väl skyddad av tät skog. En mindre landsväg passerar bäcken på en gammal bro med landfästen av huggen sten och överliggande körbana. Körbanan blev utdömd vid besiktning.
För att störa fiskens vandring så lite som möjligt gäller 2 saker, botten ska vara orörd och bygget ska gå fort. I stället för att ställa en stor bandgrävare på varje sida, lyfta bort gamla bron, lägga dit en halvtrumma och fylla över(allt lätt gjort på ett skift) krävde länsstyrelsen att ny körbana skulle gjutas på befintliga landfästen!
För att bygga en tillfällig väg vid sidan om bron höggs skogen ner på ca 25 av bäcken. När bron var klar efter mer än 2 månader skulle den den tillfälliga bron tas bort. Jag råkade passera vid besiktningen och påpekade att den frihuggna delen av bäcken måste skyddas från fiskade fåglar. Jag blev kärvt avvisad av en vägverkstjänsteman!
Från samma dag som den tillfälliga vägen hade grävts bort och hela hösten satt sjöns hägrar i skift på broräcket och fiskade öring i den frilagda delen av bäcken!
Det blev inte många fiskar kvar efter detta länsstyrelsebeslut.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Bosse1  
#380097
Seb macahan skrev:Intressant diskussion om kant träd men trådens rubrik, jag har missat hur NSF ska få tag i all denna mark? Och med vilka medel?


Seminarie om känsliga ämnen och naturvägledning
Riktigt sunkiga metoder.
620-5264-0.pdf
fokusrapp.pdf

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#380099
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hade det varit bättre med vindfällen, barkborreodling och uppdämnda bäckar?
/Niklas
jag inledde inlägget med..I närområdet finns...


Och hur många ha avverkningsmogen skog blev då konfiskerad p.g.a. bäckravinen?
/Niklas
Du har allt en riktig " konfiskationsnoja.".. :smile: Det är Sveaskogs marker.. 🧠

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380100 Det kunde lika gärna vara hos en privat markägare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#380104 Lika illa vilket. :wink:

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

röjar kalle  
#380108 Snart är det slut skövlat era skogsvandaler och lika bra är det. :wink:

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#380110 Efter att Sveaskogs miljöchef och skogsstyrelsens representant i regionen varit på plats har de beslutat att använda avverkningen som avskräckande exempel i utbildningen av sin personal. De anser att " avverkningen " var det värsta de sett." Det är dock knappast någon tröst för de boende i byn som tidigare haft stort utbyte av " sin pilsnerbäck."

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#380114 :smile: Lite fler bilder från regionens " barkborreodlingar."

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

isteskog  
#380115 Vilken fin naturmiljö ....fina bilder Anersimyra :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).