Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Johan tror på sin kombimaskin

27 inlägg 13689 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379052 Jo kombimaskiner har nog sin nisch. När vi högg en betesmark för 10 år sedan så var det en Ponnse Dual där och han gjorde allt, började med skördaraggregatet och högg ut timret, sedan bytte han till klippen och tog resten inklusive riset från timret.

Fördelen med kombimaskiner kommer alltid att vara etableringen och det slår igenom mest på små huggningar.
Det vore därför intressant med den flyttbara kranen på en Malwa så kombimaskinen blir en riktig skördare.


När det gäller rekordförsöket så finns det ett behov av att släppa på kraven för att se vad maskinen kan prestera. En av lärdomarna från en sådan körning kan vara hur stort sortimentstillägget ska vara och vid hur många sortiment produktionen blir lidande.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Anton k  
#379053 Jag skulle säga att ponsses dual är för mycket kompromiss. Alltså för dålig som skördare.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Hema  
#379054 Hur upplevs drivarna som skördare? Är det lite för mycket kompromiss där med?

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#379066 Det blir väl nästan alltid en kompromiss när en maskin kan användas till mer än en sak egentligen.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#379086
loppan skrev:Varför kritiseras Johan Nord över huvud taget om detta rekorsförsök i en illa dold avundsjuka?
Hela jippot var arrangerat av John Deere och direktivet var att köra så många kubik som möjligt utan
krav på sortering,aptering och risanpassning.
Skall någon kritiseras så är det John Deere för detta jippo.

Spelar ingen större roll hur mycket en maskin eller människa kan massproducera om inte slutresultatet blir bra, det går säkert att hyvla en stenfri väg i 40 km/tim men gruset kastas bort.

Användarvisningsbild

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Smålandshuggarn  
#379088 Någon som kan svara på varför i helvete man e avundsjuk bara för att man har åsikter lr kritiik om något!! :geek:

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Hema  
#379100
tallen100 skrev:
loppan skrev:Varför kritiseras Johan Nord över huvud taget om detta rekorsförsök i en illa dold avundsjuka?
Hela jippot var arrangerat av John Deere och direktivet var att köra så många kubik som möjligt utan
krav på sortering,aptering och risanpassning.
Skall någon kritiseras så är det John Deere för detta jippo.

Spelar ingen större roll hur mycket en maskin eller människa kan massproducera om inte slutresultatet blir bra, det går säkert att hyvla en stenfri väg i 40 km/tim men gruset kastas bort.

Man kan väl se det som ett uthållighettest på maskin och aggregat. Men kan admin dela upp tråden? Jag är intresserad av maskinerna inte rekordet, samt jag kan bara anta att Johan körde efter de spelregler som han fick till sig. Så sluta med påhoppen, det gör varken till eller från. Endast tråkigare stämning.

Sedan är det såklart skillnad på hur man säger en sak.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#379104 Tråkig stämning? Påhopp bara för att man inte är särskilt imponerad av slutresultatet?
Snart är det väl lika bra att alla slutar skriva :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Hema  
#379109
tallen100 skrev:Tråkig stämning? Påhopp bara för att man inte är särskilt imponerad av slutresultatet?
Snart är det väl lika bra att alla slutar skriva :lol: :lol: :lol:

Vad har hans "rekordkörning" med denna tråd som handlar om hans nya maskin? Så ja jag personligen tycker det är tråkigt att det ska dras upp så fort Johans maskiner diskuteras. Är inte just hans tankar med sin maskun just att man ska kunna optimera skördarkörning med skotnung. Just för att man får sorteringen såsom man själv föredrar.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

tallen100  
#379113
Hema skrev:
tallen100 skrev:Tråkig stämning? Påhopp bara för att man inte är särskilt imponerad av slutresultatet?
Snart är det väl lika bra att alla slutar skriva :lol: :lol: :lol:

Vad har hans "rekordkörning" med denna tråd som handlar om hans nya maskin? Så ja jag personligen tycker det är tråkigt att det ska dras upp så fort Johans maskiner diskuteras. Är inte just hans tankar med sin maskun just att man ska kunna optimera skördarkörning med skotnung. Just för att man får sorteringen såsom man själv föredrar.

Du kanske inte märkt förut att det brukar bli lite olika diskutioner i dom flesta trådar här?
Och jo det var någon som sa i ett tidigare inlägg att det var bra att han byggt den, för nu får han skota efter sej själv.

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379218 Jag tror på det här.
Speciellt som komplement till en entreprenör med "normala" grupper där kunde en sån här ta hand om småjobben och därmed höja produktionen på dom normala grupperna.
Men som Johan säjer så att som skördare ska den va lika effektiv som en "normal"skördare och lika som skotare.
Tex Ponsses Dualer så är lite för mycket skotare som skördarversion,utan här har Johan lyckats iochmed att han har kran på "rätt"ställe.

Med många små skiften så rinner timmarna väldigt fort med konventionella system,mycket maskiner att flytta och mycket folk att informera

Avatar Fallback

Re: Johan tror på sin kombimaskin

Ådii  
#379224 Är intressant att följa med utvecklingen av detta och tror nog att det kommer en hydraulisk grind småningom också, var väl inte möjligt med den förra kranen. Tror att bommen slår i ganska fort om den skulle ha varit högre. Hoppas det kommer mera filmer och reportage om detta. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).