Socialt (mer om oss)

En ung skogstoks liv och funderingar

22 inlägg 8836 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#379241 Här tänkte jag dela med mig lite av min vardag som en skogstokig ungdom :D Det skulle även vara intressant att höra vad ni äldre gjorde då ni var i era yngre år (man kan väl int säga unga för ni är väl ännu i era unga år,iallafall mentalt ;) ) Så hur ser min vardag ut då kanske ni undrar, Jo en vanlig morgon börjar väl som för alla andra ungdomar. Lite frukost och sen bär det av till skolan. Skoldagen flyter på och till sist slipper man hem. Men till skillnad från de flesta andra ungdomarna som bänkar sig framför en skärm så klär jag på mig huggankläderna och så bär det av till skogen. Eftersom jag bara är 16 är jag inte någon proffshuggare trots att jag använder proffsåg :D (Hva550xpg). Men sakta men säkert så utvecklas jag i skogshuggandets konst. Och med pappas nästan 50 åriga erfarenhet i skogen som vägledning har jag en bra grund. Jag föstår inte varför inte alla arbetar i skogen,det finns ju inget bättre. Att rensa skallen å tjäna pengar på samma gång e ju gött! Nu lägger jag upp dehär från min telefon så jag vet ej om jag gör rätt men vi lär ju se om de funkar :D Ser fram emot att höra av er andra,som jag nästan kan kalla familj,fö vi skogshuggare är väl lika knäppa hela bunten va? ;) Men nu ska ja gå å bree en macka åt mig så ha de gött pojkar!
Ps. Är finlandssvensk så några finlandismer kanske slank in så det ursäktar jag för :D



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

Torbjörn Johnsen  
#379263 Kul att läsa om dig Skogsyngligen och hoppas du skriver mer! Själv har jag hunnit bli 54 så det var länge sen jag var i din ålder men kommer ihåg den tiden bra ändå. Jag har skrivit om det på bloggen här:

blog.php?u=3434&b=6807&r=29848#r29848

Och här:
blog.php?b=6859

Ser fram mot mer berättelser från din skogliga vardag:-)

Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

Hammaren  
#379284 Ja man känner igen sig, jag var väl 15år när farsgubben stack en 238 eller 242 i handen på en :smile: man skulle ju bidra till hemmet med vedhuggningen. Man slet som ett djur och när dagen var över kikade man på gubbens högar och jämförde med sina egna. Nä man klådde inte gubben idag heller tänkte man, men en vacker dag då ska han få se!
Nu är man väl själv gubbe (47) och farsgubben hugger väl ved åt sankte per sedan några år tillbaka. Men det är kul att se att ungdomar som du vill vara i skogen med sågen, det är nog rätt sällsynt idag, lycka till med ditt skogsliv! :smile:

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

isteskog  
#379286 Kommer ihåg ett "roligt" minne från förr.
Hjälpte farsan med en avverkning en helg när man var ledig ifrån skogs i Ljusdal. Det var en granavverkning med enstaka grova, fina björkar. Hade fått order att hugga timmer och massaved. Gjorde det och vid skymningen kom farsan, som också högg, och han som skotade fram till min huggning.
-, men pöjk, -hur har du huggit björktimret? Jag som var ovan hade ju naturligtvis huggit björktimret som grantimret.
Inte hade jag en tanke på att det var standardlängd 3,10m på björktimret. Gubbarna fick sig ett gott skratt iaf och jag fick lumpa till björktimret. :lol:
Det här var vintern -77 och då var man 16!
Fortsätt skriva du unga skogstok :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

BjörkenPer  
#379291 Är bara några äldre än du :wink: Har gjort samma sak, när dem andra sitter på skype o skjuter ihjäl varandra så är jag ute i skogen eller på vedbacken :grin: Pluggar dock en hel del, så tiden i skogen är lite begränsad tyvärr.
Härligt att höra att det finns fler tokar som en själv :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

Seb macahan  
#379301 Du är nog i gott sällskap här. (nu är inte jag så rysligt gammal men) mina allra första steg till skogs var med yxa o bågsåg då var man 6-7år, som 13-14åring tog jag farsans motorsåg utan lov och jag o kompisarna högg ved i 3dagar. Givetvis utan lämpliga huggarkläder men roligt hade vi tills farsan fick reda på´t. Sen har det liksom fortsatt o växa, ibland undrar jag om inte intresset växer med skogen.
Idag hade jag bytt bort allt innan jag behöver välja bort skogen (ja fru o barn är nog säkrast o behålla :wink: ) Hoppas du som vi andra fortsätter o skriva och att ditt intresse varar. Det enda jag kan kommentera med är att i din ålder blev man aldrig trött, med åren lite sakta men säkert så blir man lite mer bekväm och har inte riktigt samma energi. Givetvis blir det som med mycket annat att det blir vad man gör det till. Trots att jag "bara" är 35.99 år så märker jag skillnad på mot när man var runt 20.
Men jobba i skogen är en ynnest som vi ska vara tacksamma för o få göra. Finns det något som går upp mot o komma ut en frostlagd morgon i en stilla skog med sågen i näven, fika i ryggsäcken och en tyst lugn skog framför sig som börjar vakna till liv? Den arbetsmiljön är svårslagen enl. mig i alla fall. Har du provat o ta med dina vänner någon gång? om så bara för o se hur det går till? Jag har vid några tillfällen bjudit med vår äldsta sons kompisar. En del har blivit riktigt bitna och brukar ringa mig o fråga om de får hjälpa till. Givetvis med sysslor de klarar av och "nästan" inom lagens ramar. Säkerheten är ju alltid viktig om upplevelsen ska förbli positiv i många år. Sonen är ju inte lika biten givetvis :???: men det är väl som i bland att de man har är inte lika lockande som det man måste sträva för o få.

