Inomgårdsmaskiner

Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

5 inlägg 8390 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

per ös  
#377516 Hej
Jag har kommit över en simar 56A (2-takt tidigt -50tal) Rengjort den överallt då den stått utomhus flertal år utan omhändertagning. Nya kolvringar från herr Oberholzer i Schweiz, komp.tryck ca 3,7bar blev det. Tändstiftet blir blött efter flertal drag med startremmen, så bensin går fram.
Men inget händer, ibland poffar den til 1st gång per startset, men inget annat. Jag har ställt in gap på brytarspetsarna och ställt in tändningen flera gånger men utan resultat. Även gapet på tändstiftet är inställt. Jag får fram gnista till mitt nya tändstift.
Jag har provat fullgas, 3/4, 1/2, 1/4 och ingen gas. Med eller utan shoke. Flödat förgasaren. Provat med startgas upprepade gånger samt ren bensin.
Men den vill verkligen inte starta.

Hur mäter jag om magneten är dålig? Kan den åtgärdas i så fall?
Har jag för dålig kompression i cylindern för dessa maskiner? Vilket tryck har ni?
Hur utesluter jag att förgasaren inte flödar för mycket? Kan den flöda för mycket?

Haha, jättemånga frågor. Svarar någon på nån så blir jag glad. Trevlig vecka.
Per



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

totte  
#379214 Fin gammal maskin! Körde en Simar på 60-talet, inte riktigt den här modellen, men snarlik. Tunga, rätt jobbiga at köra och den jag körde hördes över flera kyrksocknar.

Du har mycket låg kompression, verkar lite underligt eftersom du har nya kolvringar. Men hade du oljat in cylindern när du mätte kompen? Om inte, pytsa i en halv tesked olja och prova kompen igen.

Kolla tändpunkten på den också, nu har jag inga data alls, men den borde öppna brytarna minst 5 mm före övre dödpunkten.

Svårt att kolla magneten, men ta ett gammalt tändstift, böj ut elektroden bit för bit och se om den orkar ge gnista över flera mm gap.

Visst kan en förgasare flöda för mycket, Märks på att bensinen rinner ur den hela tiden och motorn blir sur, ryker och går uselt eller inte alls.

Det som annars är kritiskt på gamla tvåtaktare är vevaxeltätningarna. Skulle inte tro det är det i första hand här, eftersom den blöter ner sig när du drar.

Användarvisningsbild

Re: Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

per ös  
#379226 Tack för svaret
Och ja, det var för lågt komp. När jag byttekolvringarna andra gången mätte jag direkt upp 6bar! Den startade därefter snällt, men f*bannat högljutt.
Verkar dock som att något i växellådan inte är som det ska. När jag kopplar på kraftuttaget går maskinen trögt nästan dör och kraftuttaget rör sig knappt. Funderar på att fylla växellådan med diesel och sen byta mot ny olja för att se om det helt enkelt rostat/klibbat fast något.

Det verkar även vara så att luftfiltret (orginal) är igensatt då maskinen går trögare med filtret i.

Jag önskar mig en slåtterbalk att koppla på, känner du till om detta finns att få tag i eller har funnits?

Är det någon som har några delar eller redskap till Simar?

Mvh Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

totte  
#379360 6 bar låter bättre! Inte toppvärde, men jag tror att de där stora gamla tvåtaktarna är rätt lågkompade generellt. Skulle tro att du får nån bar till när ringarna slitit in sig lite.

Är nog en bra idé att skölja ur lådan ordentligt med diesel. Har den stått länge så kan det mycket väl vara så att den kärvat ihop ordentligt.

Tyvärr så har jag ingen aning om redskap för Simar, den jag körde på 60-talet hade bara fräsaggregat. Men kolla runt lite på andra forum. Testa t ex http://belos.plingeling.net/, där finns en av delning för andra tvåhjulare än Belos också.

Användarvisningsbild

Re: Kan du Simar jordfräsar? Gällande 56A

totte  
#379361 6 bar låter bättre! Inte toppvärde, men jag tror att de där stora gamla tvåtaktarna är rätt lågkompade generellt. Skulle tro att du får nån bar till när ringarna slitit in sig lite.

Förb-t högljudd ja, det var nog ett kännemärke för nästan alla såna maskiner på den tiden. Den jag körde vrålade nåt fruktansvärt. Tyvärr så begrep man sig inte på hörselskydd på den tiden, inledde min karriär av bullerskador med det monstret.

Är nog en bra idé att skölja ur lådan ordentligt med diesel. Har den stått länge så kan det mycket väl vara så att den kärvat ihop ordentligt.

Tyvärr så har jag ingen aning om redskap för Simar, den jag körde på 60-talet hade bara fräsaggregat. Men kolla runt lite på andra forum. Testa t ex http://belos.plingeling.net/, där finns en av delning för andra tvåhjulare än Belos också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).