Socialt (mer om oss)

En ung skogstoks liv och funderingar

22 inlägg 8834 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

husqvarna_med_sthil  
#379475 Hos min mormor hittade jag kort från sent 70-tal då jag fortfarande åkte i sparklådan. Hittade bilder från då vi var och hälsade på min morfar i skogen, strax efter huggning och han jobbade med en gammal Zetor, timmerkälke och kedjor.
Fanns även fler bilder från när jag senare runt 10års ålder är med, står vid bakdäcket på en splitter ny Zetor 5245, samma som jag själv kör med idag. Jag tror att mitt intresse grundlades då. Jag har försökt mig på andra vägar, tjänat en del pengar ibland men inget som varit bestående i intresset, jag ramlar hela tiden tillbaka på skog och jakt där jag känner mig hemma. Jag förstår inte riktigt varför egentligen men det borde handla om att få ta reda på något verkligt utan att behöva köpa tjänster så fort man går utanför dörren. Man tjänar ju inga pengar som går att leva på utan det är andra värden som är värt mera för ett långt och lyckligt liv.

Nu sörjer både jakt och skogsbruk för en del av hushållet så ingen klagar och jag får hålla på med det jag tycker är roligt. Mamma klagar en del och mormor men det handlar nog mest om att de är rädda jag ska förolyckas på något sätt.

En kaffekopp, en nyapterad timmerstock, få gå in och byta skjorta i en uppvärmd rastkoja samt en kopp saft... hundratusen gånger bättre än att sväva omkring på fina hotell runt om i norden klädd i kavaj... jag har testat bägge !

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sv: En ung skogstoks liv och funderingar

Bengt.Svensson  
#379491 Själv har jag ingen koja utan åker hem till köket för matpaus. Bo på hotell hela veckan är dötrist (gjort det varannan vecka under ett år - aldrig mer!), bor hellre på gården med 1/3 av lönen. Pengar är mest ett nödvändigt ont, man måste ha dom men ingen vits att sitta och vantrivas på kontoret för att få dom.

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#380464 Ursäkta mig för bristen på respons :D Har haft ganska fullt upp och det kan jag berätta mera om senare i mitt inlägg ;) men först måste jag bara hålla med om att kontorsarbete inte är något för mig heller! Har provat på det lite men det räckte. Men det kanske ändå blir till det eftersom jag siktar på att bli skogsbruksingenjör. Men först ska jag bli skogsmaskinsförare så det kanske lämnar på det. Det får tiden utvisa :D
Men nu över till vad jag har hållit på med dehär senaste dagarna :) på onsdagen så for vi på utflykt från skolan med Lant och Skogsbruks pojkarna,och för majoriteten av er som kanske inte vet vad det är så kan jag kort förklara det: Här i högstadierna i österbotten så får du på 8 och 9 välja tillvalsämnen (ni har säkert något motsvarande i Sverige :) ) så i vår skola är då lant och skogsbruk ett alternativ. Vår grupp blev en passlig storlek på 15 pojkar,de flesta bönder men också skogstokar som mig :D Ibland gör vi små utflykter och denna pimpeldag är en av dom. Vi drog ut på isen med fyrhjulingarna och traktorerna ca. Klockan 08:30 och började pimpla. Efter en stund blev det tråkigt...så då blev vi kreativa ;) Vi tog kompisens gamla massey och drog en pulka efter den och började ragga på isen :D Ända tills de vuxna fick nog och satte stop. Kommer även infoga några bilder från dagen :) Sen på torsdagen och fredagen blev det några korta skogspass men de va inget märkvärdigt :D De va allt fö denhär gången. Ha de gött alla ni skogstokar! :D
Senast redigerad av SkogsYnglingen sön 26 maj 2019, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#390071 Ursäkta för det långa avbrottet men nu är jag tillbaka :D vet inte hur många som ännu bryr sig om denna tråd,men jag tänkte att jag kan skriva lite ändå :) Den senaste tiden har varit hektisk lugnt sagt. Helgerna har gått åt till diverse byggarbeten och annat arbete. Sågade och klöv en ca 8 kubikmeter ved åt svärfar med två av de bästa kompisarna :) och för lönen av det arbetet så byggde vi en flotte. Jepp,en flotte :D av allting bygga. Men eftersom det snart är sommar så ville vi ha något extra när det blir att dra till stranden :D Det har också blivit införskaffat en ny röjsåg! Husqvarna såklart ;) och såklart att man skaffar den största så det blev till en FXT555. Så nu har jag och farsan börjat röja några hektar ungskog som jag var med och sådde då jag var 4. Så det är ganska coolt att tänka att man kommer ''uppfostra'' den generationen av skog så att säga :D Så de är domhär senaste månaderna i ett nötskal. Håller även på att ta trafiktraktorkortet. Så det lår väl bli mera gjort inom jordbruket åt diverse bönder i trakten än vad det kommer bli gjort i skogen. Men bönderna betalar ju snabbare än skogen så ;) och sen till hösten så drar jag iväg till Vasa,eller närmare sagt Korsholm och utbildar mig till skogsmaskinsförare,och där får man även motorsågskörkort så det är ett stort plus. och jag tänker avsluta detta inlägg med lite diverse bilder från dehär senaste månaderna.
Den nya pärlan ;)
Nu får nog svärfar elda så mycket bastu han bara orkar :D
Såklart 550:an och den nya kombikannan också måste med i detta inlägg ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

totte  
#390108 Tror nog vi är rätt många som läser och bryr oss. Alltid lika trevligt att ta del av olika människors vardag, nöjen och funderingar. :-BD

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

åberg  
#390169 Slipper man stapla är det trivsamt att klyva med yxa. Är det inte en Fiskars i huggkubben där?

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#390172 Glömde att nämna att vi använde traktordriven vedklyv men vi kompleterade nog med yxor och joo de är fiskars yxor :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).