Öppna kategorin

Avdrag för el

9 inlägg 8838 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avdrag för el

Dagu  
#379562 Hej,
Är det någon som vet hur mycket av elkostnad man kan
Ta upp som kostnad i näringen. Ja menar kostnad för högre säkring och den el man förbrukar i ladugården och maskinhall mm.
El räkningen och nät avgiften inkluderar ju även bostadshuset. Finns det någon schablon?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Avdrag för el

opekka  
#379580 Mellanskillnad för högre säkring är ju lätt att beräkna o styrka. Sedan en beräkning på förbrukningen för det som hör till näringsverksamheten.

Avatar Fallback

Re: Avdrag för el

jannee  
#379606 Värmer boningshuset med ved, räknar med att hushållsströmmen ligger på 5000 kilowatt, resten går på näringsverksamheten.
Har gjort detta sedan 1971 och fungerat klockrent.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag för el

Dagu  
#379763 Ok, jag har bergvärme. Kanske ska räkna med 7000kwh värme + 5000kwh hushållsel. Övrigt till näringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avdrag för el

opekka  
#379766 Siffrorna 7000 + 5000 verkar spontant rimliga.

Mitt tips är ändå att googla lite på vad som är rimlig förbrukning och göra någon form av beräkning som du sparar i deklarationspappren du har hemma.

Ifall det kommer en fråga från Skattemyndigheten är det bra att kunna ge ett svar på hur man resonerat och beräknat, gärna med angivande av vilken källa som använts för beräkningen. Kanske Vattenfall eller Eon har siffror på olika typhushåll.

Edit: Här hittade jag ett underlag:

http://www.energiradgivningen.se/privatperson/berakna

http://iis.energiradgivningen.se/misc/w ... shall.aspx

Avatar Fallback

Re: Avdrag för el

ÅsaNisse  
#379768 Jag satte in en undermätare till huset när det blev ifrågasatt av skattemyndigheten för några år sedan. Efter det inte en kommentar. Det gjorde också att jag kunde få tillbaka lite retroaktivt för tidigare år, så mätaren blev gratis.

Avatar Fallback

Re: Avdrag för el

opekka  
#379769 Undermätare är naturligtvis allra bäst!

Användarvisningsbild

Re: Avdrag för el

Dagu  
#379771 Tack för länkarna, ska sätta mig och räkna lite ikväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag för el

Tjita1  
#379774 En särskild elmätare är ingen jättestor utgift, det bör ju vara det lättaste.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).