Traktorn i skogen

Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

12 inlägg 7226 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Fredrik Reuter  
#378644 På skogsvisningen utanför Eskilstuna idag presenterade Lantmännen Maskin ett nytt, eget, varumärke - Axess.

Axess ska bli ett kvalitativt och kostnadseffektivt varumärke med produkter bland annat för skogen. Axess kommer delvis bygga på befintliga skogsprodukter som alltså "brandas" med Axess varumärke och färg.

Först ut för skogen verkar en lunningsvinsch vara - Axess 501.
Detta är i grunden en Farmi 501 lunningswinsch för trepunkten men då ommålad i varumärkets gråa färg och Axess logga.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

jörgent  
#378735 Axess är inget nytt varumärke - innan har det används bla som namn på Granngårdens hundmat . nytt är att de vill branda namnet på skogsprodukter också - finns väl någon granngårdstrateg som har visionerad :lol:
http://www.granngarden.se/Sortiment/Dju ... nd%3AAxess

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Torbjörn Johnsen  
#378738 Är inte Granngården helt fristående från Lantmännen idag? Har för mig att det såldes av för några år sedan. Axess kanske är ett varumärke som delas av två olika företag i så fall? Som Volvo typ.

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Aqualize  
#378783 Kollade lite, någon ATL-artikel från 2008 beskrev hur de ville sälja Granngården. Och kollar man upp det idag:
http://www.allabolag.se/5565476172/Granngarden_AB ägs det av http://www.allabolag.se/5567609622/GG_Holding_AB (GG förstår vi ju vad det betyder) som sedan ägs av "Buster Holding Guernsey LTD" (LTD = limited) så det låter brittiskt. Nog om dem.


Vad har andra återförsäljare för EMV-märken? Om vi bortser från dem som lever på att bara/nästan bara ha sådana (Kellfri, KTS, Bonnet)?

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

loppan  
#378784 Granngården ägs av investmentbolaget EQT som ingår i Wallenberg svären,har inget med Lantmännen att göra.

Avatar Fallback

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378894
Aqualize skrev:Vad har andra återförsäljare för EMV-märken? Om vi bortser från dem som lever på att bara/nästan bara ha sådana (Kellfri, KTS, Bonnet)?


Vad menar du med detta?

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Aqualize  
#379238 Ja det står att Lantmännen lanserar ett eget varumärke (EMV - egna märkesvaror).
Jag började fundera om andra återförsäljare i traktorförsäljningsbranschen också har något sådant men exkluderar sådana som inte har märken utan nästan alla produkter är anonyma. Kellfri.

Avatar Fallback

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379248 Aqualize: Jag vet vad EMV är men reagerade över ditt påstående att K.T.S tillhör kategorin företag som bara smackar på en dekal på köpegods. Om man undantar vallmaskiner (som är en mycket liten del av omsättningen) är våra produkter egentillverkade eller tillverkade hos underleverantörer enligt våra ritningar.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Torbjörn Johnsen  
#379555 Jag gjorde ett snabbt stopp hos Granngården idag och kollade hundmatshyllan. Mycket riktigt finns där en hundmat som heter Axess och som tillverkas av Arona Foderfabrik i Tranås http://www.axess.nu. Det verkar även som om det också är Arona som äger namnet Axess när det gäller hundmat.

Kollar man i PRV:s databas https://was.prv.se/VarumarkesDb/searchMain.jsp så finns några Axess registreringar och ansökningar men ingen som avser hundmat eller skogsutrustning. De handlar mer om cyklar och dataprogram.

Användarvisningsbild

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Aqualize  
#380014
Morgan Nordin skrev:Aqualize: Jag vet vad EMV är men reagerade över ditt påstående att K.T.S tillhör kategorin företag som bara smackar på en dekal på köpegods. Om man undantar vallmaskiner (som är en mycket liten del av omsättningen) är våra produkter egentillverkade eller tillverkade hos underleverantörer enligt våra ritningar.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Då blev det miss i hur jag uttryckte mig eller hur det uppfattas. Jag håller K.T.S. definitivt mycket högre än de andra försäljarna jag nämnde. Men det var inte hur tillverkningen går till som jag menade utan att för produkterna visas som firmans namn. "K.T.S Huggarvagn " presenteras det som, hos de gröna langet kallar de det för "Kellfri skogsvagn". Uppenbarligen inget där man försöker smyga in ett varumärke som ska se ut att vara åtskilt från försäljaren fast det inte är det.
Hade det hetat "Lantmännen Lunningsvinsch" hade det också varit uppenbart men man har istället valt Axess. Och jag undrar om någon annan lantbruksmaskinsåterförsäljare (i Sverige) har sådant (för maskin, inte oljor etc.). Jag håller inte koll på allas sortiment. Och för att kanske undvika dessa uppenbara svar så skrev jag era firmanamn, men ser att det ju återkopplar på meningen före att de bara skulle vara återförsäljare.

Avatar Fallback

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380048 Aqualize: Tack för förtydligandet. Då är jag på banan igen :smile:

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Axess, nytt varumärke från Lantmännen Maskin

ulfgustav  
#380051 Hej
Cranab har också en produkt de benämner Access alltså inte AXESS, muntligt uttal så klingar det lika. Det är i alla fall en produkt som hör mera hemma i detta forum än hundmat.
http://www.cranab.se/static/sv/23/?id=167#skordarkranar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).