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

brantek  
#379304 Tänker ofta när nån skriver att de är 16-20 år att de är lika gamla som jag. Men inser snart att jag visst blir 30 till sommaren.

Har väl egentligen alltid varit med farsan i skogen. Aldrig huggt, men dragit ihop lastat och kört. För det mesta kändes det som ett tvång och jag var inne på att aldrig själv ha skog när jag blir vuxen. Men när jag fick möjlighet att köpa svärföräldrarnas skogsfastighet så tvekade jag inte länge.
67 hektar varav 55 produktiv skogsmark. Mer än farsan hade. Undrar ibland vad som hände, men jag blev visst biten av nåt nån gång där i skogen.
Känner ett sånt sug efter att få helg så man kan ge sig ut och göra lite nytta i skogen eller för den delen bara knuffa barnvagnen framför sig på nån av de dåliga traktorvägarna och hoppas att jag ska få lära ut vad jag kan till mina barn.

Allt blir bara roligare och roligare. :-)

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#379321 Slapp just hem från skolan och blev överraskad att såhär många hade något att säga :) å för att svara på din fråga Seb macahan så jovisst! Jag och mina två närmaste vänner brukar ibland på helgerna ta traktorerna och fyrhjulingarna och dra till skogs. Ibland kanske det blir mera lekande med fyrhjulingarna än arbete men kul så in i h*lvete har vi iallafall obeorende hur mycket vi får utfört. Och isteskogs misstag med måtten på timmer osv. Kan jag också känn igen mig lite i :D Har lite fullt upp med skolan så jag kanske inte kommer vara så värst aktiv men jag ska försöka hålla er uppdaterade :) Men under tiden så ska ni alla ha de gött! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

totte  
#379343 Riktigt bra med fler ynglingar i skogen! Och ännu bättre med såna som vill skriva och berätta om det också. Blir inte sämre av att det kommer från Finland, vi har en hel del finska medlemmar här, huvudsakligen från svenskbygderna. Ser fram emot att läsa om dina äventyr i skogen och annorstädes framöver!

Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

machonisti  
#379358 44 just nu likt många andra smög jag iväg ensam till skogs som 14 åring. Österbotten.
Hoppsan det blir 30 år sedan...
Min mamma var så arg, ändå köpte hon huggarkläder till mig då jag fyllde 15.
Minns att för var timmes huggning gick det åt 1,5 h att brossla. :lol:
Den tekniken hoppas jag att jag arbetat bort....

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#379398 Det blev inget skogshuggande ikväll men lite underhålls arbete på motorsågen hann jag med iallafall :D

   TS
Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

isteskog  
#379400 Bra val av motorsåg ..... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

SkogsYnglingen  
#379410 Jepp,den har gått problemfritt i 3 år ;) (amatörbruk) skulle dock vara intresserad att prova en stihl ms 201'a någon dag. Har hört mycket bra om den så kanske den blir nästa köp :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

Vardon  
#379419 Ja mitt första arbete i skogen var på det som jag sedan ser som "min" skog. Var nog 10-12 år och fick springa runt och sopa rotstocken på varenda vindfälle bland frötallarna. Har dock aldrig varit så mycket med far skogen utan morbror. Det var väl inte förrän han fyllde 80 man började rå på hans högar, 70 års erfarenhet tar tid att få...

Som 15 åring var jag med och markberedde. Blev lämnad i skogen med traktorn och skulle bli avlöst sedan.

16 åring planterade jag där

Sen för 2 år sen gjordes en alldels för sen röjning, det var ju nyss vi planterade :cry:

Användarvisningsbild

Re: En ung skogstoks liv och funderingar

JensSkoog  
#379464
SkogsYnglingen skrev:Jepp,den har gått problemfritt i 3 år ;) (amatörbruk) skulle dock vara intresserad att prova en stihl ms 201'a någon dag. Har hört mycket bra om den så kanske den blir nästa köp :D

Den skulle jag ochså gärna haft när jag drog på motorsåg första
tiden 53 eller 54 år tilbaka :grin:
Nu använder jag lättaste sågen som duger i arbetet, och
ofta är det en MS200.
Mina armar, händer och axlar betalar väl i dag för slepandet på Jobu
Junior på sextitalet :mrgreen: - och andra fulingar efter det. :cry:
Men det är en grym såg du har :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).