ATV och UTV i skogen

TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

85 inlägg 32948 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

skogsbonne  
#379779 10 år sen upphör kortet att gälla

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#379804
SkogsGotte skrev:
Lars Björk skrev:Fick mitt terrängkörkort i brevlådan idag!
Där följde med ett lite brev med erbjudande om motorsågskörkort AB
Förmodligen har alla här inne redan det, men skulle det mot förmodan vara
någon som inte har så kan jag rekommendera dessa gossarna.
https://r1.se/index.html
De inte har med Säker Skog att göra och det är ett stort plus i kanten!

Vänligen .

Lars



Hur ser körkortet ut? är det något som skall förnyas vart femte år eller gäller det för alltid?


Terrängkörkortet är av typen motorsågskörkort. De är även godkända att utbilda på förarbevis så fick även ett förarbevis från Transportstyrelsen.
När det kommer till förnyelse så antar jag att det är som med allt annat, 5 år.

Vänligen

Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379856 Tog själv ett "körkort" för fyrhjuling för 6 år sedan, men har ej gått någon ny dyr förnyelsekurs, har svårt å se vad den skulle ge. Var ju en trevlig kurs, men att kosta på sig dessa utbildningar var 5:e år är något som svider...

Handlat ju enbart om sunt bondförnuft i slutändan...

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#379864
SkogsGotte skrev:
Handlat ju enbart om sunt bondförnuft i slutändan...

Helt sant, tyvärr är sunt bondförnuft inget som dom bestämmande ser ut dras med.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

vetinte  
#379872 Fattar inte varför alla går på de här mä.
Buga o bocka..............

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Skogstraktorn  
#837600 Jag väcker liv i denna gamla tråd med en fråga;
jag funderar på att köpa en terrängreggad atv, ser till min fasa att det krävs ett förarbevis för terränghjuling för att få framföra den.

Då jag kommer behöva korsa allmänna vägar och innehar ett arbete som kräver körkort så har jag väl inte mycket att välja på än att ta det där kortet…

Frågan är var gör man det om man bor i södra Sverige? Jag finns i Halland men här verkar extremt tunt med utbildare?
Antingen så struntar alla i att ta kortet eller så åker dom upp till Norrland där det verkar finns några utbildare iallafall.

Någon som känner till någon i/nära Halland?

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

anersimyra  
#837660 Har du ett körkort utfärdat före ett visst årtal (vill minnas att det är år 2000) så behöver du inget separat förarbevis.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

anersimyra  
#837687
Se där..😃 uppgiften om återkallelse inom parentes lades möjligen till på grund av att jag 2010 skrev och frågade om detta, 2010 fanns nämligen inte den uppgiften med i texten.

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837727
Skogstraktorn skrev:Jag väcker liv i denna gamla tråd med en fråga;
jag funderar på att köpa en terrängreggad atv, ser till min fasa att det krävs ett förarbevis för terränghjuling för att få framföra den.

Då jag kommer behöva korsa allmänna vägar och innehar ett arbete som kräver körkort så har jag väl inte mycket att välja på än att ta det där kortet…

Frågan är var gör man det om man bor i södra Sverige? Jag finns i Halland men här verkar extremt tunt med utbildare?
Antingen så struntar alla i att ta kortet eller så åker dom upp till Norrland där det verkar finns några utbildare iallafall.

Någon som känner till någon i/nära Halland?


Frugan gick i somras via Säker skog utanför Hjo. Hon var mycket nöjd och kör med en annan självsäkerhet nu.

Jag gick hos en av landets första terränghjulingsutbildare i Mantorp för snart 20 år sedan. Han var kring pension redan då så han lär inte hålla på längre.
Det finns ett gäng kring Lenhovda som åker runt och kör uppdragsutbildning, har för mig att de heter fyrhjulingsupplevelser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar