Skogsekonomi

Första bokslutet

11 inlägg 3827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första bokslutet

Skogen i boden  
#379098 Ny på detta med bokföring g och funderar på hur man gör med kostnader för amortering . Vad bokför man det på ? . Har även byggt en mindre ekonomibyggnad vad gäller för avskrivningstid på en sådan ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

opekka  
#379105 Amortering är ingen rörelsekostnad. Amortering bygger det kapital som kan användas till räntefördelning, alltså att ta framtida avverkningsinkomster som kapitalinkomst.

Räntor är däremot en kostnad som tas upp till hundra procent.

Avskrivning på byggnader är ganska ofta fyra procent per år, alltså en avskrivningstid på 25 år.

Min spontana känsla är att du ska skaffa dig en kostnad för att anlita en kunnig revisor som hjälper dig med bokslutet. Själva bokföringen kan man oftast klara själv, men bokslutet är lite kvistigare att klara som lekman. För egen del gör jag min löpande bokföring men tar hjälp med bokslutet.

Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

mareka  
#379110 Amortering är ingen "kostnad" utan minskar ju låneskulden så den bör debiteras på kontot som lånet är upplagt på. Skatteverket har broschyrer där du kan finna avskrivn.tider mm.

Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Skogen i boden  
#379139 Ungefär som jag tänkte då

   TS
Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Skogen i boden  
#379140 Alltså bör jag "ta" pengar från kassan för att minska posten långsiktiga lån

   TS
Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

opekka  
#379173 Har du slantar i din egen ekonomi är det bra att minska på banklån och därigenom vara långivare till din skogsbruksverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Skogen i boden  
#379197 Önskar att det vore så :grin: . menade att det jag lagt på amortering blir ett minus i kassan och skulden i företaget minskar med motsvarande . Ligger tyvärr lite för mycket plus för att det ska vara bra , delar ogärna mina pengar med staten

   TS
Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

bdulf  
#379216 Jag anlitade en firma till min första deklaration och bokslut. Det var bra att få en "startpunkt"och lite rådgivning. Efter den första deklarationen har jag klarat mig själv,/Ulf

Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Skogen i boden  
#379223 Ju mer jag försöker och läser så börjar jag också vara på den linjen

   TS
Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Bröderna byman  
#379242 Vi sköter bokföringen själva och tar hjälp av en redovisningskonsult för bokslutet. Ganska säker på att det är en bra investering i det långa loppet om man inte själv kan alla detaljregler. Finns mycket pengar att tjäna, eller förlora, på bokslutet.

Avatar Fallback

Re: Första bokslutet

Umea  
#380499 Som tidigare nämnts. Ta hjälp med deklarationen av expert !

Det är mycket vanligt att man blir granskad av skattemyndigheterna något av de första åren.

Att i det läget kunna bolla tillbaka skattemyndigheternas frågor till den som har hjälpt till med deklarationen

känns väldigt avlastande och tryggt.

Lycka Till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).