Traktorer och processorer

Valmet 6650 som engreppsskördare

17 inlägg 9430 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379658 Hej!
Jag har en 6650 som jag ska förädla lite ytterligare.
Tanken är att montera kran i fäste på traktorn.
Så jag söker följande:
Kran med kort/låg stubbe. Cranab 450. , fmv 350 Eller liknanade.
Samt en hypro 555.
Någon som har bra tips?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379674 Bättre med ett Jakefäste eller liknande och hög stubbe, svängkolvarna och tyngd nedanför bakrutan. Ser ut så om du kollar lite på youtube på Nisula Valtra A med Mowi,ser smidigt ut.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379676 Hej!
Kranfäste samt en nohedakran har jag redan men jag önska en kran med lägre stubbe för att få ner vikten en del. Har sett en valtra med en kesla kran med låg stubbe och det verkar bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Ängagärdet  
#379713 Blir det inte krabbigt å bygga en engreppare av en hypro?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379721 Hej igen, ska du ha kran på taket förstår jag lågt torn, men med Jake fäste och högt torn så får du ner vikten då svängtuberna väger kilon de med

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379723

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379752 Jag utrumyckte mig nog lite otydligt,
Det blir antingen en hypro processor eller ett aggregat i kranen. Aggregat är ju enklare att få tag på men hade jag fått önska fritt så hade jag gärna haft hypro.

Jag önskar en takkran till mitt Jake för att få en låg stubbe och därmed en stadigare traktor när jag tar träd i sidled. Likt traktorn på denna film.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

550  
#379840 Menar du att du vill sätta en takkran (med lågt torn) på ett vanligt jakefäste? Tappar man inte för mycket lyfthöjd då?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379845 Ja precis korrekt uppfattat.
Jo jag tappar en meter i lyfthöjd men jag ämnar att inte göra annat än att köra processor/aggregat med kranen så då är det helt onödigt att kunna lyfta högre och istället ha stabil traktor som inte frestas så mycket vid fulla utligg. Se på vilken skördare som helst så är ju kranen lågt placerad.
Jag vet inte om jag tänker rätt men jag ska göra ett försök iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

alias  
#379846
Eaeab skrev:Ja precis korrekt uppfattat.
Jo jag tappar en meter i lyfthöjd men jag ämnar att inte göra annat än att köra processor/aggregat med kranen så då är det helt onödigt att kunna lyfta högre och istället ha stabil traktor som inte frestas så mycket vid fulla utligg. Se på vilken skördare som helst så är ju kranen lågt placerad.
Jag vet inte om jag tänker rätt men jag ska göra ett försök iaf.


Har du övervägt kortare vridcylindrar alternativt mekaniska stopp på vridningen av kranfoten så du inte försöker plocka träd för långt fram, med demolerad hytt som följd?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379879 Nej det är ett senare problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Jim_90  
#379933 Du tänker nåt iden här stilen.. killen på film är medlem på skogsforum.. håller själv på att bygga en lågt fäst kran skördare tänker lika som du att få lägre tyngdpunkt samt när man drar träd mot sig blir kraften att dra traktorn i sidled istället för att tjälpa

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Eaeab  
#379937 Ja det måste väl vara betydligt snällare mot kranfästena och hela traktorn. Traktorn borde även bli stadigare vid fullt utlägg bakåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

jannerik  
#380750 Du tänker helt rätt. Jag byggde detta -07 och både jag och maskinen har blivit vassare sen dess. På filmen är det 8-lagrade radialdäck , nu sitter det skogsdäck vilket minskar sjögången betydligt. kranen har ett vridhus med kortare cylindrar vilket ger en smalare kran och 220 grader sväng. Viktigt för stabiliteten är också framaxellåsning, min aktiveras automatiskt när gruppväxelspaken läggs ifriläge. men på Jake:s hemsida finns en monteringsinstruktion för Hitec. jag tror jag skulle kunna bära ett DT men det finns ungefär 50 000 skäl att inte prova (dom är kronor allihop) Lycka till

Avatar Fallback

Re: Valmet 6650 som engreppsskördare

Jim_90  
#380780 Riktigt fin skördare/skotare du har jannerik. :-BD

en sak jag undrar över är hur e sikten med lågtorn.. när man har kranen högt tittar man ju under bommarna å endast ser aggregatet men med lågbyggt krävs att man tittar på sidorna om bom.. i teorin är det så men hur är det i värkligheten för dej som har båda?

Ny video tycker jag är ett måste om du o traktorn har blivit vassare plus en som är längre så vi får njuta :YMDAYDREAMw

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).