Traktorn i skogen

slangbrottsventil?

8 inlägg 13629 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slangbrottsventil?

asseasse  
#72014 Kan någon beskriva hur en slangbrottsventil fungerar samt var man monterar den - på exempelvis ett griplastarvagn / kran ?

Vänliga hälsningar!

/andreas.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: slangbrottsventil?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72020 En slangbrottventil monteras direkt på cylindern för att stänga av oljeflödet vid ett eventuellt slangbrott.

De sitter ofta på exempelvis skyliftar pga att det kan vara direkt livsfarligt om en slang går sönder och skyliften faller okontrollerat i backen.

Slangbrottsventilen består ofta av en fjäderbelastad strypbricka som släpper igenom ett förinställt flöde, men om det överskrids så slår den helt tätt eller släpper igenom ett väldigt litet flöde(beroende på modell).

Användarvisningsbild

Re: slangbrottsventil?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72027 Sitter på stödben till Hiab Foco kranar åxå, bra att ta bort om man gör vedklyv av en sån cylinder.

Användarvisningsbild

Re: slangbrottsventil?

BjörnS  
#379089 Fundera på om det skulle vara bra att montera slangbrottsventil på skogskranen (Bom och sticka)
Räcker det med en eller behöver man två per cylinder?

http://www.oie.se/Produkt/ventilpatron- ... sp-(550137)?sectionId=1000194838

Användarvisningsbild

Re: slangbrottsventil?

Rasken  
#379096 Av vilken anledning vill du ha sådana???

Avatar Fallback

Re: slangbrottsventil?

mareka  
#379099
BjörnS skrev:Fundera på om det skulle vara bra att montera slangbrottsventil på skogskranen (Bom och sticka)
Räcker det med en eller behöver man två per cylinder?

http://www.oie.se/Produkt/ventilpatron- ... sp-(550137)?sectionId=1000194838

Det räcker med en (den som trycker uppåt) för att inte "rasa" ned vid ev. slangbrott.

Användarvisningsbild

slangbrottsventil?

BjörnS  
#379126
Rasken skrev:Av vilken anledning vill du ha sådana???


Jag tänkte att det skulle höja säkerheten bodde för mig och maskinen.

Användarvisningsbild

slangbrottsventil?

BjörnS  
#379127
mareka skrev:Det räcker med en (den som trycker uppåt) för att inte "rasa" ned vid ev. slangbrott.


Ok tack. Var lite osäker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).