Skogsmiljö och Trädlära

SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

89 inlägg 19855 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

tallen100  
#379852 Högstubbar närmast bäcken... Att dom där granluggarna som sparas ute på ett hygge blåser omkull är ingen hemlighet, men det där borde ha skötts bättre.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

alias  
#379859 Ska väl kanske förtydliga att jag inte tycker att det ser särskilt snyggt ut - och dessutom känns onödigt att köra allt för nära vattendrag i onödan (på någon av andersimyras bilder såg det nästan ut som att skördaren stod halvt ute i bäcken med hjulen).

Talade med en huggare på stiftet som sa att de ofta försöker spara befintligt löv nära vattendragen och sen hugga väck barret (ofta manuellfällning från vattendraget för att maskinerna inte skulle behöva gå längre ut mot vattendraget än möjligt), det tycker jag känns som en vettig kompromiss jämfört både med att hugga ända fram till bäcken (och ev. köra i den) eller lämna en mycket opraktisk remsa på ett förutbestämt antal meters bredd utmed bäcken, som kommer att orsaka framtida problem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379898 Du har nog rätt Alias. Kvarglömda grannar tenderar ju att blåsa ner och dämma upp bäcken i onödan

Det bästa vore kanske någon sorts kontinuitetskogsbruk närmast bäcken. Fast kanske lättare sagt än gjort om man saknar egen maskinpark.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#379929 I närområdet finns flera bäckar och bäckraviner med grov mogen granskog som klarar vinden galant då man lämnat en rejäl orörd skärm och utanför denna en gallrad skärm. Här har Sveaskog och deras entreprenör grovt åsidosatt den egna miljöpolicyn och direkt brutit mot traktdirektivet. Man har på flera ställen fyllt bäcken med virkesbuntar som använts som " broar." Även den mest inbitne motståndaren mot miljöhänsyn inom skogsbruk torde begripa att bäcksystemet är totalförstört, beståndet av flodkräfta och öring kommer garanterat aldrig igen. Det är bedrövligt att ett stort statligt skogsbolag tycks utnyttja det faktum att skogsstyrelsen inte uttryckligen förbjudit denna typ av avverkning. Det är ett hån mot privata skogsägare ovan och nedan det förstörda bäcksystemet som avverkat på ett varsamt sätt på den egna marken. Både Sveaskog och entreprenören är värda all klander och borde självfallet inte gå skadelösa i detta fallet.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379931 Hade det varit bättre med vindfällen, barkborreodling och uppdämnda bäckar?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Tosca  
#379934 Certifieringen borde ju sitta lite löst för Sveaskog efter en sån här fadäs?

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#379938
Niking skrev:Hade det varit bättre med vindfällen, barkborreodling och uppdämnda bäckar?
/Niklas
jag inledde inlägget med..I närområdet finns...

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

anersimyra  
#379941 Annars kan man ju med hjälp av bilderna konstatera om där innan var en översvämmad " barkborreodling.".. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379947
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hade det varit bättre med vindfällen, barkborreodling och uppdämnda bäckar?
/Niklas
jag inledde inlägget med..I närområdet finns...


Och hur många ha avverkningsmogen skog blev då konfiskerad p.g.a. bäckravinen?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

sundelius  
#379953 Ingen som trivs med att vara och arbeta i naturen kan försvara ett sådant förfarande :surp:

Att äga skog innebär också ett ansvar att vårda den :!:

Finns väldigt många bättre sätt att utföra en åtgärd intill denna bäck men knappast ett sämre 😈

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379958 Ansvar för att vårda sin skog till vad? Barkborreodling och reservat? Nej, men för att ge avkastning till markägaren. Å större avkastning än slutavverkning är nog svårt att åstadkomma.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

tallen100  
#379960 Så där får det bara inte se ut, ren och skär förstörelse.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379962 Du tycker kanske vi ska förbjuda trakthyggesbruket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

sundelius  
#379964
Niking skrev:Ansvar för att vårda sin skog till vad? Barkborreodling och reservat? Nej, men för att ge avkastning till markägaren. Å större avkastning än slutavverkning är nog svårt att åstadkomma.
/Niklas


Självklart vill jag ha avkastning och jag strävar efter att kunna leva av min skog. Jagar barkborreträd och är emot de flesta tvingande reservat (har dock två frivilliga avsättningar på min mark) men att du försvarar Sveaskog i detta förfarande tycker jag är anmärkningsvärt.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

sundelius  
#379967
Niking skrev:Du tycker kanske vi ska förbjuda trakthyggesbruket?


Självklart inte :!:

Tycker du drar det till sin spets lite väl mycket, jag är inte någon av de miljömuppar ( som du brukar benämna dom) som du brukar debattera med utan bara en självverksam som känner med den miljö jag jobbar i :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).